زیباترین فضاهای عمومی در جهان

از زمان‌های قدیم تا به امروز توجه به فضاهای عمومی برای جذب بیشتر ساکنان یک شهر و ایجاد تعاملات اجتماعی بین آن‌ها در مرکز توجه معماران و طراحان شهری بوده‌است.

در زمان‌های قدیم خیابان‌های شهر بورهام وود، واقع در هرتفوردشر انگلستان، مملو از خودروهایی بود که تردد را برای عابران پیاده با مشکل مواجه می‌کرد. با این حال، مسئولان شهر در اواسط دهه ۱۹۹۰ مکان‌هایی از شهر را به پیاده‌روی اختصاص دادند و ورود هرگونه وسیله نقلیه به این مکان‌ها را ممنوع کردند. این ممنوعیت باعث ایجاد تحولات عظیمی در داخل شهر شد و به طرز عجیب و مثبتی رفتار رانندگان و عابران پیاده را تحت تاثیر قرار داد.

بورهام وود تنها یک نمونه از خلاقیت‌هایی است که توسط طراحان و مسئولان یک شهر برای بهبود زندگی و افزایش رضایتمندی ساکنان یک شهر به کار گرفته شده است. طراحان در بسیاری از شهرهای دیگر جهان با استفاده از خلاقیت خود تغییراتی در فضاهای عمومی ایجاد کرده‌اند تا زندگی را برای شهروندان خود مطلوب کنند. در ادامه به برخی از خارق‌العاده‌ترین پارک‌ها، کتابخانه‌ها، خیابان‌هاو میدان‌ها پرداخته می‌شود.

پارک میلنیوم ایلینوی، شیکاگو

احداث پارک میلنیوم که به پارک هزاره نیز معروف است، در ایالت ایلینوی، از ایالت‌های غرب میانه امریکا، نه تنها یک تحول عظیم برای شیکاگو به شمار می‌رود بلکه تمام املاک پیرامون خود را نیز تحت تاثیر قرار داده است. هدف اولیه ساخت این پارک، بزرگداشت هزاره دوم بود که مساحتی حدود ۱۰۰ هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است و میزبان رویدادهای هنری و عمومی مختلف است. پارک هزاره یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های شیکاگو به شمار می‌رود که در هر سال میلیون‌ها گردشگر را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. پاویونی بزرگ با ظرفیت ۴ هزار نفر در این پارک احداث و به برگزاری رویدادهای مهم اختصاص داده شده است. فضای سبز مقابل این پاویون نیز می‌تواند در صورت نیاز ۷ هزار نفر دیگر را برای این رویدادها در خود جای دهد.

میدان مرکزی در سی‌ساید، فلوریدا

ساخت یک مکان جدید برای سکونت، با امکانات کامل شبیه به یک شهر کوچک کاری بسیار مشکل است، با این وجود، موسس و بنیانگذار شهرک سی ساید، واقع در فلوریدا در ایالات متحده آمریکا، با استفاده از فضاهای عمومی شهری کوچک و در عین حال زیبا، به طور کاملا مستقل احداث کرد. این معمار میدانی بسیار خارق‌العاده بنا کرد و آن را به وسیله یک اداره پست، یک خوار بار فروشی، کتابخانه‌ای کوچک و مجموعه‌ای از رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های مجلل احاطه کرد. آپارتمان‌هایی زیبا و مدرن نیز در اطراف این مکان‌ها ساخته شد تا شهری مستقل به وجود آورد. اگرچه میدان مرکزی سی ساید به عنوان یک شهرک در ایالات متحده امریکا به ثبت نرسیده است، با این حال ساکنان آن خود را شهروند شهر مستقل سی ساید تصور می‌کنند.

خیابان‌های نیواورلئان، لوئیزیانا

خیابان‌های نیواولئان، بزرگ‌ترین شهر ایالت لوئیزیانا در ایالات متحده امریکا، بدون شک از بی‌نظیرترین و زیباترین خیابان‌های جهان به شمار می‌رود که پیاده‌روی را برای هر عابری خوشایند کرده است. پهنای خیابان‌ها، طول تقاطع‌ها، وضعیت منحصربه فرد پیاده‌روها، هماهنگی بین  ساختمان‌ها و خیابان‌ها و طراحی زیبای پیرامون این خیابان‌ها را در سراسر دنیا به شهرت رسانده است.

 بازار استریزل مارکت  در درسدن، آلمان

استریزل مارکت قدیمی‌ترین بازار کریسمس در آلمان به شمار می‌رود که در شهر درسدن مرکز ایالت زاکسن آلمان واقع شده است. این بازار مملو از دکه‌هایی است که با خلاقیت و زیبایی تمام طراحی شده است و از ایستگاه مرکزی قطار برلین آغاز شده، در سرتاسر رودخانه آلبه امتداد یافته است.

بازار کریسمس استریزل مارکت از قرن ۱۵ میلادی برقرار بوده است و از همان زمان به خاطر شیرینی‌های لذیذش در میان ساکنان و گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. این بازار یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین بازارهای کریسمس آلمان به شمار می‌رود که با چراغانی‌های رنگارنگ و زیبا تزئین شده است. استریزل مارکت به عنوان یک مکان عمومی برای ساکنان شهر و گردشگران جهان ایجاد شده است و به عنوان یکی از جاذبه‌های مشهور جهان شناخته شده است.

ترجمه از: زهرا عباسپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.