شهرداری شیراز گردنه مشکلات را رد کرده است

خبرپارسی – ابتدای ورود تیم جدید به ساختمان پیر شهرداری شیراز کمتر کسی باور داشت که آنان بتوانند از پس مشکلات به ویژه بدهی چند هزار میلیاردی به جا مانده و پروژه های متعدد ونیمه کاره که در گوشه کنار شهر پراکنده بود بر آید زیرا رفیب زخم خورده که نمی توانست شکست فاحش و بی سابقه انتخابات شورای شهر و نمایندگی مجلس را فراموش کند با سنگ اندازی ها و فضا سازی های سیاسی و جناهی تلاش داشت تا ساکنان جدید را ناکارآمد و بدون برنامه نشان دهد .

اما تیم شهردار و شورای شهر مصمم بودند تا این مشکل را پشت سر بگذارند و با ترسیم یک نقشه راه، اتمام پروژه های روی زمین مانده را سرلوحه کار قرار داده و بدون واهمه از ارقام سنگین بدهی ها، کار را آغاز کردند .

افتتاح ۲ ایستگاه مترو با هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس استاندارد جدید به ناوگان حمل و نقل شهری تنها از تیمی بر می آمد که گردنه سخت مشکلات تحمیلی را پشت سر گذاشته باشد، همین یک اقدام دلیلی بر این است که شهرداری و شورای شهر بخوبی توان گذشتن از مشکلات و اجرای برنامه های ارائه شده را دارند .

در همین راستا حیدر اسکندرپور که در آئین افتتاح پروژه های مذکور سخن می گفت با تاکید بر تلاش برای تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده خط یک قطار شهری، افزود: حفاری خط دوم نیز اجرایی و تاکنون ۵ کیلومتر از این مسیر حفاری شده است.

شهردار شیراز با نوید افتتاح ۲ ایستگاه باقی مانده خط یک قطار شهری شیراز در آینده نردیک گفت: برای تسریع در بهره برداری از خط یک، بعد از افتتاح، به تدریج ایستگاه‌های باقیمانده تکمیل و به پروژه اضافه شده است.

وی همچنین با اشاره به ورود ۱۸۵ دستگاه اتوبوس پیشرفته به ناوگان اتوبوسرانی شیراز، گفت: این اقدام زمینه ساز نوسازی ۲۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی درونشهری شده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه هنوز تعداد زیادی از اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر نیازمند نوسازی است، گفت: به تدریج این ناوگان نوسازی و بهسازی خواهد شد.

نظام شهری بابیماری سندروم کلانشهری مواجه است

معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور نیز که برا یشرکت در مراسم افتتاح ۲ ایستگاه قطار شهری و رونمایی از ۱۸۵ اتوبوس جدید به شیراز سفر کرده بود با بیان اینکه امروزه در نظام شهری با بیماری سندروم کلانشهری مواجه هستیم ، گفت: انتظام بخشی به نظام شهری موجود و توسعه متوازن در شرایط کنونی امری حیاتی است .

محمد جمالی‌نژاد ادامه داد: مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و بعد به کلانشهرها و مشکلات زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی که این مهاجرت‌ها به دنبال دارد، از مشکلات مهم کشور است .

معاون عمرانی وزارت کشور با اشاره به مشکلات کلان شهرها اعم از ترافیک، آلودگی هوا و معضلات اجتماعی، گفت: در دهه‌های اخیر رویکرد شهرداری‌ها تغییر کرده است و به سمت پذیرش مأموریت‌های فرهنگی و اجتماعی می روند .

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه زیرساخت‌های ترافیکی در کلانشهرها اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: در ۹ کلانشهر کشور ۸۴۰ کیلومتر خط ریلی مصوب شده که ۲۹۴ کیلومتر آن با ۱۹۳ ایستگاه در حال بهره برداری و ۲۹۰ کیلومتر دیگر در حال ساخت است .

او که خود تجربه شهرداری و معاونت عمرانی در ۲ استان مهم کشور را دارد، با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ تمام ۲۹۰ کیلومتر باقیمانده از خطوط مترو در حال ساخت کشور تکمیل و آماده بهره برداری می‌شود، گفت: ۲۵۶ کیلومتر خطوط مترو در دست مطالعه تکمیلی است .

جمالی نژاد گفت: در مجموع کل مسافر سالانه مترو در کلانشهرهای دارای این زیرساخت، ۸۲۴ میلیون نفرسفر و تعداد واگن مترویی فعال ۱۷۳۹ دستگاه است .

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۲ با تکمیل خطوط در حال احداث، تعداد مسافران مترو به ۲ هزار و ۳۳۷ میلیون نفرسفر در سال افزایش یابد .

