کوروش کمالی سروستانی : تدوین تاریخ تحلیلی مطبوعات فارس یک ضرورت است/ جمال سبحانی:خسرو حقگو تاریخچه مطبوعات کشور در استان فارس است+گزارش تصویری

خبر پارسی – هفدهمین نشست روزنامه نگار در زوم با حضور بزرگان شعر و کتاب و تئاتر و سینمای شیراز به بررسی نیم قرن فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو پرداخت.

ناصر امامی:حقگو صدای مردم  شیراز و فارس در کشور بود

photo_2016-12-23_12-13-00

در این نشست که منصور اوجی،ابوالقاسم فقیری،امین فقیری،مهدی فقیه،غلامحسن اولاد،ناصر امامی و رحیم هودی از جمله شرکت کنندگان حاضر در جلسه بودند،ابتدا ناصر امامی ناصر امامی  روزنامه نگار پیشکسوت و سرپرست اسبق روزنامه اطلاعات در شیرازگفت: روزنامه پیغام امروز در شیراز،به سرپرستی خسرو حقگو محفل اصحاب مطبوعات در دهه های چهل و پنجاه بود.

وی دکتر عظیمی مدیر وقت روزنامه پیغام امروز را نماینده ای منتقد توصیف کرد و گفت: وقتی سد درود زن در استان فارس افتتاح می شد دکتر عظیمی نکات بسیار تندی را به شاه گفتند و پیغام امروز که چاپ شد شاه از دکتر عظیمی پرسید چیزی هم هست؟!

سرپرست اسبق روزنامه اطلاعات در شیراز در بیان ویژگی های خسرو حقگو گفت: این روزنامه نگار پیشکسوت دارای صفات بارز انسانی است و هیچگاه از کمک و یاری دیگران غافل نبود. در تمام سال های فعالیت مطبوعاتی خود، سختی ها کشید اما باز هم دست از یاری دوستانش برنداشت و هرگز از خسروحقگو نشنیدم که از کسی سخن بد بگوید، او هرگز نفاق گر نبود و اگر دو نفر هم اختلافی داشتند به عنوان یک یار دوستی ها را استحکام می بخشید.

امامی در پایان تلاش بیش از نیم قرن خسرو حقگو در زمینه مطبوعات را ستود و گفت: او صدای مردم  شیراز و فارس در کشور بود و بسیاری از هنرمندان این دیار، اولین بار توسط او در مطبوعات معرفی شدند.

جمال سبحانی: حقگو به حق نمونه بارز یک روزنامه نگار اصیل است

photo_2016-12-23_12-12-02

جمال سبحانی روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نیز خسرو حقگو راپیشکسوت مطبوعات کشور دانست و گفت: حقگو به حق نمونه بارز یک روزنامه نگار اصیل است و علی رغم موفقیت در عرصه روزنامه نگاری به نظر من به جای اینکه در متن قرار بگیرد خود را در حاشیه قرار داده است.

به اعتقاد این روزنامه نگار قدیمی، حقگو عاشقی است که دیوانه وار به معشوق خود یعنی روزنامه و روزنامه نگا ی عشق می ورزد.

سبحانی افزود:بارها شاهد بودیم که علی رغم مشکلاتی که سر راهش قرار گرفته بود،تا مرز ورشکستگی پیش رفت ولی دست از روزنامه و رسانه برنداشت.از سال ۴۹ با وی آشنا شدم و همکاری را در عرصه مطبوعات آغاز کردم.شاید شاگرد خوبی برای او نبودم،ولی ایشان راه و رسم روزنامه نگاری و الفبای آن را به عنوان یک مربی به من خبرنگار آموخت.

وی با تاکید بر دوری گرفتن حقگو از شهرت کاذب رسانه ای گفت:در حاشیه بودن او همین بس که هر چند می توانست با عوامل و امکاناتی که در اختیار داشت،نسبت به انتشار نشریه ای مستقل هم در قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب ،اقدام نماید ولی به دلیل تنوع رسانه ای که به عنوان سرپرست و نمایندگی مطبوعات کشور داشت،از این موقعیت استفاده نکرد.

