زرقان در مسیر توسعه / شوری آب هم به آلودگی هوا اضافه شد

خبرپارسی – شهردار زرقان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر بودجه نسبتا خوبی برای امور زیربنایی و توسعه‌ای این شهر پیش بینی شد، گفت: این شهر در مسیر توسعه قرار دارد .

غلامحسین فروزان پنجشنبه ۳ مهر در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش اعتبارات این شهر به واسطه اجرای طرح تقسیمات کشوری، از شتاب گرفتن روند توسعه این شهر در ابعاد مختلف فرهنگی ورزشی خبر داد و اضافه کرد که استقلال زرقان هم زمینه‌ساز جذب اعتبارات بیشتر و هم ایجاد انرژی مضاعف برای تسریع روند اقدامات عمرانی شده است.

او قدمت شهرداری زرقان را بیش از ۸۰ سال و از قدیمی‌ترین شهرداری‌های کشورعنوان کرد و افزود: پس از ارتقاء این شهر به شهرستان، زرقان علاوه بر افزایش بودجه شهرداری، پرداخت سهم آلایندگی ناشی از استقرار کارخانجات و شرکت‌های صنعتی در این شهر نیز عملیاتی شد .

فروزان با بیاتن اینکه مهرماه سال گذشته، بعد از سال‌ها تلاش و پیگیری، استقلال زرقان به لحاظ تقسیمات کشوری محقق شد، گفت: با ارتقاء زرقان به شهرستان، بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان اعتبار از محل سهم آلایندگی به شهرداری‌های زرقان، لپویی و دهیاری‌های شهرستان زرقان تخصیص یافته است.

او از افزایش بودجه شهرداری زرقان به ۳۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹ اشاره و با بیان اینکه ۴۰ درصد از کل این بودجه طی ۵ ماه منتهی به پایان مرداد محقق شده است، گفت: احداث جایگاه عرضه سوخت شامل بنزین، نفت گاز و گاز مایع با هدف ایجاد یک منبع پایدار درآمد، یکی از اقدامات عمرانی و اشتغالزا بوده است.

فروزان، احداث یک سینما در شهر زرقان را یکی از نیازهای جدی این شهر عنوان و اضافه کرد: ساخت یک سینما با اعتبار دو میلیارد تومان در محیطی به مساحت ۴۵٠٠ مترمربع آغاز شده و تا تابستان سال آینده تقدیم مردم زرقان می‌شود.

فروزان به ساخت یک زورخانه در این شهر با رویکرد فرهنگی-ورزشی هم اشاره کرد و گفت: امید است این پروژه در تابستان ١۴٠٠ به مرحله بهره برداری برسد.

او از نصب یک سوله سونا و جکوزی تا هفته آینده در این شهر خبر داد و گفت: تلاش خواهد شد تا ٢٢ بهمن امسال این پروژه نیز به مردم زرقان تقدیم شود.

شهردار زرقان طرح آزاد سازی و احداث معبر جدید و همچنین دو بانده کردن خیابان رضازاده این شهر را یکی دیگر از پروژه‌های شاخص دانست و ابراز امیدواری کرد که تا دو ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه نیز آغاز شود.

فروزان به روند توزیع بودجه در مناطق شهریار و دودج  که در محدوده قانونی خدمات رسانی شهرداری زرقان است نیز اشاره کرد و گفت: اکنون با تقسیم بودجه احداث یک زمین چمن مصنوعی، آسفالت و احدث یک میدان تحت عنوان تعاون در شهریار در دستور اجرا قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: در راستای تقسیم عدالت در بودجه تخصیص یافته در دودج نیز یک بلوار دو بانده در دستور اجرا قراردارد که از پیشرفت فیزیکی ٧٠ درصدی برخوردار است.

شهردار زرقان با بیان اینکه این شهر در مسیر توسعه قرار دارد، یادآور شد: شهرداری زرقان سابقه ٨٠ ساله دارد و اگرچه طی سال‌های اخیر بودجه نسبتا خوبی برای امور زیربنایی و توسعه‌ای این شهر پیش بینی شد و در این راستا تخصیص درآمدی خوبی هم داشته است اما از سال گذشته با افزایش بالای قیمت‌ها مواجه شده‌ایم.

فروزان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی اقدام شهرداری زرقان برای رفع نقطه حادثه خیز دودج، بیان کرد: عملیات دو بانده شدن مسیر ورودی دودج از اتوبان با طرحی در قالب اصلاح ورودی و خروجی با یک رمپ در دستور کار قرار گرفته و پس از تایید راه و شهرسازی پیمانکار شروع به کار خواهد کرد.

او در خصوص ورودی زرقان نیز تاکید کرد: هیچ دخل و تصرفی در پل‌ها نداریم و این موضوع در حوزه اختیارات راه و شهرسازی است.البته رمپ ورودی و خروجی را تعیین کرده‌ایم.

