میدانی گمشده در خاطرات/شباهت امروزِ فارس به میدان امام حسین(ع) !

خبر پارسی ـ سعید نظری – تاکنون به حال و احوال امروز میدان امام حسین با همان فلکه ستاد سابق دقت کرده‌ای؟ در چند سال گذشته گذرت به این میدان مرکزی شهر افتاده است؟
میدان امام حسین در گذشته نه چندان دور، مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری و اداری فارس بود.ساعت گل وسطش، نماد وقت شناسی و نظم در امور بود!
روزگاری پاسداران شهر در روز تولد امام حسین(ع)، دور تا دورش حلقه می‌زدند و فریاد «یا حسین» سر می‌دادند.
همسایگی برج کتابخانه علامه طباطبایی و دانشکده پزشکی سمبل علم گرایی و دانشجویی مردم شیراز بود!
از شمال به میدان آزادی می‌رسید و بوی عطر و گلاب باغ صفا مستت می‌کرد و خیابان انقلاب و پاساژهای پر رونقش در جنوب امتدادش می‌داد!
ساختمان استانداری با آن نارنج‎ها و کاج‎های سر به فلک کشیده به عنوان مرکز قدرت و تصمیم گیری در یک گوشه‌اش و دفتر امام جمعه در ضلع شمالی آن، مرکز هدایت و رهبری مردم بود!
مرکز تجاری بزرگ «شهر و روستا»، نشان از طلوع هر صبح رونق اقتصادی در شهر داشت و وجود فرماندهی ارشد ارتش جمهوری اسلامی در ضلع غربی، حاکمیت امنیت را نوید می‌داد.
شرق میدان امام حسین(ع) را که طی می‌کردی به عدالتخانه شهر یا همان ساختمان دادگستری می رسیدی و به همان اندازه به غرب که می‌رفتی، بیمارستان مرحوم محمد نمازی را می‎دیدی که از عزم و اراده مردم شیراز برای انجام امور خیر خبر می‌داد.
سردیس «کریمخان زند» یادت هست؟ همان که در ضلع شرقی بلوار زند، روبروی میدان امام حسین نصب شده بود! همان که نماینده خیرخواهی حاکمان فارس در تاریخ پس از اسلام بود؟ همان سردیسی که با چند دقیقه راهپیمایی از میدان امام حسین به میراث تاریخی اش یعنی مجموعه زندیه می رسیدی و به شکوه و آبادانیش افتخار می کردی!
حالا اما تنِ این میدان مبارک همچون فارس بلندآوازه رنجور است!
به جای پرچم سرخ حسین جرثقیل‌های نخراشیده زرد رنگ، قد علم کرده و به جای ساعت گل، دیوارهای فلزی و زنگار بسته گرداگردش را گرفته اند.
به جای بوی بهار نارنج و عطر گلاب گیرهای باغ صفا، خاک و دود مزاجت را در هم می‌پیچد و چراغ‌های قرمز پی در پی، گمراهی برای مسافران مشتاقان شیراز به ارمغان می‌آورد!
برج کتابخانه علامه طباطبایی عقب افتاده و مرکز تجاری «شهر و روستا» به مدد همان رفتار سودجویانه بانک‌ها در این سال‌ها همچون دیگر بخش‌های اقتصادی فارس از رونق افتاده و تعطیل است!
ترافیک بی شاخ و دم نفس میدانِ امام حسین (ع) و عابرانش را بریده و از هر طرف بخواهی بروی، راه بند است!
در مقطعی زیبایی و سر سبزی نخل‎ها و نارنج‎های بلوار زند را با نرده‎های زرد و نارنجی خطوط ویژه اتوبوس و تاکسی مخدوش کردند و بعدها جداکننده های پلاستیکی با ارتفاع مناسب هم نتوانست نوستالژی را به خاطره انگیز ترین خیابان شهر برگرداند.
برای طی مسیر غرب به شرق میدان امام حسین، باید فرماندهی ارشد آجا را دور بزنی تا به ترافیک انقلاب برسی و راهی به بلوار زند شرقی پیدا کنی! می‌گویند فرمانده ارشد ارتش هم از اینجا رفته و فقط تابلویی مانده و باغی که سرو و کاج‌های بلندش هنوز برای زنده ماندن مقاومت می‌کنند!
به جای دکه‌های روزنامه فروش اطراف میدان امام حسین که نوای جدیدترین کاست‌های آواز دلنشین شجریان و ناظری و … از آنها شنیده می‌شد، حالا اطرافش را کانکس‌های سفید پلیس راهور پر کرده، بی آنکه بدانی جز صدور برگ جریمه چه ماموریتی برای این کانکس‌ها تعریف شده است؟!
۱۵ سال است می خواهند مترو از میدان امام حسین عبور دهند و بهانه می‎آورند که برای عمرانی و آبادانی باید گذشته را خراب کرد غاقل از اینکه گذشته خودش آباد بود!
کمی فکر کن! آیا حال و روز امروز فارس شبیه میدان امام حسین(ع) نیست؟

1 دیدگاه برای “میدانی گمشده در خاطرات/شباهت امروزِ فارس به میدان امام حسین(ع) !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.