این روزنامه نگار،خسرو حقگو را تاریخچه مطبوعات کشور در استان فارس دانست و گفت:او گنجینه ای است که دل رسانه های مکتوب کشور را در خود دارد.هر چند غبار رسانه های چپ و راست را بر چهره دارد،ولی همیشه میانه رو بود و گرایشی به چپ و راست نداشت،او ‌پیر دیر مطبوعات است.با قلم شیوایش در روزنامه ها در عنفوان جوانی با پختگی تحریر می نمود که از جمله کارگاه عیار سنجی در پیغام امروز بود که همچنان در ذهن ها باقی است.

به گفته وی:حقگو بار ناملایمات بسیاری را که دیگران باعث و بانی آن بودند،به تنهایی و یک تنه بر دوش کشید.از دوست و دشمن ضربه خورد،ولی هیچوقت آن را به دیگران انعکاس نداد.آن چه از محل کسب و کار در کنار مطبوعات اندوخته بود،هزینه مطبوعات کرد.

سبحانی در پایان گفت: خوشحالم از اینکه نشست امروز فرصت مغتنمی شد برای تبیین جایگاه روزنامه نگاری که بیش از نیم قرن تلاش کرد و همچنان سرمشق جوانان جویای نام در عرصه مطبوعات کشور است.

ابوالقاسم فقیری: صفحات ادبی پیغام امروز را می توان به حساب اولین نشریه ادبی شیراز گزارد

photo_2016-12-23_12-12-40

ابوالقاسم فقیری نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه نیز که در دو دهه چهل و پنجاه حقگو را در حوزه مطبوعات همراهی کرده است گفت:سعادت دیدار خسرو حقگو امشب نصیبمان می شود.دیداری که برایمان غنیمت است.

وی خسرو حقگو را از پیشکسوتان روزنامه نگاری امروز فارس دانست . گفت: حقگو یادگاری است از گذشته ها،آن زمان که ما مردم محبت را بیش از امروز می فهمیدیم.از آن روزها بیش از نیم قرن می گذرد.حقگوی ما صفای مخصوص به خودش را داشته و دارد وبا این دارندگی است که امروز برازندگی می کند.

ابوالقاسم فقیری با بیان اینکه حقگو را باید در ردیف جوانان قدیم به حساب آورد گفت:مهربانی و طنز شیرینش را هنوز در کلام دارد و من امروز با گذشت زمان خیلی از رویدادهای تلخ و شیرین زندگی را به فراموشی سپرده ام ولی جریاناتی هست که نمی توان فراموششان کنم….دفتر پیغام امروز – چهار راه زند،از جمله آنهاست.

وی افزود:پیغام امروز در شیراز را همین خسرو حقگو می چرخاند و ما بودیم که به سمت همین خسرو خان،پنج شنبه ها،صفحاتی از روزنامه را به شعر و قصه و نقد کتاب اختصاص می دادیم.صفحات ادبی پیغام امروز را می توان به حساب اولین نشریه ادبی شیراز گزارد.

این نویسنده شیرازی با بیان خاطرات خود از حضور در مطبوعات آن زمان گفت:این چهره ها را از آن زمان به یاد دارم؛ استادان عبدالعلی دستغیب،پرویز خائفی،صادق همایونی،منصور اوجی،امین فقیری،پیمان جهان بین،سیروس رومی،منوچهر تفنگدار،غلامحسین امامی،غلامحسین ده بزرگی و صاحب این قلم.

فقیری در پایان گفت:خاطرات شیرین آن روزها را هنوز فراموش نکرده ام .خسرو حقگو بود که با محبت ویژه اش به ما امکان نغالی داد و ما ماندیم و بارور شدیم.بعضی ها را می شناسم که از خوبان روزگارند.تشکر می کنم از تک تک شما دوستداران قلم و قدر دانی ویژه ای دارم از دکتر کوروش کمالی سروستانی که اقدامات فرهنگی ایشان در این شهر،بیشتر با نوعی نوگرایی همراه بوده است.

