پس از ۸ سال طوفان؛مدیریت فارس در ساحل آرامش پهلو می گیرد

خبر پارسی – با انتصاب دکتر سیدمحمد احمدی به سمت استاندار فارس در دولت تدبیر و امید انتظار می رود کشتی شکسته مدیریت استان تمدن ساز فارس در ساحلی آرام پهلو بگیرد و دوره بازسازی مدیریتی با رویکردی توسعه گرا آغاز شود.
از ۸ سال قبل که محمود احمدی نژاد بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد و اصولگرایان برای حضور سیدمحمدرضا رضازاده در فرودگاه شیراز به استقبالش رفتند تا امروز این استان روی آرامش ندید.
ضعف مدیریت و تن دادن به تنش های مدیریتی فراوان در ۸ سال گذشته در حالی که اصولگرایان همه سکوهای مدیریتی و نظارتی را به تسخیر خود درآورده بودند، به خستگی مفرط جامعه انجامید.
تغییر ۳ استاندار آن هم در شرایط تنش و انفجار اختلافات در ۸ سال گذشته قطار فارس را از ریل توسعه بازداشت و بر خلاف تصور اصولگرایان، تخم یاس و ناامیدی را در جامعه کاشت.
رشد سریع و غیر قابل باور برخی افراد در دولت نهم از هیچ منطقی تبعیت نمی کرد. به عنوان نمونه «غلامرضا غلامی» مربی حق التدریس ورزش مدارس ابتدایی ناحیه ۴ شیراز با تنها دو سال سابقه فرماندهی افتخاری یکی از گردان های عاشورا، به یکباره به سمت بخشدار مرکزی شیراز منصوب شد و بعد از دو سال به مدیرکلی منابع طبیعی استان فارس رسید و در حالی که در این اداره کل به اختلافات شدید با معاونین و کارکنانش دامن می زد، در کمتر از دو سال از سمت خود برکنار شده و مدتی بعد، فرماندار یکی از شهرهای شرقی استان شد. اما هنوز مهر و امضا فرمانداری خشک نشده بود که به شیراز فراخوانده شده و به سمت مدیرکل امور اجتماعی استانداری فارس منصوب شد و هم اکنون مدیرکل امور اتباع بیگانه استانداری فارس است.
غلامی تنها یک نمونه از دهها مدیر بازار آشفته مدیریت در استان فارس است. در بسیاری از ادارات کل، به جای استفاده از مدیران تخصصی، افراد غیر متخصص گاهی در رده پائین، به سمت مدیرکل منصوب شده و یا برخی نظامیان درون پادگان ها برای مدیریت فراخوانده شدند و نوعی مدیریت سرهنگی در استان حاکم شد.
اختلاف نظرات اصولگرایان فارس بر سر شاخص های مدیریتی و توسعه، به کارگیری نیروهای فرسوده و فاقد کارآیی، بی تجربگی مفرط برخی که سن زیادی نداشتند و فاقد ت پختگی لازم بودند،مثل رئوف و غلامی و بذرافشان، بی توجهی به شاخص مهم شایسته سالاری و تخصص گرایی، خط کشی های بی مورد با چهره های متخصص و مدیر به بهانه هایی چون اصلاح طلبی افراد و … باعث شد مدیران استان فارس در خطی غیر از توسعه استان مبتنی بر سیاست های افق ایران ۱۴۰۴ مد نظر مقام معظم رهبری گام بردارند.
دولت نهم و دهم در بین همه هیاهوی به دور از قاعده، شاخصی با عنوان «مصوبات سفرهای استانی هیات دولت» برای ارزیابی مدیران منطقه ای و استانی خود تعریف کرده بود؛ در چنین شرایطی نیز به تبع آنچه در بالا گفته شد و بنابر اعلام معاونت های اجرایی و راهبردی ریاست جمهوری، استان فارس نتوانست شاخص های مطلوب را جذب کرده و در نهایت در ته جدول اجرای مصوبات سفرهای استانی قرار گرفت.
ضعف هماهنگی با مدیران ارشد کشور و تلقی ساختگی برخی اصولگرایان خارج از گود در فارس از وضعیت جریان های مختلف در دولت نهم و دهم، در کنار رفتاری چون قفل زدن به درب استانداری از سوی اصولگرایان استانی و عدم هماهنگی با نیروهای درون استانی از سوی دولت برای انتصاب مدیران میانی استان، همچنان بر طوفانی شدن دریای پرطلاطم مدیریت استان افزود.
دخالت خارج از قاعده برخی از نظامیان در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استان و تحریک بدنه اصولگرایان به تقابل با مدیریت ارشد استان، از دیگر اموری بوده که مدیریت استان را از متن دور و به حاشیه کشانید.
همه این موارد در کنار لبخندهای ساختگی اصولگرایان در برابر مردم و تمجیدهای تو خالی بزرگان اصولگرا فارس و نیز چاپلوسی بیش از اندازه برخی مدیران میانی نسبت به مدیریت ارشد، زمینه رشد خودباوری و خود بزرگ بینی پوچ و توخالی را در مدیریت طوفان زده در ۸ سال گذشته ایجاد کرده بود.
در چنین شرایطی استفاده از هر اهرمی برای حذف صدای منتقد از هر جایی که باشد، و به کارگیری همه تریبون های رسمی و غیر رسمی برای دفاع از عملکرد مدیریت استان فارس به یک داستان تکراری در ۸ سال گذشته تبدیل شده بود و مردم فارس تنها و بی پناه شاهد همه آشفتگی های بودند که از اردوگاه اصولگرایان آب می خورد.
حالا اما انتصاب سیدمحمد احمدی مردی با تفکرات میانه از طیف اصلاح طلبان شرایط را نه به نفع اصلاح طلبان که به نفع همه جامعه تغییر خواهد داد.
احمدی همچون رئیس خود ـ دکتر روحانی ـ در ۴ سال آینده با چالش های جدی در حوزه های سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی استان فارس روبرو خواهد بود که ماحصل ۸ سال فرمانروایی مطلق اصولگرایان بر استان پهناور فارس است. اما ایجاد آرامش مبتنی بر شایسته سالاری و تخصص گرایی و پایبندی به تعهد و تخصص توامان در انتخاب مدیران ارشد و میانی استان، کوتاه کردن دست عوامل موثر در شرایط امروز فارس مهمترین برنامه استاندار جدید برای رسیدن به ثبات و آرامش در عرصه مدیریت استان خواهد بود.

4 دیدگاه برای “پس از ۸ سال طوفان؛مدیریت فارس در ساحل آرامش پهلو می گیرد

  1. خبر پارسی این چه نقشه ایه که گذاشتین اینجا ؟!! پس شهرستان زادگاه دکتر احمدی (مهر) کو ؟!!!
    هر چه سریعتر تصحیح فرمایید

    1. نقشه رو عوض کردیم حالا شما سخت نگیرید این یکی رو بپذیرید از ما!

  2. در سایه اعتدال و تدبیر در ساحل پر از ارامش و امید پهلو میگیرد.اگر باز هم فشار سیاسی برای انتخاب معاونین و سایر همکارانشان بر ایشان وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.