برگی از تاریخ / پاسخ دکتر جعفری به دکتر سروش:رساله حقوق امام سجاد (ع)از نمونه‌های بارز اهمیت حقوق در اسلام است

دکتر محمد مهدی جعفری: اساس اندیشه طالقانی
عدل و آزادی بود

فرهنگی و هنری ۹:۹:۰ ۱۳۸۴/۰۶/۲۶
۸۴۶-۳۶۷۴-۵ کد خبر

خبر پارسی – سرویس برگی از تاریخ – دکتر محمد مهدی جعفری در جلسه یادبودی که به مناسبت سالگرد وفات آیت‌الله طالقانی برگزار شده بود، گفت: آیت الله طالقانی بعد از اتمام دروس حوزوی‌شان به جای اینکه در قم بمانند و به فکر مرجعیت باشند، با هدف ترویج دین در متن مردم به تهران عزیمت کردند و اقدام به برگزاری کلاسها و جلسات قرآن و نهج‌البلاغه نمودند.
وی افزود: از مهمترین کارهای آیت‌الله طالقانی بعد از ۲۸ مرداد،‌ یکی نوشتن کتاب \” اسلام و مالکیت \” بود و دیگری افزودن پاورقی و شرح بر کتاب \” تنبیه‌الأمه و تنزیه‌المله \” علامه نایینی که در پاسخ به شیخ فضل‌الله نوری و دفاع از اصول مشروطیت نوشته شده بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس ، جعفری با نقل خاطره‌ای از طالقانی اظهار داشت: ایشان می‌گفتند من این شرح را برکتاب نایینی به توصیه \” حاج‌آقا روح‌الله \” ( امام خمینی ) نوشته‌ام.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه دو مفهوم عدل و آزادی اساس اندیشه طالقانی را تشکیل می‌دهند،‌ دیدگاه اقتصادی آیت‌الله طالقانی را متفاوت از مکاتب سرمایه‌داری و سوسیالیزم دانست و گفت: ایشان معتقدند اسلام از یک سو انسان را مالک محصول کار خود می‌داند از سوی دیگر این اختیار را به حکومت می‌دهد که در صورت تعارض مالکیت فردی با مصالح جامعه، در امر اقتصاد دخالت کند و از حقوق اجتماع دفاع نماید.
مؤلف کتاب \” پرتوی از نهج‌البلاغه \” دفاع طالقانی از عدل و آزادی را ریشه گرفته از تعالیم قرآن و نهج‌البلاغه دانست و اظهار داشت:‌از نظر طالقانی واژه رسالت به معنای آزاد و رها بودن است و حقیقت رسالت آزادی از تمام بندگیها و از جمله بندگی دیگر انسانهاست.
وی افزود: طالقانی اعتقاد داشت توحید صرفاً یک اعتقاد و باور مذهبی و کلامی نیست، بلکه حقیقتی است که می‌باید در فکر و خلق و عمل تحولی پدید آورد و جهت و مسیر زندگی و خط مشی اجتماعی را برگرداند و بنیانی نوین بدان بدهد.
به گزارش خبرنگار ایسنا این شاگرد آیت‌الله طالقانی مبارزه او با استبداد را برخاسته از همین اندیشه دانست و افزود: طالقانی معتقد است استبداد انواع و اقسامی دارد و استبداد دینی نیز در کنار استبداد سیاسی و استبداد مالکیت یکی از انواع استبداد است.
این استاد دانشگاه شیراز با استناد به نوشته‌های طالقانی ادامه داد: کار استبداد دینی این است که با استفاده از مطالب و سخنانی از دین، مردم بی‌خبر از اصول و مبانی دین و اساس و دعوت پیامبران را می‌فریبد و به نام غمخواری دین و نگهداری آیین، سایه سلطان را بر سر عموم مردم می‌گستراند.
جعفری در پایان با انتقاد از سخنان اخیر دکتر سروش اظهار داشت: ایشان در سخنرانی خود گفته‌اند دین اسلام تکلیف‌محور است و درباره حق سخنی نگفته است. در حالی که در سراسر قرآن و نهج‌البلاغه و احادیث ائمه تکلیف در کنار حق نشسته است و رساله حقوق امام سجاد از نمونه‌های بارز اهمیت حقوق در اسلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.