کاهش ۱.۷ درصدی آمار طلاق ۱.۷ درصدی طلاق در فارس

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از کاهش ‌۱.۷ درصدی آمار طلاق در استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.
به گزارش خبرپارسی، اسماعیل قزل سفلی امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در آیین افتتاح مرکز رصد جمعیت استان فارس که همزمان با روز ملی جمعیت در محل اداره کل ثبت احوال استان انجام شد،
اظهارداشت: آمادگی آغاز رسمی فعالیت این مرکز از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه حکمرانی در عصر حاضر مبتنی بر حکمرانی داده‌هاست و ما نمی‌توانیم دیگر با ساز و کارهای سنتی در عصر پیچیدگی، حکمرانی کنیم، افزود: مقوله جمعیت، یکی از مولفه‌های بسیار مهم در حکمرانی محسوب می‌شود.
معاون استاندار فارس همچنین با تاکید بر این موضوع که در مولفه‌های قدرت، هم جغرافیا و هم جمعیت سهم بسیار عمده‌ای دارند. اعلام کرد: استان فارس ۶ درصد جمعیت کشور و ۷ درصد مساحت کشور را داراست و از این بابت در کشور نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد.
قزل‌سفلی با تصریح بر اینکه اطلاعات و داده مبنای هر گونه برنامه ریزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری است، عنوان کرد: امروز اگر می‌خواهیم در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم و قوی و در عین نسبت به به آینده امیدوارتر باشیم باید مبتنی بر داده و اطلاعات، برنامه‌ریزی کنیم.
وی یادآور شد: البته در حوزه جمعیت متاسفانه با عقب ماندگی‌هایی مواجه هستیم.به گونه‌ای که از سال ۸۵ پنجره جمعیتی رو به افول رفته و از سال ۹۴ در فارس با یک شیب تندی در حرکت است که ضرورت دارد در این حوزه به فکر باشیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: طی سالهای اخیر طبق منویات رهبرمعظم انقلاب
 یک جاهایی دنباله رو سیاست‌های غربی مبنی بر فرزند کمتر، زندگی بهتر شدیم اما ما هم مانند آنها دچار سیاست غلط شدیم و البته ایراد اصلی هم این است که از نسخه‌های اسلامی و آموزه‌های دینی کمتر بهره‌ برده‌ایم.
قزل‌سفلی که معتقد است در حوزه مدیریت جمعیتی دچار یک سیاست غلط شدیم، گفت: البته با تلنگری که کارشناسان در حوزه جمعیت ایجاد کردند و با تاکیدات رهبری، باور قلبی مان بر این است که ما حتما می‌توانیم این مسیر را اصلاح کنیم.
وی تاکید اضافه کرد: امروز حاصل تلاش‌ یک دهه‌ای در حوزه مختلف موجب شد تا رشد طلاق در کشور متوقف و نزولی شود، به‌گونه‌ای که سال گذشته در استان فارس آمار طلاق ۱.۷ درصد نسبت به ۱۴۰۱ کاهش داشته است.
معاون استاندار فارس تصریح کرد: در حوزه ازدواج هم با عقب‌ماندگی‌های زیادی مواجه هستیم و به همین دلیل امسال یکی از مهمترین سیاست‌های استانی در این مسیر قرار گرفته تا با فراهم کردن شرایط ازدواج، اشتغال و مسکن این مهم را شتاب ببخشیم.
قزل‌سفلی از مدیران حوزه‌های مختلف به ویژه بانوان و امور خانواده و امور اجتماعی استانداری فارس خواست که تمرکز بیشتری بر این مهم داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در حوزه موالید نیز همچنان با سیر منفی رو به رو هستیم اما نشانه‌های مثبتی هم در آن مشهود شده و فارس به تناسب سایر استان‌‌ها در مسیر بهتری قرار دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: خوشبختانه با انسجام خوبی که در استان در حوزه جمعیتی شکل گرفته و همچنین با بهره برداری از مرکز رصد جمعیت، برنامه ریزی، پیگیری و استمرار اقدامات در این حوزه شتاب خواهد گرفت.
قزل‌سفلی اضافه کرد: دو دهه از زنگ خطر جوانی جمعیت که چهار دهه پیش به صدا درآمده را سپری کردیم و طب این سالها یک جاهایی خوب کار کرده‌ایم و همچنان اندک وقتی داریم که باید از آن نهایت بهره را ببریم.
وی مجددا تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کشور قوی شود و در نظم نوین سوم جهانی نقش و سهم موثری داشته باشیم باید خودمان را تقویت کنیم که در تقویت هم مولفه جمعیت جوان و نخبه بسیار موثر است.
معاون استاندار فارس همچنین با تاکید بر لزوم مشارکت دهی مردم در امر جوانی جمعیت و مباحث آن، گفت: هر جایی بستر حضور مردم را فراهم کردیم، پیروز شدیم، همانگونه که جنگ را با مردم اداره کردیم.
قزل‌سفلی در خصوص سایت تجمیع شناسنامه ثبت احوال استان هم گفت: این سایت یک قابلیت خوبی برای استان محسوب می‌شود و بناست استان‌های همجوار هم کمک دهند.
وی اعلام کرد: وجود دو میلیون و ۲۰۰ هزار شناسنامه قرمز برای استان، آمار زیادی است و باید در برنامه زمانبندی شده مشخص تا پایان سال این مهم به اتمام برسد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در خاتمه ضمن تبریک دهه کرامت، عنوان کرد: از خدواند متعال می‌خواهیم که همواره ما را از محبین راستین اهل بیت عصمت و طهارت قرار دهد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس نیز در این مراسم بیان کرد: نرخ باروری استان در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۳۰ درصد بوده و این نرخ در سال گذشته ثابت مانده است.
زهرا یقطین ادامه داد: در همین بازه زمانی ۲.۴ درصد کاهش نسبت به تعداد موالید به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه ولادت ثبت شده در سال گذشته ۵۶ هزار و ۱۳۱ مورد بوده است، گفت: این آمار در سال ۱۴۰۱، ۵۷ هزار و ۵۱۸ نفر بوده که نشان از کاهش ۲.۴ درصدی در وضعیت تعداد موالید است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های گراش، خرامه، سروستان، زرین‌دشت، کوار، قیروکارزین، پاسارگاد، فراشبند، لارستان و جویم تعداد ولادت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایشی بوده است.
یقطین با اشاره به این موضوع که استان فارس در ارزیابی تعداد موالید سال گذشته نسبت به مطلوب خود جزو ۷ استان اول در سطح کشور بوده است، عنوان کرد: در میان شهرستان‌های فارس، شهرستان‌های جهرم، خفر، گراش، شیراز و زرقان از تعداد موالید موجود بالاتری نسبت به تعداد مطلوب هر شهرستان برخوردار بوده و وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: کوار، بوانات و سرچهان نیز جزو شهرستان‌های با بیشترین درصد عقب ماندگی تا وضعیت مطلوب در سال ۱۴۰۲ هستند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس همچنین با اشاره به اینکه این استان در مجموع در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ با شیب ملایم ۲.۸ درصدی به سمت وضعیت مطلوب خود در حرکت است، گفت: سال گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش آمار طلاق نسبت به تعداد ازدواج در سال ۱۴۰۱ داشتیم.
بنابراین گزارش، در این مراسم از آقایان سعادت‌پور، معاون ثبت احوال کازرون و امینی، کارشناس ثبت احوال استان فاس در زمینه پژوهش جمعیت با اهدای لوح تقدیری، تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.