بخشنامه لازم الاجرای دفتر ریاست جمهوری به دستگاه های دولتی / هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون عبور از کانال شورای اطلاع‌رسانی دولت از رسانه‌ها شکایت کند/کدام دستگاه ها در فارس بخشنامه دولت را زیر پا گذاشته اند؟

خبر پارسی – با وجود اینکه سال گذشته و با تدبیر دولت تدبیر و امید، طرح دعوی حقوقی دستگاههای دولتی علیه رسانه‌ها به حداقل ممکن رسید و گام بلندی برای دفاع از «آزادی بیان رسانه‌ای» برداشته شد،اما بخشنامه دولت همجنان در فارس با بی اعتنایی دستگاه های اجرایی در این استان قرار گرفته است.
آذر ماه سال ۹۳ و براساس بخشنامه‌ای که محمد نهاوندیان (رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری) خطاب به اعضای هیئت وزیران صادر کرد ،همه‌ی دستگاه‌های دولتی باید از راه ارائه مستندات خود به دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت نسبت به پیگیری‌های قضایی در رابطه با رسانه‌ها اقدام کنند و هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون عبور از کانال شورای اطلاع‌رسانی دولت از رسانه‌ها شکایت کند.

۲۴
صادرکردن این بخشنامه که گامی است در جهت دفاع از آزادی بیان به این معنی است که هرگونه شکایت دستگاه‌ها و ادارات دولتی از رسانه‌ها باید ابتدا در دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت مطرح شده و پس از آن، اگر صلاح دانسته شد از طریق این شورا به محاکم دادگستری فرستاده شود (آن هم براین معیار که باید مستندات کافی دستگاه دولتی به شورای اطلاع‌رسانی ارائه شود).
این نکته روشن است که با تدبیر دولت تدبیر و امید دستگاه‌های اجرایی و اداری نمی‌توانند خود راساً به شکایت از رسانه‌ها اقدام کنند و باید مستندات خود را به شورای اطلاع‌رسانی دولت تحویل بدهند تا درآن‌جا اگر صلاح دانسته شود موضوع، «پیگیری قضایی» شود.
در استان‌ها، شورای اطلاع‌رسانی استان، مسئول خواهد بود.
این بخشنامه به این معنی است که دستگاه‌های اجرایی و اداری استان خودشان نمی‌توانند فوری دست به شکایت از رسانه‌ها بزنند و باید مستندات خود را به شورای اطلاع‌رسانی دولت (و در استان‌ها به شورای اطلاع‌رسانی استان) تحویل بدهند این موضوع اقدامی مهم در راستای دفاع دولت تدبیر وامید از آزادی بیان رسانه‌ها محسوب می‌شود.این بخشنامه اقدام بسیار خوبی است که تا این لحظه برخی دستگاه های دولتی که مدیرانشان از زمان احمدی نژاد باقی مانده اند به آن بی اعتنا بوده و بخشنامه لازم الاجرای دولت را زیر پا گذاشته اند تا عمق کینه خود را نسبت به دولت تدبیر و امید نشان دهند. استاندار فارس بر اساس این بخشنامه می تواند با شاکیان دولتی رسانه ها برخورد شدید کند.باید منتظر ماند و دید مقام ارشد استان با دستگاه هایی که بخشنامه لازم الاجرای دولت را زیر پا گذاشته اند چه برخوردی می کند.
اخیرا برخی از دستگاه های دولتی در فارس،بدون توجه به بخشنامه دولت ،از سایت خبر پارسی بدون عبور از کانال شورای اطلاع‌رسانی دولت شکایت کرده اند که اداره کل ورزش و جوانان فارس از جمله این دستگاه ها بوده اند. شکایت دستگاه های دولتی از خبر پارسی به عنوان تنها سایت پربیننده حامی دولت تعجب حامیان و حتا مخالفان دولت را سبب شده است.
متن کامل بخشنامه‌ی دولت تدبیر و امید
ریاست جمهوری
رئیس دفتر و سرپرست نهاد
به: کلیه اعضای محترم هیئت وزیران
موضوع: کمیته حقوقی شورای اطلاع‌رسانی دولت مسئول برخورد حقوقی دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها
با سلام و احترام؛
با عنایت به تأکید ریاست محترم جمهوری مبنی بر توجه و احترام به نقش و جایگاه رسانه‌ها و ضرورت تعامل سازنده با آن‌ها و هم‌چنین با توجه به لزوم انسجام بخشی و پرهیز از برخی اقدامات غیرضرور در تعامل و ارتباط با رسانه‌ها براساس مصوبه کمیته حقوقی شورای اطلاع‌رسانی دولت مقرر گردید کلیه وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی پیش از هرگونه اقدام حقوقی و قضایی درخصوص فعالیت رسانه‌ها یا موضوعاتی که بازتاب رسانه‌ای گسترده دارد موضوعات را به همراه مستندات مربوطه به دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت ارسال تا پس از بحث و بررسی در کمیته حقوقی شورای اطلاع‌‌رسانی دولت، وفق مصوبات این کمیته اقدامات لازم پیگیری و توسط دستگاه مربوط اجرا شود.
در همین راستا دستور فرمایید تمای حوزه‌های مرتبط براساس این ابلاغیه اقدام و هماهنگی لازم را با دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت معمول نمایند.
امضا: محمد نهاوندیان
تاریخ نامه: دهم آذرماه ۱۳۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.