در سمینار میراث جهانی هخامنشی عنوان شد:کوروش زمان ما باریچه ی تمایلات سیاسی است

خبر پارسی – امیر صفری : پنج روز مانده به سالروز ورود کوروش به بابل سمینار میراث جهانی هخامنشی سه شنبه دوم آبان ماه با حضور اساتید و دانشجویان ومهمانان خارجی در دانشگاه شیراز برگزار شد.

روابط گسترده ی فرهنگی ملل باستانی ؛تولید ثروت ،افزایش قدرت و امنیت ملی را به دنبال دارد

احمد فضلی نژاد رئیس بخش تاریخ دانشگاه شیراز با بیان اینکه  ایرانِ امروزِ ما بر آیند همنشینیِ دو میراث ارزشمند باستانی و اسلامی است،گفت:

میراث باستانی ایران حاصل تلاش تمدن ساز زنان و مردانی است که طی سفری چند هزار ساله، انبوهی از داشت ها و پنداشت های خود را برای آیندگان برجای نهادند. از جمله‏ ی اقوام متعدد این سرزمین، پارس ها توانستند پهناورترین امپراتوری جهان را برپا سازند و موزائیکی از فرهنگ ها و هنرهای تمدن های همجوار را خلق نمایند. آنچه از میراث پارسیان باستان برجای مانده است، خود گویای جایگاه تمدنی آنهاست.

استاد تاریخ دانشگاه شیراز در ادامه به  جایگاه ایران از منظر تاریخ نگاری اروپاییان اشاره کرد و گفت به طورکلی دو گرایش مهم در  اندیشه ی یونانی نسبت به پارسیان بازتاب یافت که متأثر از روند تحولات سیاسی و فرهنگی و شکل گیری دو تمدن ایرانی و یونانی در جهان باستان بود:گرایش اول، در سپهر فلسفی جهان یونانی پرورش یافت که تحسین کننده ی فرهنگ و شیوه ی فرمانروایی ایرانیان و حتی متأثر از آن بود. سقراط، افلاطون و گزنفون نمایندگان برجسته ی این گرایشند.سقراط و افلاطون در اندیشه ی سیاسی، منتقد دموکراسی آتنی و خواستار حاکمیت فضائل شهریاری و بعضی از شیوه های فرمانروایی ایرانی بر جامعه بودند. همچنین گزنفون فیلسوف و مورخ و شاگرد و مرید سقراط شناخته شده ‏ترین فرد در این گرایش است. او شاهد بسیاری از تحولات و مناسبات خاندان هخامنشی و یونانی ها بود.

دکتر فضلی نژاد در تبیین گرایش دوم تاریخ نگاری جایگاه ایران از منظر تاریخ نگاری اروپاییان گفت:گرایش دوم درحوزه ی  تاریخنگاری یونانی و متأثر از تحولات سیاسی معاصر بود و ایرانیان را سرور بربرها و مظهر استبداد شرقی تلقی می کرد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه :جنگ های میان ایرانیان و یونانیان تأثیر تعیین کننده بر روند تقابل شرق و غرب در ذهن تاریخی یونانیان گذاشت. هرودوت نمونه ی کامل بازتاب دوپارگی شرق و غرب – ایران و یونان- در ذهن تاریخی یونانی ها و نماینده این گرایش است و باید گفت: امروزه هرودوت شناخته شده ترین مورخ یونانی است که در مورد ایران نوشته است، اما واقعیت این است که قبل و بعد از وی تعدادی از یونانی ها آثاری درباره ی ایران و ایرانیان نوشتند که به اصطلاح پرسیکا خوانده می شد.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه شیراز در ادامه به معرفی و بررسی سایر مورخان اروپایی که از ایران نوشته اند پرداخت و گفت: از قرن نوزدهم، رشد مطالعات باستان شناسی و زبان شناسی تاریخی و همچنین پژوهش های گسترده درباره ی حماسه ها و روایات ملی ایران، به انتشار آثار فراوان در زمینه ی تاریخ ایران و ایجاد کرسی های ایران شناسی در اروپا انجامید.

دکتر فضلی نژاد در پایان تاکید کرد:تبادلات و روابط گسترده ی میان فرهنگی در جهان کنونی می تواند فرصتی برای ملت های باستانی فراهم سازد تا در بازار فرهنگی جهان علاوه بر عرضه ی داشته های تاریخی و تمدنی خود، به تولید ثروت و افزایش قدرت و امنیت ملی بپردازند.

کوروش زمان ما باریچه ی تمایلات سیاسی است

مصطفی ندیم از اساتید تاریخ دانشگاه شیراز نیز  موضوع اخلاق در جنگ را بررسی کرد.

استاد تاریخ دانشکاه شیراز گفت: کوروش از جمله معدود پادشاهانی است که کمترین آسیب را بر آثار و افراد حکومت مغلوب انجام داده است. هم اینک بیشتر مورخان از اعمال کوروش در بابل به نیکی یاد می کنند و کوروش به عنوان یک تسامح گر شناخته می شود. وی افزود: کوروش زمان ما بازیجه تمایلات سیاسی و و درگیری های فرهنگی شده است.اما کوروش با همه محاسنی که داشت در نهایت یک فرمانروای خوب بوده است و پیغمبر نبوده است و اگر کوروش را در هاله ای از تقدس بپوشانیم همان قدر پوچ است که برخی آن را دست نشانده یهود.

در ادامه این نشست پروفسور پی یر فرانچسکو کالیری استاد باستان شناسی دانشگاه بولونیا ایتالیا و همکار آموزش و پژوهش بخش تاریخ دانشگاه شیراز به بنیان های معماری از کوروش تا داریوش یکم در پاسارگاد پرداخت و در مورد بناهای اصلی پاسارگاد توصیفاتی ارائه کرد.

در پایان دکتر جولیان کانی سرپرست بخش آثار باستانی شرق در موزه لوور پاریس به صد و پنجاه سال تحقیقات باستان شناسی کاخ داریوش در شوش سخن گفت وی اظهار داشت: کاخ هخامنشی شوش به عنوان یک سایت باستان شناسی عظیم تا شناسایی کامل فاصله بسیاری دارد و سوالات بیشماری در مورد آن هنوز بی پاسخ مانده است.

سمینار میراث جهانی هخامنشی به همت معاونت پژوهشی و بخش تاریخ دانشگاه شیراز در تالار دکتر مصطفوی این دانشگاه برگزار شد که با استقبال شمار زیادی ار دانشجویان علاقه مند همراه بود .

استقبال از این برنامه باعث شد تعدادی زیادی از علاقه مندان بدون جای نشستن و به صورت ایستاده در تالار حضور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.