زیبایی و مهربانی را از مسجد نصیرالملک نگیریم

مسجد خانه خداست و خدا درِ خانه اش را روی بندگانش نمی بندد.

خداوند رحمان و رحیم است و با معیارها و ملاک های دنیوی ما، بندگانش را نمی سنجد و هیچکس حق ندارد از رحمانیت و رحیمیت خدا عبور کند.

سالهاست مسجد نصیرالملک به عنوان یکی از زیباترین و چشم نوازترین عبادتگاهای مسلمانان در شهر شیراز و حتی در کشور مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و چه بسا در سایه بازی نور و رنگ این مسجد، گردشگرانی نیز جذب مسجد و یا علاقمند به نماز شده باشند.اینکه خط کشی کنیم بگوئیم تو بیا مسجد تو نیا را نمی فهمم کجای رحمانیت و رحیمیت خدا قرار دارد.

می دانیم که غیر از سوره منافقون خداوند در ابتدای تمام سوره ها از آیه مبارکه به نام خداوند بخشنده مهربان استفاده می کند تا قبل از ورود به سوره با بندگانش اتمام حجت کرده باشد که رحمان و رحیم ( بخشنده و مهربان) است.

در سوره نمل دو بار این اتفاق می افتد و‌در نهایت ۱۱۴ بار از این آیه استفاده می کند و خود را بخشاینده بخشایشگر توصیف می کند.مسجد خانه اینچنین خدایی است.

چرا باید درِ خانه او را برای کسی که به جای چادر پوشش روسری را انتخاب کرده ببندیم؟! مگر درِ مسجد وکیل و عتیق و خدای خانه را به روی آنها بسته ایم؟ مگر درِ دیگر مساجد شهر را به روی کسانی که پوشش روسری را به جای چادر انتخاب کرده اند،بسته ایم؟! اصلا شاید یکی زیبایی مسجد را بهانه قرار داده تا آنجا خدا را فریاد بزند.مگر نه اینکه در روایت آمده است خدا زییاست و زیبایی را دوست دارد. بنده هم مخلوق اوست و زیبایی خانه خدا را دوست دارد.می خواهد آنجا و در دل زیبایی دعا کند که خداوند می فرماید:ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ.

در هیچ آیه ای از آیات قرآن کریم نیامده که پوشش چادر برای دعا و یا مسجد الزامی است.اگر هم قانون می خواهیم وضع کنیم چرا فقط مسجد نصیرالملک؟! مگر این مسجد هم قرار است طرح صیانت شاملش شود؟ فقط این مسجد؟!

روزی که میرزا حسنِ نصیرالملک حاکم شیراز دستور داد این مسجد را با هزینه شخصی اش بسازند و میرزا رضا کاشی گر و حاج محمد حسن معمار این بنای زیبا را طراحی و اجرا کردند هرگز شرط چادر برای ورود به مسجد را نگذاشتند کما اینکه تا همین چند روز پیش هم چنین شرطی برای ورود به مسجد وجود نداشت.

چرا بعد از ۴۳ سال از عمر مبارک انقلاب اسلامی داریم بدعتِ بد می گذاریم؟! متولیان و تصمیم گیرندگان حوزه فرهنگی و دینی چرا سکوت می کنند؟! آیا خود آنها این تصمیم را گرفته اند؟ اگر گرفته اند ما می گوئیم اشتباه است و البته که حکم شما حکم قرآن نیست که مخالفت با آن گناه کبیره باشد.

اصلا روسری های خوشگلی که طرح کاشی های مسجد را دارد و در ورودی آن به فروش می رسد خود بهترین تبلیغ حجاب است.حجاب که فقط در چادر نیست.پوشش روسری در هیچ آیه و روایتی نفی نشده و اتفاقا اگر بتوانیم از طراحی زیبای روسری برای تبلیغ حجاب استفاده کنیم بهترین استفاده را از طراحی زیبای مسجد برده ایم.

پوشش روسری می تواند مقدمه ای برای پوشش چادر باشد.باور کنید حال همه کسانی که پای به خانه خدا می گذارند خوب می شود.مگر می شود خانه خدا حال کسی را بد کند؟! اگر کاشی ها و بازیِ نور مسجد نصیرالملک حالِ دلِ شهروندان را خوب می کنند چرا باید این حال خوب را از آنها گرفت؟ قرار نیست کسی بدون روسری وارد مسجد شود. قرار نیست کسی در مسجد خدای ناکرده حرکات موزون داشته باشد.

زیبایی مسجد نصیر همه ما را به زیبایی خداوند گره می زند چرا که زیبایی خانه او زیبایی خالق است.مسجد نصسر نردبانِ رسیدن به زیبایی های خالق است.چرا برمی دارید این نردبان را؟!

متاسفانه روزگاری محافل علمی و فقهی از جامعه اسلامی رخت بر بست و سنت ستون نشینی (حلقه زدن دور ستون مسجد و مناظره و درس و بحث درباره یک موضوع فقهی یا علمی) از بین رفت و کم کم درِ مسجد را فقط برای نمازهای یومیه آن هم فقط ظهر و شب باز گذاشتیم و صد البته که در بسیاری از مساجد تاریخی حتی همین فریضه واجب هم اتفاق نمی افتد.کم نیستند مسلمانانی که در شب های سرما در خیابان یخ می زنند اما درِ خانه خدا را روی آنها می بندیم.حالا هم خط کش برداشته ایم و می گوئیم تو بیا تو نیا!

سئوال دیگر اینکه چرا باید از ورود دوربین حرفه ای به مسجد جلوگیری شود؟ در عصر انفجار اطلاعات چرا باید عبادتگاه مسلمانان با ابزار حرفه ای تبلیغ نشود؟! معماری باشکوه کلیساها در تمام نقاط دنیا به ابزاری برای تبلیغ دین مسیحیت تبدیل شده اما اینجا و در شیراز ما مردم علاقمند به زیباییِ عبادتگاه مسلمانان را محدود و معدود می کنیم!

باور کنید که جاذبه اسلام سخت نیرومند است و تصمیمات یک شبه نباید آسیبی به این جاذبه نیرمند برساند.همچنان و تا همیشه خداوند مهربانترینِ مهربانان است و تصمیم نامهربان شما ما را از خدای رحمان و خانه اش دور نمی سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.