رونمایی از یک پژوهش تاریخی برجسته توسط انجمن اهل قلم فارس؛”بایندریانِ” دکتر عبدالرسول خیراندیش به دست اهالی کتاب رسید

حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس از رونماییِ کتاب «بایندریان» تازه‌ترین اثر دکتر عبدالرسول خیراندیش خبر داد.

به گزارش خبر پارسی، وی با بیان اینکه دکتر مصطفی نامداری منفرد نویسنده دیگر این کتاب برجسته در حوزه پژوهش‌های تاریخی است، گفت: این کتاب در کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با حضور نویسندگان آن دکتر عبدالرسول خیراندیش، استاد گروه تاریخ دانشگاه شیراز و مصطفی نامدار، عضو هیئت علمی دانشگاه جیرفت رونمایی می‌شود.

این شیرازپژوه ادامه داد: در این آیین چهره‌هایی دانشگاهی ایرانی و خارجی چون دکتر احمد فضلی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، دکتر هیبت‌الله مالکی، عضو هیئت علمی دانشگاه فیروزآباد، دکتر علی بحرانی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، هاشم صدق‌آمیز، عضو هیئت علمی دانشگاه داراب، دکتر یاسوهیرو یوکائیجی، دانشگاه ریوکو ژاپن و دکتر محمد صادق میرزا ابوالقاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز سخنرانی خواهند کرد.

دهقان در توضیح بیشتر در خصوص این کتاب نیز گفت: در تاریخ دودمانی ایران کمتر سلسله‌ای را می‌توان یافت که درباره نام آن ابهامی وجود داشته باشد. به طور معمول نام موسسین یا جد اعلای آنها ماخذ نام و هم منشایی برای است نیز گاه ماخذ نام آن دانسته می‌شود، اما درباره دو دولت قراقویونلو و آق قویونلو، متفاوت از دیگر سلسله‌های تاریخ ایران، نه منشا و نه نام آنها در روشنایی تاریخ قرار نگرفته است، زیرا پیش از این معلوم نشده بود که در کدام گذشته تاریخی و در کجا و به چه نامی می‌توان به جست‌وجو درباره آنها پرداخت.

وی افزود: حتی نام‌های بارانی و بایندری نیز که در سابقه آنها به طور معمول و متداول سرنخی برای جستجو در اخبار به شمار می‌آید، سکوت منابع تاریخی درباره نام آنها حتی در همان زمانی که در اوج اقتدار و آوازه بوده‌اند شرایطی پیچیده را برای تاریخ‌نگاری پیش می‌آورد؛ از این رو این کتاب «بایندریان» بر اساس تکوین و تحول نام‌هایی استوار شده است که خمول و شمول آنها به مانند پدیدار شدنشان به صورتی سیال میان واقعیت تاریخی و تفسیر تاریخ‌نگارانه در نوسان دیده می‌شوند.

دبیر انجمن اهل قلم فارس خاطرنشان کرد: این پژوهش با توجه به چنین ابهامات و کاستی‌هایی با هدف روشن ساختن تاریخ ترکمانان سده نهم قمری/ پانزدهم میلادی بر مبنای منشا نام ترکمانان بارانی و بایندری که بعدها قراقویونلو و آق‌قویونلو خوانده شدند، نیز چگونگی تحول آنها و یافتن معنا و مفهومی دیگر و سرانجام تاریخ سیاسی آنها انجام شده و پس از سالیانی چند می‌تواند این نوید را داشته باشد که گام‌های موثری در این راه برداشته است.

دهقان با تاکید براینکه اساس این پژوهش را «نام‌شناسی» تشکیل می‌دهد تصریح کرد: از آنجا که اختلاف نظر و ابهام در این باره وجود دارد و هم آنکه تحقیقات نام‌شناسانه در شکل توسعه یافته و روشمند درباره ابعاد و جوانبی از موضوع پژوهش است که آن را بسیار فراتر از یک تتبع ادبی و لغوی می‌سازد از این رو این نوشته کوشیده است در بردارنده تاریخ جامع برای بایندریان(آق قویونلوها) باشد.

به گفته دبیر انجمن اهل قلم فارس رونمایی از کتاب «بایندریان» سه‌شنبه ۱۶ اسفند ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور (شیراز) در طبقه منهای یک سالن سرای سخن با همکاری این سازمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.