۱۰۷ پروژه بخش‌های آب و فاضلاب فارس در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

علی جان صادق‌پور، مدیرعامل آبفای فارس یکشنبه ١١ دی ماه در یک  کنفرانس  خبری ضمن گرامیداشت سی و دومین سالروز تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب، و با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب سال ۶٩ تاسیس شد، گفت: آبرسانی و جزیی از امور فاضلاب پیش از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب در شهرها توسط شهرداری و در روستاها توسط بهداشت محیط و جهاد سازندگی انجام می‌شد، اما از سال ٧۴ شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی ذیل جهاد سازندگی شکل گرفت و از سال ٨٢ این شرکت به وزارت نیرو الحاق شد و در سال ٩٨ این دو شرکت ادغام و به یک شرکت آب و فاضلاب استانی تبدیل شدند.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس ادامه داد: با تلاش‌هایی که طی این سی و دو سال انجام شده است، اکنون ١٠٠ درصد جمعیت شهری و ٨۴.۶ درصد از جمعیت روستایی استان فارس از شبکه آبرسانی و آب بهداشتی و سالم برخوردار هستند.

صادق‌پور ادامه داد: البته این آمار در روستاها به این معنا نیست که کسی آب ندارد بلکه شبکه‌های سالم و پایدار منابع آبی در برخی نقاط روستایی از بین رفته است.لذا هیچ جمعیتی که به طور کامل در فارس از آب بی بهره باشند، نداریم و نهایتا با تانکر آبرسانی به آنها انجام می‌شود.

او خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی مانند قطعی آب، کمبود آب، کاهش فشار و کاهش کیفیت در شهرها هم وجود دارد اما به طور مستمر این موضوعات رصد و خدمات رسانی به صورت دائم در حال انجام است.

این مقام مسئول اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب فارس بیش از ۴٢٠٠ روستا و ١١٧ شهر منهای شهرستان شیراز را با یک میلیون و ١۵٠ هزار مشترک آب و ۶۵ هزار مشترک فاضلاب تحت پوشش دارد که گستره وسیعی را شامل می‌شود.

صادق‌پور همچنین با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم، رویکرد عدالت محورانه و جهادگرانه در تامین آب است، عنوان کرد: از آنجا که آب در سلامت اهمیت بسزایی دارد و زیرساخت سایر خدمات محسوب می‌شود، اولویت اصلی دولت بر بحث تامین آب قرار گرفته است.

او ضمن اعلام اینکه از دهه فجر سال گذشته تاکنون، ١۶٠ پروژه در حوزه آب و فاضلاب با ۶۴۵ میلیارد تومان اعتبار اجرا و افتتاح شده یا دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: در دهه فجر امسال ١٠٧ پروژه شامل؛ ۱۰۵ پروژه در بحث آب و دو پروژه فاضلاب با اعتبار بالغ بر ۵٩٨ میلیارد تومان در ٣٠ شهر و ۵٢١ روستا افتتاح می‌شود و جمعیتی حدود ٧١۵ هزار نفر از آن بهره‌ خواهند برد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه، هفته دولت امسال هم ۴٠ پروژه با ۴٨ میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد، گفت: پروژه‌هایی که در هفته دولت افتتاح شده یا دهه فجر افتتاح می‌شود شامل توسعه و اصلاح شبکه‌های آبرسانی، خطوط انتقال، حفر چاه، احداث مخزن تجهیز و برق رسانی چاه‌ها و … بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس همچنین با بیان اینکه در ٩ ماهه اول امسال، علیرغم مشکلات و تنگناهای مالی، اقدامات قابل قبولی انجام شده است، گفت: ١١٨۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب این شرکت در سال ١۴٠١ بوده که کمتر از ٢٠ درصد آن تخصیص یافته است، اگرچه تا پایان تیرماه سال آینده برای تخصیص کامل اعتبارات فرصت داریم.

او ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته از امسال، حدود ۳۰۷ کیلومتر خطوط انتقال و بازسازی و اصلاح و توسعه داشته‌ایم و ٩٢ حلقه چاه به ١٢٠٠ حلقه چاه مجاز اضافه و ٢۵ هزار و ٢٠٠ متر مکعب مخزن احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس عنوان کرد: از آنجا که منابع مالی دولتی محدود و مشکلات زیاد است، تلاش کردیم تا از منابع غیر دولتی نظیر مجمع خیرین استفاده کنیم. در این حوزه ۲۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ٣۴ میلیارد تومان شامل حفر ۶ حلقه چاه، تجهیز دو چاه، کف شکنی یک چاه و احداث ٣۵٠٠ مترمکعب مخزن و خرید و اجرای حدود ۶۶ کیلومتر شبکه توسعه اجرایی شده است.

صادق‌پور افزود: در حوزه خدمات رسانی نیز در ٩ماهه امسال حدود ١١ هزار و ٨٠٠ فقره انشعاب در سطح شهرها و روستاهای استان و ٢٨٠٠ فقره انشعاب فاضلاب واگذار کرده‌ایم.

