مبلمان شهری بیگانه با شیراز!

خبر پارسی – فرزاد صدری – یک قانون نانوشته می گوید هر چه از عمر شهرها می گذرد مدرن تر و زیباتر می شوند.گاهی البته کج سلیقگی ها شهر را از زیبایی دور می کند و مدیران شهری نیز آن قدر که به فکر توسعه و درآمد و عمران شهر هستند از زیبایی آن غافلند و در چیدمان مبلمان شهری کوچکترین خلاقیتی به خرج نمی دهند!
با نگاهی سطحی به شهر شیراز می توان دریافت که شهردار و اعضای شورای شهر آنقدر که به ساخت پل و روگذر و زیر گذر علاقمندند به زیبایی شهری که به گل و بلبل معروف است اهمیتی در خور توجه این کلانشهر فرهنگی نمی دهند.در زیبا سازی شهری شیراز نه تنها خلاقیتی در طراحی مبلمان شهری نمی بینیم که حتی از یک تقلید صرف شهرهای زیبای دنیا نیز عاجزیم!
شیراز از دیرباز به زیبایی معروف بوده و شیرازی ها به زیبایی پسندی، اما سال های بسیاری است که مدیران مختلف شهری این عادت را از شهروندان دور نگه داشته و روز به روز تیشه به ریشه زیبایی شیراز می زنند!
در تعریف مبلمان شهری آمده است: ” به مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست محیطی می رسند و منظر و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهد، مبلمان شهری گویند.”
از انواع این مبلمان می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای آگهی، نمادهای شهری و … اشاره کرد، که خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکان یابی مناسب، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت آنها نقش مؤثری را ایفا کنند.
شیراز شهری با هویت فرهنگی و تاریخی است اما در مبلمان نداشته شهر هم از نشانه های فرهنگی و تاریخی خبری نیست!
زخمی که قطار شهری و پل ها و و زیرگذرها به زیبایی شیراز زده اند زخمی کاری است به نحوی که منظر شهری شیراز هرروز بدتر از دیروز می شود!شیراز سالهاست نه شهر گل و است و نه شهر بلبل! گوشه گوشه شهر به بهانه عمران و آبادی زخمی است و از مبلمان شهری کمتر نشانی پیداست.نشانه هایی که نه خلاقیت دارند و نه زیبایی!مبلمان شهری شیراز سالهاست به بهانه عمران و آبادی فراموش شده غافل از اینکه مبلمان شهری بخشی جدایی ناپذیر از عمران شهری است!
تصاویر زیر بخشی از مبلمان شهرهای ایران و دیگر نقاط دنیا است. مقایسه این تصاویر با آنچه از شیراز در ذهن دارید نشان می دهد متولیان شهری شیراز از توجه به زیبایی مبلمان شهری به دور مانده اند.

۲۷۶۹۴۶_۳۱۳

۴nchQLJB5c

۰۵CCCCCCC

۷۲ff83176132b74b5a61560ae86e2326_XL

۰۸۹

۱۳۹۲-۰۵-۲۶-۰۴

۵۵۱۸۱_۶۳۵۶۱۴۲۶۵۲۵۳۵۸۲۸۰۶_l

۲۷۶۹۶۳_۷۷۹

۹۵۹۷۱۰۰۲_statues

۲۷۶۹۶۷_۵۹۰

۱۱۸۰۶۳۹۸۰۳

۱۳۹۳۰۱۰۲۱۳۲۶۰۵۹۰۹۲۳۹۵۲۰۴

image001-copy

IMG_1919

عکس : سحر مشکسار

IMG_1920

 

IMG_1921

عکس : سحر مشکسار

IMG_1922

IMG_1923

عکس : سحر مشکسار

IMG_1924

عکس : سحر مشکسار

IMG14193187

mashhad92-3

n00100468-b

زمین-بازی-کودکان-۹

sK8E34nYHl

img7308

img7311

img7309

 

3 دیدگاه برای “مبلمان شهری بیگانه با شیراز!

  1. با سلام و تشکر ازمطلب زیبای شما وتاثیر بسزای آن در آگاهی اذهان عمومی نسبت به اهمیت این مسئله که با اقتصاد شهری ما رابطه تنگاتنگ دارد چرا که پیگیری این مسائل که درآن خیر جمعی شهرمان ورشد آن را از جهات مختلف دارد برعهده خبرنگاران و جراید می باشد چرا که اکثریت مردم از حقی که برگردن مسوولین دارند ناآگاهند ودلیل خیلی از معضلات اجتماعی خود را نمی شناسند چرا که اگر می دانستند بواقع اوضاع شهرمان به این وضع رقت انگیزی که الان است نبود و بواقع مسوولان خود را بیشتر به چالش میکشیدند که چرا در شهر ی با اینهمه پتانسیل بالا کارآفرینی وجذب توریسم کم است واکثر جوانهایش سردرگم وبیکارند وچرا مسوولان شهر درقبال کاهش بودجه استانمان پاسخگو نیستند در واقع درچنین رخدادهایی جراید ما بواقع مقصر اصلی هستند چرا که کار جراید دقت در معضلات وسیاست گذاریها وروشن سازی افکارعمومی وآگاه کردن مردم نسبت به حقوق متقابل دولت ومردم ویاد دادن شیوه های صحیح انتقاد به عموم مردم که همه این مسایل دست دردست هم باعث رشد واعتلای جامعه ودر نهایت خدمت رسانی مطلوب به آحاد افراد یک جامعه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.