پیش‌بینی زمستان پربارش با دمایی نرمال

ا شروع فصل زمستان ، پیش‌بینی بارش در سه ‌ماهه پایانی امیدوارکننده‌تر از سال گذشته است. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به احتمال مواجهه با زمستانی پربارش گفت: انتظار می‌رود بارش‌ها در زمستان امسال در حد نرمال و یا فراتر از آن باشد.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا با تشریح وضعیت دما و بارش کشور در ماه گذشته خاطرنشان کرد: تا روز ۳۰ آذرماه به طور میانگین ، کم‌بارشی ۳۴ درصدی در سطح کشور مشاهده شده. دمای کشور نیز ۰.۹ درجه بالاتر از مقدار نرمال بود.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در ۱۵ استان کشور ادامه داد: کم‌بارشی شدیدی در استان‌های کرمانشاه، گیلان، فارس، بوشهر، گلستان، زنجان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان غربی و شرقی طی پاییز ۱۴۰۰ گزارش شد که بین ۱۰ تا ۱۵۰ میلیمتر بود همچنین میزان بارش در نیمه غربی فارس، کل استان کرمانشاه، شمال خوزستان، جنوب کردستان و ایلام نیز از لحاظ بارش پاییزی مطلوب نبود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به بارش‌های اخیر در برخی نقاط کشور گفت: گرچه بارش‌هایی که در سیستم قبلی رخ داد اندکی کمبود بارش درکشور را جبران کرد اما هنوز کم‌بارشی در بسیاری از استان‌ها دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: کمبود بارش به شکلی بوده که استان بوشهر۲۱ میلی متر از بارش نرمال خود را دریافت نکرد و شرایط فارس نیز مطلوب نبود. استان کرمانشاه نیز با کمبود ۹۶ میلی‌متری در صدر لیست کمبود بارش قرار گرفته‌است.

وظیفه در ادامه اظهار کرد: این عدد برای استان بوشهر به ۷۶ میلی متر می‌رسد.ایلام ۶۸ میلی‌متر، کردستان ۴۱ میلی‌متر و فارس نیز ۶۲ میلی‌متر کمبود بارش داشتند البته برخی استان‌ها مانند قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، البرز، گیلان و مازندران بارشی در حد نرمال تجربه کردند.

وی ضمن اشاره به احتمال مواجهه با زمستانی پربارش در یک چهارم پایانی سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: انتظار بالایی داریم تا بارش در فصل زمستان و سه‌ماهه پایانی سال به میزان نرمال و حتی بالاتر از آن نیز برسد. البته همه این‌ پیش‌بینی‌ها در حد احتمالات است و قطعیت ندارد. بین ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال دارد که زمستان بارش نرمال یا حتی پربارشی پیش رو داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به شرایط نامطلوب بارش در سال گذشته ادامه داد: برخلاف سال گذشته که ما انتظار تجربه زمستان کم‌بارشی را داشتیم و در عمل نیز بارش کل کشور به عدد ۴۱ رسید که نصف بارندگی سال‌های گذشته بود، امسال انتظار داریم شرایط بارندگی تا حد زیادی به مقدار نرمال نزدیک شود.

وظیفه ضمن اشاره به وضعیت بارش ها در هفته گذشته گفت:در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، بارش‌ها بیشتر در پهنه غربی کشور اتفاق افتاد. بارش در هفته پیش رو نیز کمتر از میزان نرمال خواهد بود اما در ادامه و در دو تا سه هفته بعد از آن، انتظار بارش‌هایی در حد نرمال وجود دارد. حتی در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور، بارش فراتر از حد نرمال محتمل است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: به‌طور کلی در زمستان امسال احتمال قرار گرفتن دما در حد نرمال و بارش مناسب و مطلوب بیش از دیگر احتمالات است. امیدواریم بارش‌های زمستانه که ۴۴ درصد از بارش سالانه را دربر می‌گیرند، به حد نرمال برسند.

وی ضمن اشاره به سنجش میزان بارش در استان‌های مرکزی اگقت؛ در استان‌هایی مانند قم و مرکزی بارندگی بیش از حد نرمال بوده‌است اما این استان‌ها به‌طور کلی بارش زیادی ندارند و آنومالی (بی‌هنجاری) بارش در این استان‌ها اهمیت چندانی ندارد. در استان قم بارش ۱۷.۵ میلی‌متر بیش از حد نرمال و این عدد برای استان مرکزی ۱۰ میلی‌متر بود. استان البرز نیز در همسایگی پایتخت، ۷ میلی متر بارش بیشتری نسبت به میزان نرمال داشت.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اضافه کرد: منبع آب فلات مرکزی ایران رشته‌کوه زاگرس است. لذا بارش بیش از حد نرمال در مناطق مرکزی کشور نشان‌دهنده علائم ترسالی نیست.

وظیفه با تاکید بر شرایط نامطلوب بارش در چندین استان کشور ادامه داد: نکته نگران‌کننده، تعدد استان‌هایی است که با کم‌بارشی دست و پنجه نرم می‌کنند. استان‌هایی مانند زنجان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، بوشهر، فارس، کردستان، گلستان، خوزستان و اردبیل ۳۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر کمبود بارش داشتند.آبی که باید باعث پرآب شدن رودخانه‌ها می‌شد، در فصل پاییز تامین نشد البته از فصل تابستان نیز پیش‌بینی می‌شد که پاییز کم‌بارشی در انتظار ما باشد.

وی شرایط نگران‌کننده بارش در منطقه زاگرس را یادآور شد و گفت: سال گذشته بارش در استانی مانند کرمانشاه‌، ۵۲ درصد کمتر از حد نرمال بود. به‌طور کلی استان‌هایی که در موازات رشته‌کوه زاگرس قرار دارند، بارش مطلوبی نداشتند. ایلام و فارس نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

وظیفه درباره وضعیت دمای کشور اظهار کرد: دما فاکتوری نیست که تجمیعی باشد. در واقع دما جمع زده نمی‌شود و آنومالی(بی‌هنجاری) آن به صورت متناوب بررسی می‌شود. بارش متغیری است که مقادیر آن تجمیع می‌شود اما درباره دما، معیار محاسبه متفاوت است و آنومالی آن درنظر گرفته می‌شود. اعدادی که برای دما بیان می شود به شکل میانگین است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: مناطق جنوبی کشور در پاییز گذشته، با ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد افزایش دما مواجه بودند این در حالیست که که مناطق شمالی کشور، خط ساحلی، شمال استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل دمایی در حد نرمال و حتی تا یک درجه زیر نرمال داشتند البته دمای کل کشور نسبت به دوره مشابه به‌طور میانگین یک درجه بالاتر از مقدار نرمال بود.

وظیفه در پایان ضمن اشاره به وضعیت دما در سه‌ماهه پایانی سال گفت:انتظار ما از زمستان پیش رو دمایی در حد نرمال است البته امکان مواجهه با دوره‌هایی که دما زیر حد نرمال باشد نیز وجود دارد. ورود سامانه‌های جوی می‌تواند باعث افت دما شود اما در مجموع دما در حد نرمال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.