مدیرکل هواشناسی فارس: فارس زمستان امسال بارش‌های سیل‌آسا را تجربه خواهد کرد

مدیرکل هواشناسی فارس اعلام کرد که احتمال ریزش باران سیل آسا در زمستان امسال در استان دور از انتظار نیست و در پاسخ به چرایی این مهم، گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین، امکان فرود بارش‌های سیل‌آسا، امری طبیعی است.

مهرداد قطره سامانی پنج‌شنبه ۱۸ آذر با بیان اینکه تا ٢۴ آذرماه بارشی در فارس پیش بینی نشده است، گفت:
از اواخر آذرماه و طی زمستان امسال شاهد بارش ‌های نرمال و بالاتر از نرمال خواهیم بود.

او میانگین بارش استان از ابتدای سال زراعی(مهرماه امسال) تاکنون را ٨ میلی متر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ٧٨ میلی متر بارش باران داشتیم.

مدیرکل هواشناسی فارس ادامه داد: همچنین در میانگین بلندمدت تا امروز باید ۶٠ میلی متر بارش باران داشته باشیم که اتفاق نیفتاده و با کاهش ٧٠ درصدی بارش‌ها مواجه هستیم.

به گفته قطره‌سامانی، پیش‌بینی می‌شود که طی زمستان و بهار سال آینده بارش‌ها نرمال و بالاتر از میانگین باشد اما کمبود بارش در پاییز ۱۴۰۰ را جبران نخواهد کرد.

او اضافه کرد: بارش‌ها هم عمدتا ممکن است به صورت سیل آسا و ناگهانی در یک نقطه‌ای فرود بیاید و منجر به خسارت شود که این خاصیت بارش در سال‌های اخیر است.بدین معنا که بارش اتفاق نمی‌افتد یا ممکن است به شکل سیل آسا باشد.به عنوان مثال؛ یکماه پیش در شهرستان آباده در کمتر از ١٨ ساعت حدود ٣٣ میلی متر بارش باران داشتیم.

مدیرکل هواشناسی فارس تصریح کرد: احتمال ریزش باران سیل آسا در زمستان امسال دور از انتظار نیست و امری طبیعی هم هست، چرا که بارش‌ها از شکل منجمد و برف به دلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین، به شکل باران درآمده و همچنین بیشتر بارش‌ها عمدتا به صورت نقطه‌ای، ممکن است سیل‌آسا ببارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.