شهردار زرقان به وجود باغ وحش در حریم این شهر هم اشاره و با بیان اینکه فاصله آن از مرکز استان باعث شده تا عبور و مرور مردم به سختی اتفاق بیفتد، گفت: البته باغ وحش از محدوده قانونی خارج شده و تسریع مسیر دسترسی و بسیاری از مشکلات آن مرتفع شده است.

فروزان با بیان اینکه پرداخت عوارض قانونی است و نه توان بخشش داریم و نه تخفیف، افزود: متاسفانه فرار از پرداخا عوارض شهرداری‌ها همه جا وجود دارد در حالی که خدمات شهرداری عمومی و فراگیر است.

او با اشاره مجدد به بودجه ٣٣ میلیارد و ٩٠٠ بودجه امسال شهرداری زرقان، گفت: این شهر ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد و سهم هر نفر از بودجه کمتر از یک میلیون تومان در سال می‌شود.

شهردار زرقان به وجود صنایع آلاینده در این شهر اشاره و با بیان اینکه با توسعه شهر، محل سکونت افراد به کارخانه‌ها نزدیک شده و تعادل زیست محیطی را بهم ریخته، تصریح کرد: به هیچ عنوان هدف ما تعطیلی کارخانه‌ها به ویژه در سال جهش تولید نیست، چرا که افراد بومی زرقان در این کارخانجات وشرکت‌های صنعتی مشغول به کار هستند.

فروزان با تاکید بر اینکه استانداردسازی در کنترل آلاینده‌ها هدف ماست، گفت: یک کارخانه می‌تواند در دل شهر کار کند اما استانداردسازی را رعایت کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: ٩ درصد ارزش افزوده حاصل از کارخانه‌ها ‌شرکت‌های صنعتی در استان‌ها تقسیم می‌شود و اینگونه نیست درآمد حاصل شده را مستقیما به شهرداری‌ها بدهند.

شهردار زرقان تصریح کرد:  استقلال زرقان موجب شد تا سهم الایندگی را به شهرداری‌ها اختصاص دهند و اکنون ۵.۵ درصد از ٩ درصد آلایندگی‌ها، سهم شهرداری است.

فروزان به توسعه باغشهرها در زرقان هم اشاره و بیان کرد: ۳ تا ۵ برابر محدوده زرقان حریم قانونی داریم و اکنون بسیاری از باغ‌ها خارج از حریم ساخته شده است که وظیفه ما حفاظت از حریم و نه خارج از حریم است.

او ادامه داد: در محدوده قانونی تا فاصله ٩٠٠ مترمربع به سمت عمق، محدوده شهرداری زرقان است و خارج از آن ارتباطی به مجموعه ما ندارد.

شهردار زرقان همچنین از ثبت ملی نمادهای این شهر از جمله حلوای سنتی، خیمه‌های برافراشته و تعزیه خبر داد و گفت: در گذشته محلی در زرقان به نام ترمینال قدیم وجود داشت که یک کاروانسرا در آن بنا شده بود و با احیای آن کارونسرا، ترمینال به فضای شهری تبدیل شد که در مراسمات ملی و مذهبی و برپایی تعزیه از آن استفاده می‌شود.

فروزان سرانه فضای سبز را دی این شهر بالغ بر ۲۰ متر عنوان مرد و افزود: زرقان ۶۵ هکتار فضای سبز دارد که وجود این میزان فضای سبز بی نظیر و برای مواجهه با آلایندگی ناشی از وجود کارخانه ها است .

شوری آب هم به آلودگی هوا اضافه شده است

در ادامه این نشست سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان گفت: آلودگی هوا کافی نبود، اکنون شهروندان زرقان، با آب شور هم باید روزگار بگذرانند.

حسن رستم زاده افزود: با همکاری فرماندار محترم، برای جلب همکاری شرکت‌هایی که در آلودگی هوای زرقان نقش دارند، اقداماتی اجرایی شده است، اما متاسفانه بعضی از مسئولان این شرکتها، به تعهدات خود پایبند نیستند.

او با بیان اینکه فشارهای قانونی وارد شده به شرکتهای صنعتی، منجر به اجرای بعضی از اقدامات اصلاحی برای کاهش آلاینده‌ها شده است، گفت: زمانی مناطق مسکونی در نقطه ای دور از شهرک صنعتی بود اما اکنون و به واسطه توسعه شهری، شهر به کارخانه ها نزدیک شده است.

عضو شورای اسلامی شهر زرقان با بیان اینکه آب شرب در منطقه قدیمی زرقان شور شده است حال آنکه صنایع مستقر در این منطقه و بعضی از باغشهرها، آب بمو که بهترین آب شرب به لحاظ کیفیت محسوب می شود را مصرف می کنند، افزود: بهترین راه حل کوتاه مدت مشکل آب آشامیدنی زرقان، تجهیز و بهره برداری از چاه آب حفر شده در سال ۹۰ است.

این عضو شورا با بیان اینکه تجهیز و بهره‌برداری از چاه آب زرقان ۴ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: در آخرین مراجعه به سازمان آب منطقه‌ای فارس، اعلام کردند که ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای چاه آب زرقان اختصاص یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.