رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس: کارشناسی پرونده ها باید به مرکز یا کانون کارشناسان رسمی ارجاع شود

خبرپارسی – رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس اعتقاد دارد که پرونده‌ها برای کارشناسی باید به مرکز یا کانون کارشناسان رسمی به عنوان نهادهایی مستقل و توانمند ارجاع شود تا زمینه توزیع عادلانه پرونده‌ها بین کارشناسان و زمینه کاهش هرچه بیشتر احتمال خطا یا حتی همان موارد معدود تخلف در آرای کارشناسی فراهم شود.

محمدحسین میرشکاری، پنجشنبه ۵ تیر در نشست خبری، تاسیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری را راهکاری برای تبدیل موضوع کارشناسی از یک کالای لوکس به یک نیاز و ضرورت دانست و بر الزام سیستماتیک و نظام‌مند شدن ارجاع پرونده‌های حقوقی و کیفری به کارشناسان تاکید کرد.

او با اشاره به تاثیر کار کارشناسان رسمی بر جریان عادلانه قضاوت در پرونده‌های مختلف، تاکید کرد: امروز و با وجود اینکه حضور کارشناسان متخصصی در حوزه‌های پزشکی و الکترونیک و …. عمده پرونده‌ها به سازمان‌های حاکمیتی نظیر پزشکی قانونی یا پلیس فتا ارجاع می‌شود که موجب بیکار ماندن کارشناسان در این رشته‌های تخصصی و تراکم کار در بخش سازمانی شده است.

میرشکاری اعتقاد دارد که پرونده‌ها برای کارشناسی باید به مرکز یا کانون کارشناسان رسمی به عنوان نهادهایی مستقل و توانمند ارجاع شود تا زمینه توزیع عادلانه پرونده‌ها بین کارشناسان و زمینه کاهش هرچه بیشتر احتمال خطا یا حتی همان موارد معدود تخلف در آرای کارشناسی فراهم شود.

او با یادآوری اینکه درصد تخلف در آرای کارشناسان تحت نظارت مرکز کارشناسان رسمی دادگستری اندک و ۹۰ درصد از موارد تخلف هم سهوی است، خاطرنشان کرد: اگر تخلف کارشناس رسمی و تاثیرگذاری آن در تغییر مسیر یک پرونده، محرز شود، برخورد قانونی و ضابطه مند با کارشناس متخلف، بدون اغماض و به شکلی قاطع خواهد بود.

او با بیان اینکه کارشناس رسمی دادگستری فردی امین و متخصص در امر مربوطه و متبحر در محتوای حقوقی و کیفری، تحلیل و مهندسی و برهان و دلیل است، گفت: کارشناسان رسمی بازوان قوی دستگاه قضایی در مسیر اجرای عدالت هستند.

میرشکاری، با یادآوری اینکه مرکز کارشناسان رسمی دادگستری با هدف رفع ایرادات موجود به دلیل کمبود نیروی کارشناس در رشته‌های مختلف، ایجاد شد، ایجاد شفافیت در ارجاع پرونده، نظارت دقیق بر روند کار کارشناسان و تسری فرهنگ کارشناسی را از اهم برنامه‌های این مرکز در استان فارس دانست.

او اضافه کرد: توزیع متوازن و عادلانه پرونده‌ها بین کارشناسان رسمی موجب تقویت بعد کارشناسی و دقت بیشتر در صدور آرای کارشناسی و ارتقاء کیفی احکام قضایی مبتنی بر نظرات کارشناسی خواهد شد و از اشتباهات و تخلفات احتمالی و اطاله دادرسی نیز می‌کاهد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با اشاره به تلاش این مرکز برای افزایش سطح ارتباطات با جامعه برای اطلاع رسانی و آموزش مناسب پیرامون مسائل حقوقی و قضایی و استفاده بیشتر مردم از کارشناسان رسمی به عنوان مشاور، خاطرنشان کرد: آمادگی لازم برای همکاری با مردم، نهادهای مردمی، بانک‌ها، موسسات خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای دولتی در مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس وجود دارد.

میرشکاری یکی از اقدامات تاثیرگذار این مرکز را برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقاء دانش و توان تخصصی کارشناسان رسمی ذکر و خاطرنشان کرد که کلاس‌های مجازی برای کارشناسان رسمی عضو این مرکز برنامه‌ریزی شده است.

او همچنین از برگزاری آزمون برای جذب کارشناس توسط مرکز کارشناسان رسمی دادگستری در کشور خبر داد و گفت: هم اینک ۵۳۰ کارشناس رسمی عضو این مرکز در فارس هستند و امیدواریم در آزمون شهریورماه نیز زمینه برای جذف حداقل ۵۰۰ کارشناس در رشته‌های مختلف فراهم شود.

میرشکاری یکی از مشکلات موجود در بحث نیروی انسانی را، کمبود کارشناس رسمی رشته‌های مختلف در شهرستان‌های استان فارس دانست و گفت: در آزمون سال گذشته ۲۷۰۰ متقاضی از فارس شرکت کردند اما با توجه به دشواری آزمون، تنها ۵۷ نفر موفق به کسب نمره حد نصاب شدند.

او با اشاره به ایجاد کمیته‌های تخصصی در ذیل مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس، از سپردن مسئولیت به کارشناسان عضو این مرکز در کمیته‌های ایجاد شده خبر داد و تاکید کرد که این اقدام در راستای کیفی‌سازی فعالیت‌های مرکز انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.