در مراسم رونمایی سه عنوان کتاب حسن دهقان عنوان شد؛ “شکوه خاموش” سوگنامه‌ای برای بافت تاریخی شیراز است

سه عنوان کتاب “لبخند عسل” ، “یک خبر خوب برای روابط عمومی‌ها” و “شکوه خاموش” در حالی رونمایی شد که نویسنده، “شکوه خاموش” را سوگنامه‌ای برای بافت تاریخی شیراز توصیف کرد.
عصر پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ مراسمی در سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران-مرکز فارس برگزار و سه عنوان کتاب حسن دهقان در حوزه‌های رسانه، شعر و شیرازپژوهی رونمایی شد.
ابراهیم اژدری روزنامه‌نگار و مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور فارس در خصوص کتاب “یک خبر خوب برای روابط عمومی‌ها” گفت: این کتاب که در حدود ۸۰ صفحه منتشر شده به خوبی توانسته است خطاهای رایجی را که کارشناسان روابط عمومی و حتی خبرنگاران با آن دست به گریبان هستند، معرفی کند.
وی افزود: محتوای این کتاب دو جنبه دارد، هم حاصل ۱۵ سال تجربه فعالیت رسانه‌ای نویسنده است و هم نظرات استادان روزنامه‌نگاری در آن به خوبی و ظرافت گردآوری شده است.
این فعال رسانه‌‌ای استان فارس ادامه داد: خبرنویسی و ارتباط با رسانه یکی مهم‌ترین وظایف روابط عمومی است که همین خطاهای ساده در نگارش خبر به یکی از بزرگترین چالش‌ها در انجام این وظیفه تبدیل شده است.
اژدری تصریح کرد: اختصار کتاب “یک خبر خوب برای روابط عمومی‌ها” و همچنین فصلی با عنوان “درست‌نویسی” که نگارش صحیح فارسی را توضیح می‌دهد، از نقاط قوت کتاب است.
در ادامه مراسم که امین رضایی گوینده و مجری صدا و سیمای فارس اجرای آن را بر عهده داشت، دکتر عبدالرضا قیصری شاعر و معاون حوزه هنری استان فارس پشت تریبون رفت تا کتاب “لبخند عسل” را معرفی کند.
وی گفت: این کتاب علاوه بر رباعی و دوبیتی، دربرگیرنده کوتاه‌سروده‌هایی است که می‌توانستند آغاز درخشان غزل‌هایی باشند.
قیصری، رویکرد روزنامه‌نگارانه را نیز وجه قالب نگاه‌ِ شاعر در کتاب لبخند عسل دانست و گفت: حسن دهقان در این کتاب دغدغه‌هایی را که در آثار روزنامه‌نگارانه‌اش دیده می‌شود، با زبان شعر بیان کرده که اتفاقاً خیلی هم تاثیرگذار از آب درآمده است.
این شاعر افزود: علاوه بر شعرهای اجتماعی، نگاه شاعر به مسائل فلسفی و چرایی و چیستیِ خلقت آدم در “لبخند عسل” قابل توجه است.
مهدی پارسایی مدرس دانشگاه و شیرازپژوه سومین سخنران مراسم بود که به معرفی کتاب “شکوه خاموش” پرداخت.


وی پژوهش میدانی در بافت تاریخی شیراز را بسیار دشوار و طاقت‌فرصت دانست و گفت: بسیاری از کسانی که در خصوص تاریخ تحقیق می‌کنند، یا به دلیل وسواس و گاهی نیز بخل در ارائه نتیجه، حاصل پژوهش‌های خود را یا دیر یا گاه اصلاً منتشر نکرده‌اند اما نویسنده شکوه خاموش بر اساس یک دغدغه یعنی تخریب بافت تاریخی، پژوهش میدانی خود را آغاز کرده و باز هم به واسطه نگاه رسانه‌ای، با سرعت این نتیجه را در قالب یک گزارش مدون ارائه داده است.
نویسنده کتاب “رخداد مرگ به روایت هنر” تاکید کرد: هیچ کتابی تاکنون به صورت یک مجموعه، خانه‌های تاریخی محلات سنگ سیاه و سر باغ را مستندنگاری و جانمایی نکرده بود و آدرس دهی دقیق ۷۴ خانه تاریخی و ثبت عکس‌های بیش از ۴۰ خانه توسط شیواالسادات عطاران عکاس جوان شیرازی و همکار حسن دهقان در این کتاب، واقعاً منحصر به فرد است.
پارسایی افزود: این کتاب مثل یک پروژکتور مکان‌هایی از بافت را نشان داده که زیر خروارها خاکستر پنهان شده بوده است و حالا شاید حساسیت بیشتری نسبت به آن‌ها برانگیخته شود.
در پایان و پس از رونمایی این سه کتاب حسن دهقان نویسنده پشت تریبون رفت و گفت: هر سه این کتاب‌ها از دغدغه‌های اجتماعی من شکل گرفته است؛ چالش‌های رسانه‌ای و ضعف در نگارش خبر، جرقه نگارش “یک خبر خوب برای روابط عمومی‌ها” شد، عشق، فقر و تنهایی بشر، دفتر شعر “لبخند عسل” را رقم زد و نگرانی برای از دست رفتن کالبد و ماهیتِ بافت تاریخی، موجب خلق “شکوه خاموش” شد.
وی افزود: درباره دو کتاب اول سخنرانان سخنان جامعی بیان کردند اما درخصوص “شکوه خاموش” باید این نکته را اضافه کنم که این کتاب سوگنامه‌ای برای بافت تاریخی شیراز است!
این شیرازپژوه ادامه داد: “شکوه خاموش” قرار بود در ابتدای پروژه “شکوه شیراز” باشد چرا که خیال می کردم بافت تاریخی نمادی از شکوه این شهر است.
دهقان تصریح کرد: وقتی طی حدود سه سال تحقیق میدانی و مستقل در ۲ محله تاریخی سنگ سیاه و سر باغ به واقعیت‌های موجود زیر پوست بافت تاریخی شیراز یافتم، نگرانی‌هایم ده‌ها برابر شد و امیدوارم مسئولان برای حفظ آن تدبیری کنند.
دهقان تصریح کرد: اغلب خانه‌ها در اختیار سرایدارانی است که هیچ دغدغه‌ای در نگهداری آن ندارند و برخی نیز متروکه‌اند و سرقت‌های متعدد دیگر چیزی از شکوه پیشین برای آن‌ها باقی نگذاشته است.‌
وی ادامه داد: در این کتاب برای اولین بار نقشه‌ای دقیق از خانه‌ها و اماکن تاریخی این ۲ محله تاریخی ترسیم شده و عکس‌هایی از بیش از ۴۰ خانه و فضای بافت منتشر شده است.
شیواالسادات عطاران نیز، بافت تاریخی را میراث اجدادی شیرازی‌ها توصیف کرد و گفت: این بافت در معرض دستبرد زمان و از طرف دیگر سودجویان قرار دارد و متجاهرین از سوی دیگر بخش‌هایی از آن را دچار آسیب جدی کرده‌اند.


این عکاس خبری و مستند افزود: عکس‌های کتاب شکوه خاموش در شرایط بسیار سخت و فرصت چند دقیقه ای که مالکان، مستاجران و سرایداران به من می دادند، ثبت شده و بنابراین هرگز قصد افاضه فضل در عرصه این هنر را ندارد و تنها مستندنگاری را مد نظر داشته‌است.
در پایان جشن امضای این سه کتاب با حضور اهالی فرهنگ، ادب و جمعی از استادان هنر شیراز برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.