رئیس جبهه اصلاحات فارس: عده ای به دنبال پایین آمدن استقبال از انتخابات هستند

خبرپارسی – رئیس جبهه اصلاحات استان فارس، گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال پایین آمدنِ استقبال از انتخابات هستند؛ چراکه در چنین وضعیتی امیدواری آنها به توفیق در رقابت و موفقیت کاندیداهای مطلوبشان بالا می‌رود. مشابه همین اتفاق، در انتخابات مجلس دو سال قبل رخ داد.

ابراهیم صبوری دوشنبه ۲۳ فروردین در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: شاید بتوان گفت انتخابات مهم‌ترین عرصه‌ی ظهور و نمایش مداخله‌ی مردم در تعیین سرنوشتشان است. از طرفی، برگزاری انتخاباتی که امکان حضور تمامی سلائق و خواسته‌ها را در چهارچوب قانون فراهم می‌کند، ضامن یکی از رکن‌های اصلی و اساسی تأسیس و استقرار نظام سیاسی حاکم بر کشور ما، یعنی مردم‌سالاری است.

صبوری ادامه داد: انتظار ما این است که همانگونه که دغدغه‌ی اسلامی بودن نظام را داریم و به عنوان مثال به فکر انطباق قوانین و موضوعات با احکام شریعت هستیم، دل‌نگران مردمی بودن نظام و اتکا به خواست و نظر عمومی نیز باشیم. طبعاً یکی از بهترین راه‌های ضمانت مردمی بودن این سیستم، برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری چه در سطح داوطلبان و چه در سطح شرکت‌کنندگان می‌باشد.

وی ابراز عقیده کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال پایین آمدنِ استقبال از انتخابات هستند؛ چراکه در چنین وضعیتی امیدواری آنها به توفیق در رقابت و موفقیت کاندیداهای مطلوبشان بالا می‌رود. مشابه همین اتفاق، در انتخابات مجلس دو سال قبل رخ داد. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که چنین وضعیتی، منافع یک جریان خاص که خود را انقلابی و پایبند به اصول انقلاب می‌داند، تامین کند اما نتیجه‌ای جز تضعیف پایه‌های حکمروایی و دموکراسی در کشور به دنبال نخواهد داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: نباید فراموش کنیم که مشارکت بالا در انتخابات، اقتدار نظام را در جامعه‌ی جهانی بالا می‌برد و این موضوع برای کشور ما که در سطح بین‌المللی و با قدرت‌های جهانی درگیری‌هایی دارد، بسیار مهم است.

صبوری در پاسخ به این پرسش که در چنین وضعیتی، شرایط حضور اصلاح‌طلبان را در انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: متاسفانه نگرانی اصلاح‌طلبان از اِعمال سلیقه در بررسی صلاحیت داوطلبان و ردّ گسترده نیروهایشان، کار را به جایی رسانده که اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از دو جریان اصلی در سیاست کشور، به جای تمرکز بر تهیه برنامه‌ها و رایزنی با متخصصان و کارشناسان، باید تا چند روز مانده به انتخابات منتظر بنشینند و برای گرفتنِ تاییدیه‌ی خود با اشخاص و نهادها رایزنی کنند. اصولگرایان این نگرانی‌ها و محدودیت‌ها را ندارند و با خیالی آسوده از ماه‌ها قبل از رأی‌گیری، کار انتخاباتی خود را شروع می‌کنند.

او ادامه داد: همه می‌دانیم که تنگناهای معیشتی و شرایط نابسامان اقتصادی، برای گروه‌هایی از هم‌وطنان ما دلخوری‌هایی ایجاد کرده و بر انگیزه‌ی حضور ایشان در انتخابات تاثیرگذار است. موضوعی که به هیچ وجه زیبنده‌ی نظام ما نیست و مقام معظم رهبری نیز در همان پیام تبریک سال نو، و سخنرانی ابتدای سال به اهمیت برگزاری انتخاباتی پرشور تأکید کردند.

صبوری گفت: اصلاح‌طلبان که به عنوان دلسوزان واقعی انقلاب و جمهوری اسلامی، برنامه‌های انتخاباتی خود را در چهارچوب قانون دنبال کرده‌اند، در چنین وضعیتی از متخصصان و کارشناسان دعوت کردند تا برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها در شهر یا روستای خود ثبت نام کنند. انتظار می‌رفت در شرایط موجود، دستگاه‌های نظارتی در بررسی صلاحیت داوطلبان سعه صدر بیشتری به خرج بدهند تا شاید حضور نمایندگانی از سلایق و نظرهای مختلف، امکان مشارکت بیشتری در انتخابات آینده را فراهم کند. متأسفانه خبرها از رد گسترده صلاحیت نامزدها آن هم در مراحل ابتدایی بررسی‌ها حکایت می‌کند و این موضوع نگرانی‌بخش و ناامیدکننده است.

او گفت: بنده به عنوان رئیس جبهه اصلاحات در استانی که همواره در سیاست کشور مهم و تعیین‌کننده بوده، از امام جمعه، استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که در راستای پاسداشت مردمی بودن انقلاب و نظام و نیز عمل به توصیه رهبری انقلاب برای ایجاد شور انتخاباتی، شرایطی را به وجود بیاورند که امکان مشارکت و حضور سلائق گوناگون در انتخابات تأمین بشود.

صبوری در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می‌کنید که در این دوره نیز امکان معرفی نامزدها در قالب یک لیست انتخاباتی در شهر شیراز وجود داشته باشد؟ گفت: جبهه اصلاحات فارس با هدف برنامه‌ریزی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با مشارکت احزاب اصلاح‌طلب در فارس کار خود را شروع کرد. امسال ما دو انتخابات مهم پیش روی خود داریم؛ یکی انتخابات ریاست‌جمهوری و دیگری انتخابات پارلمان‌های شهری یا همان شوراها که خصوصا در کلانشهرهایی مثل شیراز اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس جبهه اصلاحات استان فارس گفت: در انتخابات شوراها و در شهر شیراز اگر امکان رقابت وجود داشته باشد و کار به جایی نرسد که قرار باشد داوطلبان تنها یک جریان و نگاه مشخص را نمایندگی کنند، با همفکری متخصصان، استادان دانشگاه و نیروهای سیاسی و اجتماعی لیستی از کاندیداهای مورد قبول خود را به شهروندان شیرازی معرفی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.