گپ و گفت کوتاه خبر پارسی با صنعت ِ فارس:آقای مهندس خاری است در گلو،پائین نمی رود!

خبرپارسی – از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد وضعیت صنعت فارس از آنچه بود بدتر شد و در سال پایانی این دولت نه تنها صنعت قابل ملاحظه ای به استان اضافه نشد که برخی از صنایع استان نیز دچار رکود و تعطیلی شدند.با آغاز به کار دولت روحانی امید همه صنعتگران به تدبیر دولت یازدهم بود اما یک انتخاب ضعیف در راس مدیریت صنعت استان امید ها را به یاس تبدیل کرد و تغییر استاندار نیز هیچ گرهی از صنعت استان باز نکرد.خبر پارسی گپ و گفت کوتاهی با صنعت استان داشته است بلکه نگاه مدیران ارشد فارس گره کور صنعت استان را باز کند.

*چه حال چه احوال؟!

صنعت فارس:کدام حال؟ کدام احوال؟!

*خب صنعت یعنی حرکت،زایش،پویش و تولید.با این توصیف می خواهیم از احوال تولید بدانیم.تولید کالا،مواد غذایی و دیگر محصولات

صنعت فارس: وقتی خط تولید صنایع یکی پس از دیگری تعطیل می شود.وقتی اقساط وام کار آفرین معوق مانده و کارشناس بانک دائم تهدیدش می کند.وقتی مالیات مستقیم و برگ تشخیص مالیات بر ارزش افزوده کمر تولید کننده را شکسته،سرمایه گذار تنها به دلیل تاخیر چند روزه بیمه تامین اجتماعی میلیون ها تومن جریمه پرداخت می کند،وقتی انواع و اقسام مالیات و عوارض راه تنفس بر او را بسته است،وقتی سیستم دولتی هزار و یک مانع تراشی برای تولید کننده ایجاد می کند و یا وقتی یک کارشناس ساده سیستم دولتی نظر و سلیقه خود را به تجربه و سابقه صنعتگران کهنه کار ترجیح می دهد،چگونه حال صنعت در استان خوب باشد؟!

*اعتراضی هم داشتی؟جایی هم فریاد زدی؟

صنعت فارس:مثلا؟کجا؟

*مثلا به جناب مدیر کل صنعت و معدن مراجعه کردی ؟

آقای مهندس را می گویی؟همون که معلوم نشد از پست بانک چگونه به زیمنس رفت؟همون که در معروفترین حزب اصلاحات عضویت داشت اما در دولت منتقد اصلاحات هم پست و مسئوولیت گرفت و بر صندلی صنعت تکیه زد؟همون که از مدیر کلی صنعت فقط حضور در اداره و پرداخت حقوق پرسنلش را بلد است؟شما دارید از کی برای من می گوئید؟چگونه من باید به او امیدوار باشم تا طبیب خوبی برایم باشد؟برای تغییرش “همتی” باید کرد!

*به هر حال او شخص اول تصمیم گیری برای علاج بیماری شماست.

صنعت فارس: یکی از عوامل بیماری من  خود اوست! نه ایده جدیدی دارد و نه نسخه ای برای درمان!بعد از دوران نا امید کننده احمدی نژاد چشم امید به دولت تدبیر داشتیم. پزشکِ صنعت اما مهندسی نمی دانست!

*همه تقصیر را گردن او می اندازی؟

صنعت فارس:نه شخص اول صنعت کشور نیز فاقد برنامه و استراتژی خوب و منسجم برای توسعه صنعت است .استاندار وقت نیز در انتخاب مدیر کل صنعت فارس اشتباه کرد. او بر اصلاح طلبان منت گذاشت که یک اصلاح طلب را در راس صنعت فارس قرار داده اما واقعیت داستان چیز دیگری بود. من از شما می پرسم کدام اصلاح طلب واقعی در دولت احمدی نژاد مسئوولیت داشت؟ هم من و هم اصلاح طلبان فریب خوردیم بازنده واقعی اما من بودم!

*مشکل تو واقعا چیست ؟

صنعت فارس: مشکل یکی دوتا نیست یکی از مشکلات اصلی من همین آقای مهندس است. خاری است در گلو!پایین نمی رود لامصب!

 مشکل دیگرم بانک ها هستند.آنها به ازای سپرده یک میلیارد تومانی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان سود پرداخت می کنند.به عبارت ساده تر اگر شما بخواهید یک واحد تولیدی را با سرمایه ای در حدود ۱۵ میلیارد تومان راه اندازی کنید می توانید ماهیانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان سود پول خود را از بانک بدون هیچگونه زحمت و ریسک پذیری دریافت کنید پس زمانی به طرف صنعت و تولید می آئید که با احتساب پرداخت حقوق کارگر و حامل های انرژی و مالیات و بیمه  ماهیانه رقمی بسیار بیشتر از ۱۵۰ میلیون سود خالص دریافت کنید که طبیعتا برای این منظور بانک در پرداخت تسهیلات باید با شما همکاری دو جانبه داشته باشد اما این اتفاق نمی افتد و وقتی این اتفاق نیفتد یعنی تولید پَر! یعنی اشتغال صفر!

