پشت پرده واگذاری صندوق بازنشستگی هما به صندوق کشوری

خبرپارسی – پنجم اسفند سال ۱۳۴۰، دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس که تا آنروز تنها شرکت های هواپیمایی ایران بودند در یکدیگر ادغام و با در اختیار قرار گرفتن تمام امکانات و پرسنل دو شرکت مذکور، هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی ایران ایر تأسیس  و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ رسما فعالیت های خود را آغاز کرد .

در سال‌های پایانی دههٔ هفتاد میلادی، هواپیمایی ملی ایران به‌عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین، و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به‌شمار می‌رفت. در سال ۱۳۵۵ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت حتی در برشی از زمان، عنوان بهترین شرکت هواپیمایی جهان را بدست آورد و موجب افتخار ایرانیان شد و این میسر نمی شد مگر با تلاش شبانه روزی کارمندان و کارگران از خود گذشته ای که در اختیار داشت. اما متاسفانه هما این روزها حال خوبی ندارد و کارمندانش که از بهترین نیروهای متخصص به گواه نهاد های بین المللی بشمار می رفتند، امروز که دوران بازنشستگی خود را می گذرانند و می بایست دغدغه ای نداشته باشند به دلیل سومدیریت و سواستفاده عده ای کاسه چه کنم دست گرفته اند و هر روز با عریضه ای در دست در برابر مجلس، دفتر مرکزی شرکت و یا وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در رفت و آمد هستند تا شاید گوش شنوایی پیدا شود و داد از دست رفته شان را بستانند .

در این خصوص رضا استادی جانباز و بازنشسته هما در فارس می گوید صندوق بازنشستکی هما ۱۳ هزار عضو در سطح کشور دارد که در دوران پیری بسر می برند و تنها درآمدشان همین حقوق دریافتی از صندوق است و می افزاید: واگذاری صندوق بازنشستگی هما، برنامه ای است برای سرپوش گذاشتن بر تخلفات، سو مدیریت و حیف و میل اموال این صندوق توسط مدیران سابق که در صورت انجام دریافتی اعضا به نصف تقلیل یابد .

اوبا تاکید بر اینکه صندوق و همه اموالش متعلق به اعضا است و سرمایه آن نیز با کسورات حقوق همین بازنشستگان در دوران خدمت ۳۰ ساله ایشان تامین شده است، گفت: مدیران متخلف ابتدا یک موسسه تاسیس کردند سپس تمامی اموال صندوق را به نفع موسسه مصادره کردند تا مقدمات فروش آن ها را فراهم کنند .

 استادی اموال به تاراج رفته صندوق را شامل ۱- هتل های ۴ و ۵ ستاره در شیراز، مشهد، بندرعباس، تهران و…. ۲- شرکت پروازی ایران ایر توربا سرمایه دو هزار میلیارد تومان ۳- هندلینگ همای کیش ۴- همدلینگ هواپیمایی چابهار ۵-زمین بازی متعلق به صندوق بازنشستگی که بصورت قولنامه ای به فروش رفته ۶- ساختمان خیابان ریاحی ۷- زمین ها و آپارتمان های اکباتان که بالغ بر ۴۰۰ مورد است ۸- فروش ساختمان ویلا که فعلا بلااثر مانده است ۹- سیزده عدد موتور هواپیما مربوط به شرکت پروازی چابهار که زیر مجموعه صندوق بازنشستگی است که مفقود شده و تاکنون تنها  ۳ عدد ازآن ها در مشهد پیدا شده است و هنوز از سرنوشت ده موتور دیگر اطلاعی در دست نیست عنوان کرد .

این جانباز جنگ تحمیلی اعتقاد دارد واگذاری صندوق بازنشستگان هما به صندوق بازنشستگی کشوری راهی برای فرار مدیران متخلف از سال ۱۳۸۰ ومجازات و پاسخگویی است وادامه می دهد: کانون بازنشستگان هما طی چند سال گذشته از هر مسیر قانونی ممکن، مانند نامه نگاری، نشست رودررو با مسوولین، مراجعه حضوری و حتی تحصن مقابل وزارت راه و شهرسازی، ساختمان مرکزی هما و مجلس شورای اسلامی اقدام کرده اند تا ضمن دادخواهی تخلف مدیران ذیربط را به گوش مسوولین برسانند که متاسفانه تاکنون نتیجه موثری در پی نداشته است .

او در پایان خواسته های این افراد را که همگی از نیروهای بازنشسته متخصص مورد تایید نهادهای جهانی هوانوردی هستند را بدین شرح اعلام کرد .

۱-            تصویب قانون ردیف حقوقی در بودجه سالانه دولت ها، زیرا در بدو استخدام این افراد با دولت قرارداد بسته اند و این مدیران دولتی بودند که موجب ویرانی شرکتی شدند که طبق اساسنامه هواپیمایی جمهوری اسلامی صددرصد دولتی بوده است .

۲-            انحلال موسسه بازنشستگی که ابزاری برای فرار مدیران متخلف از مجازات و پاسخگویی است

۳-            حسابرسی از مدیران و مسوولان و ارایه تراز مالی ۲۰ سال گذشته شرکت و استرداد اموال به چپاول رفته صندوق

۴-            تعیین و تسلیم مسوولین خاطی به دستگاه قضا

یادآور می شود که بازنشستگان این صندوق همگی در سنین بالا به سر میبرند و هر کدام دارای مشکلات عدیده ای مانند بیماری، قسط و….. مواجه هستند  و همه درآمدشان همان حقوق دریافتی از صندوق است، متاسفانه تا امروز که تاریخ ۲۲/۸/۱۴۰۰ است حقوق به صورت کامل پرداخت نشده و بصورت قطره چکانی از تاریخ ۱۵/۸ پرداخت هایی داشته اند .

خبرنگار: محمود شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.