او با بیان اینکه علاوه بر اعتبارات خیرین و دولتی، رویکرد و سیاست‌های استاندار محترم در سطح استان، به کار گیری همه ظرفیت‌های موجود نظیر صنایع، شهرک‌های صنعتی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و … بوده که در حال انعقاد تفاهم نامه با آنها هستیم یا تعامل با آنها اجرایی شده است، گفت: اعتباراتی داریم که در قانون بودجه نیست، از جمله ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی که به صورت تسهیلات بانکی  از محل بانک توسعه اسلامی در اختیار شرکت‌های آب و فاضلاب قرار می‌گیرد و فارس جزو استان‌های اول برای استفاده از این ظرفیت است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروژه‌های فاضلاب کازرون، فاضلاب اقلید، فاضلاب جهرم و آب جهرم از محل همین اعتبارات دنبال شده است، اضافه کرد: یک ظرفیت قانونی جدیدی هم وزارت نیرو از طریق واگذاری پساب تصفیه شده به بخش خصوصی پیش‌بینی کرده است که تاکنون از این محل، بحث شبکه فاضلاب برخی شهرها نظیر اقلید را دنبال کرده‌ایم.

صادق پور همچنین ادامه داد: در اواخر مهرماه و اوایل آبانماه امسال اعلام شد که به علت کاهش بارندگی‌ها و مشکلات ناشی از خشکسالی، منابع آب سطحی چشمه ساسان در کازرون و سد رودبال از بین رفته و امکان مواجهه با یک تهدید جدی وجود دارد، اما با حمایت وزیر نیرو و همراهی استاندار و نمایندگان فارس، طی کمتر از ۲ ماه تامین مالی لازم برای ایجاد ظرفیت‌های جدید از منابع آب زیرزمینی انجام و آب مورد نیاز این مناطق تامین شد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با یادآوری اینکه ایران و به ویژه فارس جزو مناطق کم بارش و خشک است و با استفاده بی رویه از منابع، تداوم شیوه‌های رایج برای تامین آب مورد نیاز، دشوار خواهد بود، گفت: در یکی از شهرستان‌های استان چاهی در عمق ۵٨٠ متری حفر کرده‌ایم‌که شاید عمیق ترین چاه آب شرب در روستاهای کشور باشد، این یک خطر جدی است و نباید افتخار کنیم که تعداد زیادی چاه حفر شده، بلکه باید با کاهش و اصلاح الگوی مصرف و استفاده از دانش نوین و پساب، حداکثری بهره‌وری را داشته باشیم.

صادق پور خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته بارندگی کمتری داشته‌ایم اما مصرف آب افزایش یافته و انتظار ما از اصحاب رسانه این است که ارزش این ماده حیاتی و ماده ملی را تبیین کنند تا قدر این نعمت بیش از گذشته دانسته شود.

او همچنین گفت: تعدادی از شهرهای شمال غربی و غرب استان از سال گذشته وضعیت بارش بهتری داشته‌اند اما مابقی شهرها از جمله مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی از نرمال ٣٠ ساله و سال گذشته هم بارش کمتری داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه هر فرد در شبانه روز می‌تواند با مصرف حداکثر ۱۱۰ لیتر زندگی مطلوبی را داشته باشد، گفت: متاسفانه میزان مصرف در ایران بیش از ١۵٠ لیتر در هر شبانه روز برای هر فرد است و در برخی نقاط به ٢٠٠ لیتر میرسد که بالاتر از انتظار است و ضرورت دارد که سرانه مصرف کاهش یابد.

صادق پور با بیان اینکه بیش از ٩٠ درصد منابع آب ما صرف کشاورزی می‌شود، هزینه تمام شده آب شرب از آب کشاورزی و صنعت را بالاتر دانست و خاطرنشان کرد:٢٠ شهر در سطح استان فارس با تنش آبی مواجه‌اند؛ اگرچه اقدامات متناسب با شرایط آنها در حال انجام است اما چند شهر از جمله کازرون، فیروراباد، حاجی آباد و داراب ویژه تر هستند و اعتباری ویژه به آنها تخصیص داده شده و در حال جبران کسری آب آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس به بدهی‌های این شرکت هم اشاره و عنوان کرد: سال گذشته عمده منابع مالی تخصیص یافته به تسویه بدهی‌ها اختصاص داده شد.

صادق‌پور تاکید کرد که شرکت آبفای استان فارس در بحث بدهی‌ها و هزینه‌های جاری با مشکلاتی مواجه است اما این امیدواری وجود دارد که با اتخاذ راهکارهای تاثیرگذار، از حجم مشکلات کاسته شود.

مدیرعامل آبفای فارس در بخشی از این نشست خبری، ضمن تسلیت فرا رسیدن سومین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، مرد میدان و جهاد و ایثار، بیان کرد: نظام، کشور و انقلاب بسیار مظلوم واقع شده است، در حالی که پروژه‌های بزرگ و فعالیت‌های وسیعی در سطح کشور و استان انجام می‌شود اما با سیاه نمایی‌ها خدماتی که توسط خود مردم انجام می‌شود، دیده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.