مهمترین رویداد موسیقایی فارس در ایستگاه نهم / آغاز رقابت گروه های موسیقی فارس از نیمه آذر ماه

خبر پارسی – نهمین جشنواره موسیقی استان فارس به میزبانی شیراز برگزار می شود.

این رویداد مهم هنری که می توان از آن به عنوان بزرگترین اتفاق موسیقایی استان فارس یاد کرد با محوریت «گروه نوازی» و در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی به اجرا درخواهد آمد.احمد پژمان از موسیقیدانان شناخته کشور که بسیاری از فیلم های مطرح سینمای ایران همچون «بید مجنون»، «کیمیا»، « باران»، « بوی کافور، عطر یاس»، «خانه ای روی آب»، «روسری آبی» و … با هنرنمایی او آهنگین شده اند، دبیر هنری نهمین جشنواره موسیقی استان فارس خواهد بود.
هدایت رضایی رییس انجمن موسیقی فارس در جمع خبرنگاران زمان برگزاری این رویداد موسیقایی را ۱۱ تا ۱۷ آذرماه اعلام و خاطرنشان کرد: این جشنواره پیش از این در هشت دوره برگزار شده است اما امسال با رویکردی متفاوت و تخصصی تر به اجرا در می آید.
دبیر جشنواره موسیقی فارس، حضور احمد پژمان در قامت دبیر هنری در جشنواره امسال را از مهمترین اتفاقات این رویداد دانست و گفت: ظرفیت های موسیقایی استان فارس و تجربه هشت دوره گذشته جشنواره، این ظرفیت را برای استان فارس به وجود آورده است که جشنواره موسیقی فارس در دوره آینده به صورت ملی و پس از چند تجربه ملی در گستره منطقه ای و حتی بین المللی برگزار شود.
این خواننده و مدرس آواز استان فارس، موسیقی کلاسیک ایرانی (دستگاهی)، کوبه ای، محلی و مقامی، کلاسیک جهانی، آواز گروهی و پاپ را بخش های رقابتی نهمین جشنواره موسیقی فارس اعلام کرد.
احمد پژمان موسیقیدان و دبیر هنری هنری جشنواره هم در این نشست خبری، شیراز را از شاخص های مهم فرهنگ و هنر ایران توصیف کرد و گفت: وجود ظرفیت های بزرگ ادبی و هنری و شخصیت هایی همچون حافظ و سعدی می تواند این شهر را به یکی از مراکز مهم هنری دنیا تبدیل کند و امیدواریم جشنواره موسیقی فارس بتواند این آرزو را به حقیقت نزدیک کند.
خالق آلبوم های «هفت خوان»، «تکسوار عشق»، «همه شهر ایران» و «خاطرات فردا» با پیشنهاد نامگذاری جشنواره موسیقی استان به «حافظ» تأکید کرد: در آن سوی دنیا با تبلیغات وسیع رسانه ای چهره ای مخدوش از کشورمان به وجود آورده اند اما زبان هنر و نام های جهانی همچون حافظ می تواند سفیر فرهنگی ایران باشد و حقیقت جامعه ایرانی را به دنیا نشان دهد. بنابراین «جشنواره بین المللی موسیقی حافظ» در سال های آینده می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.
پژمانِ ۸۲ ساله که برای آهنگسازی فیلمهای «بوی کافور، عطر یاس» و «باران» برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است در پایان گفت: استفاده از هنرمندان جوان و ظرفیت های کم نظیر آن ها در حوزه موسیقی می تواند موسیقی استان فارس را در جایگاه شایسته ای قرار دهد که این رویکرد در جشنواره موسیقی استان فارس مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.
کیوان فرزین قائم مقام دبیر جشنواره هم در ادامه ابن نشست گفت: جشنواره موسیقی فارس در هشت دوره گذشته با رویکرد گروه نوازی برگزار شده است و این دوره نیز با همین نگاه اجرا می شود اما در دوره های آینده به صوت تخصصی به حوزه های مختله موسیقی خواهد پرداخت.
این مدرس موسیقی گفت: موسیقی محلی فارس نیازمند حمایت جدی است و موسیقی مقامی هم باید در عرصه پژوهش مورد توجه قرار گیرد که این نشان می دهد جشنواره ها و رویدادهای هنری باید به صورت تخصصی به هر یک از ژانرهای موسیقی بپردازند.
فرزین با بیان این که رویدادهای موسیقایی نباید صرفاً به محلی برای اجرای گروه ها تبدیل شود گفت: بر همین اساس نگاه آسیب شناسانه و نقد از رویکردهای مهم نهمین جشنواره موسیقی فارس خواهد بود.
قائم مقام دبیر نهمین جشنواره موسیقی فارس افزود: به جز در بخش کودک، در سایر بخش ها، گروه های موسیقی استان پس از اعلام فراخوان با ارائه آثار به دبیرخانه در رقابتی جدی و علمی خواهند پرداخت.
فرزین همچینین در خصوص بین المللی شدن این رویداد هم گفت: بدون شک برای جهانی شدن یک رویداد هنری فقط حضور چند گروه از سایر کشورها کفایت نمی کند بلکه می بایست همه ظرفیت های شیراز برای ایجاد زیرساخت های لازم موسیقایی و هنری فراهم شود و ما امیدواریم رویکرد علمی و تخصصی جشنوارهه موسیقی فارس بتواند زمینه ساز این خرد و همت جمعی در میان هنرمندان و مسئولین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.