منصور اوجی: هیچ لذتی برای من بالاتر از لذت چاپ اشعارم در پیغام امروز نیست

photo_2016-12-23_12-12-07

“منصور اوجی” شاعر معاصر شیرازی و خالق آثاری چون “کوتاه مثل آه” و “صدای همیشه”  نیز خسرو حقگو را انسانی متین و با وقار توصیف کرد که وقتی صحبت می کند مخاطبش نیز به آرامش می رسد.

اوجی صفحه هنر و اندیشه پیغام امروز را اولین صفحه هنری و ادبی در شیراز دانست که بعدها نگاه پنجشنبه خبر جنوب و ویژه نامه های ادبی روزنامه های عصر و افسانه به تقلید از این صفحه نویسا و واژه را منتشر کردند.

خالق آثاری چون “این سوسن است که می خواند” و “خواب درخت و تنهایی زمین” لذت چاپ اشعارش در صفحه هنر و اندیشه پیغام امروز که به همت خسرو‌حقگو چاپ می شد را از لذت جایزه ادبی برای کتاب هایش بیشتر توصیف کرد و گفت: هیچ لذتی برای من در زمینه شعر بالاتر از لذت چاپ اشعارم در پیغام امروز نیست و اگر امروز اعلام کنند کتابی از من برنده جایزه ادبی شده ، لذت آن قطعا کمتر از چاپ اشعاری است که خسرو حقگو بانی و باعث آن در روزنامه بود.

سعید نظری: خسرو حقگو چاه نفت تاریخ معاصر فارس است/او هنوز بدهکار رویدادهای استان است!

photo_2016-12-23_12-13-08

سعید نظری روزنامه نگار با سابقه و جوان شیرازی نیز خسرو حقگو را مدیر خوب رسانه های فارس دانست و گفت: حقگو هیچوقت خود را مدیر ندانست و همیشه به عنوان یک خبرنگار در جلسات و نشست های خبری حضوری پر رنگ داشت.

خبرنگار سابق ایسنا در فارس در عین حال از حقگو انتقاد کرد و گفت: خسرو حقگو علی رغم اینکه روزنامه ها و مجلات بسیار زیادی را نمایندگی می کرد ،حداقل در دو دهه اخیر آنگونه که شایسته است پای فارس را در رسانه های ملی باز نکرد و علی رغم اینکه روزنامه خوان های استان فارس مدیون او هستند اما معتقدم حقگو باز هم بدهکار رویدادهای فارس در حوزه مطبوعات حداقل در دو دهه اخیر است.او هیچ وقت وارد حوزه آموزش نشد و ای کاش بیشتر به ما یاد می داد.

نظری در پایان خسرو حقگو را چاه نفت تاریخ معاصر فارس توصیف کرد و از مرکز اسناد ملی فارس تقاضا کرد خاطرات شفاهی این روزنامه نگار پیشکسوت را ضبط کند.

در نشست نگاهی به پنجاه سال فعالیت مطبوعاتی خسرو حقگو برخی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ فارس چون غلامحسن اولاد،مهدی فقیه، امین فقیری و رحیم هودی نیز به بیان خاطراتی از خود در دو دهه چهل و پنجاه با خسرو حقگو پرداختند.

خسرو حقگو: ماهیت نشست های روزنامه نگار در زوم نقد آثار اهالی رسانه در فارس است

photo_2016-12-23_12-13-42

در ادامه این نشست خسرو حقگو نیز با بیان خاطراتی به تفاوت کار خبری در پیش از انقلاب و پس از آن پرداخت و گفت : زمانی بود که من موفق شدم بدون واسطه و به طور مستقیم شماره سردبیر روزنامه را بگیرم و با او صحبت کنم همین یک مورد و خوشحالی ناشی از ارتباط بی واسطه با سردبیر نشان می دهد که از چه دوره ای به چه دوره ای رسیده ام دوره ای که تلگرام و واتساپ و سایر شبکه های اجتماعی در کوتاه ترین زمان اخبار را به مخاطب منتقل می کند.

وی با اشاره به ستون ثابتش در روزنامه پیغام امروز با عنوان  نکته های شیراز که بعدها کارگاه عیار سنجی نام گرفت گفت : در این ستون برخی از رویدادهای اجتماعی و فر هنگی و گاهی سیاسی یا ورزشی شیراز را با طنزی تلخ می نوشتم که بارها باعث شکایات متعددی از من شد.

