پاک فطرت: آب و اشتغال همچنان مهمترین مشکل روستا هاست

خبر پارسی – مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با یادآوری این مطلب که بحث آب و اشتغال ۲ ضرورت و مشکل مهم در روستاهای فارس به شمار می رود، افزود: بحران آب در بحث اشتغال هم تاثیر زیادی داشته است و این در حالی که کشاورزی در فارس حرف اول را می زند

کمال پاک فطرت، امروز سه شنبه ۱۱ تیر در جمع خبرنگاران از برگزاری هفته دهیار از ۱۴ تیرماه و به مدت یک هفته خبر داد و افزود: این مراسنم در شیراز با حضور استاندار و چند تن از مسئولین کشوری برگزار خواهد شد .

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان اینکه در استان فارس بالغ بر ۲ هزار و ۱۱۲ روستا با جمعیت بالای ۳۰ خانوار و دارای دهیار وجود دارد، گفت: در مجموع در فارس ۸ هزار و سیصد روستا موجود است که در حال حاضر ۴ هزار روستا خالی از سکنه است که این اتفاق ظرف ۴۳ تا پنجاه سال اخیر رخ داده است .

وی با اشاره به اینکه علی رغم گستردگی که فارس دارد، خدمات دهی و سرویس رسانی به روستاها به خوبی انجام می شود، اظهارداشت: نظارت بر این روستاها توان زیادی می خواهد.

پاک فطرت با یادآوری این مطلب که بحث آب و اشتغال ۲ ضرورت و مشکل مهم در روستاهای فارس به شمار می رود، افزود: بحران آب در بحث اشتغال هم تاثیر زیادی داشته است و این در حالی که کشاورزی در فارس حرف اول را می زند

و از این رو تغییر الگوی مشاغل و کشت را شاهد بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فرصت های بسیاری  در روستاهای فارس وجود دارد که منحصر بفرد است، اظهارداشت: در روستاهایی که پیش از این متر فعالیت تولیدی در آن ها انجام می شد امروز بیش از ۳۰۰ مرکز پرورش قارچ در آنجا به بهره برداری رسیده است.

به گفته مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، بالغ بر چهار هزار طرح در سامانه «کارا» ثبت شد که سه هزار و ۲۲۷ طرح اشتغال واجد شرایط دریافت تسهیلات شناخته شدند و در بحث مناطق محروم تسهیلاتی را به روستائیان ارائه شده که ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات دادیم که ۷۶۴ شغل در پی آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در خصوص گردشگری ورود پیدا کردیم که انجمن روستاهای هدف گردشگری از این رو برای نخستین بار ایجاد شد، اضافه کرد: قریب به ۷۵ مجموعه بوم گردی روستایی را در فارس مورد بهره برداری قرار گرفت و جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری در روستاها شناسایی شد و بوم گردی ها در ایام نوروز و تابستان فعال بوده و هستند و همچنین تسهیلات به طرح ها ارائه می شود که ۲ بانک عامل برای ارائه تسهیلات اختصاص یافته است.

پاک فطرت افزود: باید افرادی که آشنای با گردشگری باشند برای بوم گردی معرفی شوند چرا که اگر چنین نباشد ضرر به گردشگری وارد می شود همانگونه که روستای «قلات» به خاطر عدم توجه به روستای «فست فود» تبدیل شده و قابلیت زیبای گردشگری خود را از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه روستاهای ما در گذشته مولد بودند اما متاسفانه به خاطر بی توجهی ها به مصرف کننده مبدل شده است، اظهارداشت: سه هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای سه هزار ۲۷۶ طرح روستایی ارائه شده است که ۱۸ هزار و ۲۴۵ شغل هم در این راستا ایجاد می شود.

 بالغ بر هفت هزار نفر عضو شورای روستایی در فارس وجود دارد و در سال گذشته قریب به ۱۵۰ شغل توسط دفتر روستایی استانداری فارس ایجاد شد.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس به استخدام ۱۵۰ نفر مسئول امور مالی روستایی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پیش از این تعداد مسئولان امور مالی بسیار اندک بود به گونه ای که هر مسئول می بایست بیش از ۶۰ روستا را پوشش می داد که با یان تعداد استخدام در حال حاظر هر ۱۶ روستا یک مسئول ماالی دارد .

پاک فطرت در خصوص شایعه استخدام دهیاران کهه اخیرا در رسانه ها مطرح شده بود نیز گفت: این موضوع نمی تواند اجرایی شود زیرا با تغیید هر دولت دهیاران هم تغییر می کنند و با توجه به داشتن بیش از ۳۷ هزار دهیار در سطح کشور عملا موضوع استخدام رسمی دهیاران منتفی و غیر عملیاتی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.