مشکل دیگر نگاه های بسته و قوانین سختگیرانه دولتی هاست که جان من و تولید کنندگان را به لب رسانده! با این نوع نگاه جیب سرمایه گذار برای بهبود حال من به صفر می رسد شما توقع دارید در این شرایط من زنده بمانم و صنعت فارس به سامان برسد؟

*با این توصیفی که شما کردید پس تعطیلی سرنوشت شوم شماست!

صنعت فارس: این سرنوشت شوم سالهاست گریبانگیر من شده از تعطیلی کارخانجات آزمایش و صنایع مخابراتی راه دور گرفته تا وضعیت نابسامان لاستیک دنا و در نهایت صنعت گردشگری.

من فقط یک نمونه کوچک از تعطیلی صنایع کوچک فارس را مثال می زنم تا عمق فاجعه را احساس کنید.  مدتی پیش ۴۲۰ واحد کارگاهی سنگبری تعطیل شد و این یعنی حذف حداقل ۴۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم! تعطیلی این تعداد واحد تولیدی هرچند کوچک آیا رابطه مستقیمی با مشکلات کلان مدیریتی و اقتصادی استان ندارد؟ آقای مهندس اگر طرح و برنامه ندارد چرا مانده است و استاندار اگر مدیرش را فاقد طرح و برنامه لازم برای توسعه صنعت فارس می بیند چرا در تغییر او مردد است؟یعنی استانی پهناور با سابقه تمدنی فارس کسی را ندارد جایگزین ایشان کند؟ اگر استاندار کسی را سراغ ندارد خودش کنار برود تا استاندار بعدی در این زمینه چاره بیندیشد!

*می شود اینقدر آیه یاس نخوانید و به ما در بهبودی خود کمک کنید؟هرچند فارس از دیرباز صنایع سنگین برایش تعریف نشده اما حتا این صنعت غذایی نیم بندش نیز آنچنان که باید حال روز خوبی ندارد.جالب اینجاست که فارس یکی از قطب های تولید مرکبات کشور است اما دریغ از فرآوری این محصولات!با این همه منتظر ارائه راهکار از زبان خود شما هستیم.”صنعت فارس” مشخصا برای برون رفت وضعیت فعلی چه راهکاری ارائه می دهد؟

صنعت فارس: زمانی بالای سر در ورودی کارخانه آزمایش این آیه معروف به چشم می خورد: «لیس الانسان الاما سعی» یعنی برای انسان بهره ای جز سعی وکوشش او نیست روزگاری محصولات خانگی آزمایش سرآمد تولیدات منطقه خاورمیانه بود. اما در رقابت با صنایع جدید جا ماند نه در خلاقیت و نه در کیفیت چیزی از خود نشان ندادند.۸۰۰ واحد صنعتی فارس در این ۸ سال دولت مهرورز تعطیل شد و هیچ استراتژی و برنامه ای برای حوزه صنعت نداشتیم .در واقع بحران صنعت را پیش از آنکه در دخالت‌های دولت و قوانین نامتناسب جاری کشور دنبال کنیم، باید در ضعف مدیریت این بخش جستجو کرد. نباید همه گرفتاری‌های صنعت فارس را به پای مسئولان دولتی نوشت ، بلکه این بار صنعتگران نیز متهم به کم کاری هستند. صنعت مبتنی بر روش‌های خلاقانه در مدیریت و تولید و نیز بهره‌وری شایسته از منابع است  همانگونه که آن آیه شریفه بر سر در کارخانه آزمایش اشاره به سعی و کوشش انسان دارد.

نگرش علمی به صنعت در کنار تنوع محصولات و افزایش کیفیت و جایگزینی کارخانه ها و قطعات نو به جای کارخانه ها و قطعات فرسوده و ایجاد شبکه های مناسب حمل و نقل ریلی و دریایی و هوایی،در کنار بسته بندی خلاقانه و جذاب و پرداخت هزینه های توسعه و تحقیقات و دستیابی به تکنولوژی روز و مدرن و از همه مهمتر ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه گذار و تشویق آنها در حوزه صنعت می تواند کورسوی امید را برای رشد صنعت فارس فراهم کند اما همه مواردی را که گفتم مدیریت می خواهد.مدیری که جوانی و تجربه را در کنار  انگیزه توامان داشته باشد.

*می خواهی بگویی مدیر کل فعلی صنعت و معدن فارس انگیزه لازم را ندارد؟

صنعت فارس:تا برای من شر درست نکنی دست بردار نیستی آقای خبرنگار! خلاصه بگویم اغلب مدیرانی که در آستانه بازنشستگی هستند شوق و انگیزه ای برای کار ندارند.ترجیح می دهند بی حاشیه و بی رمق به کار خود ادامه دهند. کارخانه ای تعطیل می شود خبری از جناب مهندس در روزنامه ها نیست،کارخانه ای افتتاح می شود بازهم واکنشی از ایشان در رسانه ها نمی بینیم. آقای مهندس مدتهاست به صنعت فارس گل به خودی می زند و جناح اصلاح طلب دلخوش به این است که مدیر کل این حوزه اصولگرا نیست!

*حرف پایانی؟

صنعت فارس: به آقای استاندار بگوئید بیمار شما دارد می میرد نگاه حزبی به او نداشته باشید لطفا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.