وی در پایان برگزاری چنین نشست هایی را باعث ارتقا سطح دانش روزنامه نگاران استان فارس دانست و گفت : می دانم که اغلب دوستان به احترام کسوت من نقد نکردند وگرنه ماهیت نشست های روزنامه نگار در زوم نقد آثار اهالی رسانه در فارس است و ای کاش دوستان بیش از آنچه که از من تمجید می کردند به ضعف کارم می پرداختند تا هدف اصلی نشست روزنامه نگار در زوم گم نشود.

کوروش کمالی سروستانی: نسل پنجم و ششم روزنامه نگاری شیراز نیازمند یک آموزش علمی تر است

photo_2016-12-23_12-14-28

در پایان هفدهمین نشست روزنامه نگار در زوم، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تلاش صورت گرفته برای تاریخ تذکره ای مطبوعات فارس را ستود و گفت: اگرچه تاریخ مطبوعات فارس به خوبی توسط سیروس رومی کارشده و اثری ماندگار در این عرصه است،با این همه استادان و اهالی رسانه و پژوهشگران این عرصه،باید به تدوین تاریخ تحلیلی مطبوعات فارس نیز توجه کنند.

کوروش کمالی سروستانی در بررسی نیم قرن آثار مطبوعاتی خسرو حقگو روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی،بر لزوم تقسیم بندی نسلی اهالی رسانه در فارس تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم از مشروطیت تا امروز تقسیم بندی نسلی اهالی مطبوعات در فارس را تحلیل کنیم و مشروطیت را اولین بخش روزنامه نگاری فارس بگیریم،شاید ۴ نسل اول تا پیروزی  انقلاب اسلامی را در بر می گیرد و البته  بخشی از نسل چهارم به بعد از انقلاب منتقل می شود اگرچه منفعل !

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، از نکته سنجی و مصلحت اندیشی در کنار قدرت شناسی و زیبایی شناسی به عنوان ویژگی های چند وجهی خسر حقگو ، روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نام برد و گفت: در این سال ها اگرچه حلقه تاسیسات و توزیع فرهنگی جناب حقگو تقویت پیدا کرد اما چرخش قلمش کمتر شد که البته طبیعی بود و به همین دلیل نیز در این عرصه ماندگار شد و آن جایی هم که لازم بود، در بزنگاهها نقش خودش و حساسیت خودش و توالی خودش را نشان داد و این سجایای او قابل ستایش است.

کمالی سروستانی  با بیان اینکه امروز با نسل پنجم و نسل ششم روزنامه نگاری در فارس و شیراز روبرو هستیم، گفت: نسل پنجم و ششم روزنامه نگاری شیراز نیازمند یک آموزش علمی تر ،دقیق تر و وسیع تر است.

وی ضمن تحلیل وضعیت فرهنگی شیراز گفت : شهر شیراز نه به کالبد که به روح خود زنده و نام آور است و روح ماندگار شهر فرهنگ است و فرهنگوران و نویسندگان و هنرمندان،آفرینندگان این روح اند،به همین دلیل باید فرهنگوران شهر قدر ببینند و در صدر نشینند تا فرهنگ شهر شیراز چون گذشته بدرخشد.

کمالی سروستانی در پایان خاطر نشان کرد:  اگر فرهنگوران قدر نبینند،شهر قدر نمی بیند و ما نیازمند روح بزرگ شیراز هستیم.

photo_2016-12-23_12-15-06

photo_2016-12-23_12-15-17

photo_2016-12-23_12-14-33

photo_2016-12-23_12-14-07

photo_2016-12-23_12-12-17

photo_2016-12-23_12-13-39

photo_2016-12-23_12-13-17

photo_2016-12-23_12-13-21

photo_2016-12-23_12-12-32

photo_2016-12-23_12-11-47

photo_2016-12-23_12-11-21

photo_2016-12-23_12-12-52

photo_2016-12-23_12-12-36

photo_2016-12-23_12-14-18

photo_2016-12-23_12-12-36

عکس:عباس امیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.