باید درآمد شهرداری‌ها را با تعریف منابع پایدار، تقویت کنیم

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که او نیز در این مراسم حضور داشت با بیان اینکه اگر دولت نتواند بخش مسکن را فعال کند نمی‌تواند وعده خود در موضوع اشتغال زایی را تحقق بخشد، گفت: با فعال شدن بخش مسکن در حوزه نیروی انسانی و بسیاری از صنایع تحول بزرگی به وجود می‌آید.

فرج الله رجبی با تصریح اینکه موضوع مسکن باید به عنوان مطالبه‌ای ملی مطرح و دنبال شود، لزوم پرداختن دولت به این موضوع را از مهمترین مسائل در مسیر حل مشکل اشتغال دانست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود شهر شیراز را یک ظرفیت بین‌المللی توصیف و اضافه کرد: بیش از یکسال است که موضوع درآمد پایدار شهری و تصویب قانون آن را دنبال می‌‎کنیم اما هنوز موفق نشده‌ایم.

رجبی با تصریح اینکه یکی از منابع مهم درآمدی شهرداری‌ها، ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی است، گفت: امروز نیاز داریم که درآمد شهرداری‌ها را با تعریف منابع پایدار، تقویت کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: ما عارضه بد افزایش ۶۰ درصدی قمیت مسکن در سال گذشته را دیدیم ولی قسمت مولد بودن، اشتغال نیروی انسانی، رونق بازار مصالح ساختمانی و رونق شهرداری‌ها را نادیده گرفتیم .

رجبی گفت: طی دو سال گذشته تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در مقایسه با ۱۵ سال گذشته کمترین تعداد بوده است.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه شهرداری این کلانشهر میلیاردها تومان بدهی دارد، گفت: شهرداری شیراز امروز وارث بدهی‌های گذشته است اگرچه تاکنون در مدیریت بدهی‌ها عملکردی موفق دارد.

شعار انسان‌محوری شعاری برجسته و ناب و ضروری است

استاندار فارس دیگر سخنران مراسم افتتاح بود که اعتقاد داشت ورود ۱۸۵ اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل درونشهری شیراز، تغییر و تحول در جابه جایی مسافر را در این کلانشهر به دنبال دارد.

اسماعیل تبادار ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی را یک ضرورت دانست و با تاکید براینکه شعار انسان‌محوری شعاری برجسته و ناب و ضروری است، گفت: محقق شدن این شعار برای همه کلانشهرها ضرورت و در عین حال الزاماتی دارد .

تبادار با بیان اینکه از مؤلفه‌های رسیدن به زیست مناسب در کلان شهرها با نگاه انسان محوری، حمل و نقل شهری به ویژه حمل و نقل ریلی است، افزود: شهرداری شیراز امروز با ۲۲ پروژه بزرگ روبرو است .

او با قدردانی از تلاش‌های شهرداری شیراز، گفت: شهرداری‌ها همیشه بدهکار بوده‌ و پروژه‌های نیمه تمام داشته و دارند، کار گذشته و حال ندارد، چرا که هدف خدمت به مردم است .

تبادار یکی از الزامات خدمت رسانی مطلوب به مردم را مدیریت جامع دانست و ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه آرامش زیستی در شیراز را شاهد باشیم، گفت: در حمل و نقل ریلی باید به بخش خصوصی هم توجه داشت و با ارائه تسهیلات سرمایه گذاران را جذب این بخش کرد .

تبادار همچنین گفت: با بهره برداری از ۲ ایستگاه فرصت شیرازی و غدیر در خط یک مترو شیراز ظرفیت خدمت رسانی این خط از ۶۰ هزار مسافر به ۷۰ هزار نفر در روز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۸ ایستگاه خط یک مترو تنها ۲ ایستگاه هنوز مراحل ساخت را طی می‌کند، تکمیل خط یک قطار شهری را گامی مهم در بهبود حمل و نقل عمومی درونشهری دانست.

استاندار فارس در عین حال تحول در نظام حمل و نقل ریلی درون شهری شیراز و رسیدن به نقطه مطلوب را نیازمند تلاش‌های بیشتر دانست و با بیان اینکه هنوز در این زمینه تا نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: از ۶ خط در نظر گرفته شده برای مترو شیراز هم اکنون یک خط فعال شده و خط ۲ و سه نیز در حال اجرا است که امیدواریم خط ۲ طی یک تا ۲ سال آینده آماده بهره برداری شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل درون شهری به بهبود وضعیت ترافیکی و همچنین کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها کمک می کند، این موضوع را از مولفه های مهم در دستیابی به شهری انسان محور دانست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.