دبیر خانه کارگر فارس: مدیریت تامین اجتماعی باید به جامعه کارگری و کارفرمایی واگذار شود

خبرپارسی – دبیراجرایی خانه کارگر استان فارس گفت: سال‌هاست فریاد می‌زنیم مدیریت تامین اجتماعی باید به صاحبان اصلی آن یعنی جامعه کارگری و کارفرمایی واگذار شود .

 علی راستگو سه‌شنبه ۲۱ آبان در جریان یک نشست خبری با اشاره به دغدغه کارگران در بحث قراردادهای موقت و اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل در کارخانه‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، گفت: هیچ کارفرمایی حق ندارد به صورت نقدی به کارگران خود حقوق و بدهد؛ حقوق و دستمزد کارگران باید به حساب بانکی آنها وراریز شود.

او با بیان اینکه متاسفانه پرداخت حداقل حقوق تحت عناوین مختلف در کارگاه‌های مشمول قانون کار رعایت نمی‌شود، افزود: پیش نویس امنیت شغلی کارگران و بحث قراردادهای قانون کار مدت‌هاست که در مجلس است اما کسی به آن توجهی نمی‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به نبود کمیته انضباطی و شورای اسلامی کارگری در قریب ۶٠ درصد کارگاه‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی فارس، خاطرنشان کرد: به همت نماینده کارگران و تشکل‌های کارگری جلوی خروج دستگاه‌ها و ماشین آلات که در کارخانه بزرگ به اسم نوسازی و جابجایی قصد دیگری داشتند، گرفته شد.

راستگو به موضوع تامین اجتماعی و مدیریت این سازمان که سهامدار اصلی آن جامعه کارگری و کارفرمایی است هم اشاره کرد و گفت: دولت شعار خصوصی سازی می‌دهد اما می‌خواهد جایی که با سرمایه خصوصی کارگران و کارفرمایان شکل گرفته را دولتی کند.

راستگو با بیان اینکه سال‌هاست فریاد می‌زنیم مدیریت تامین اجتماعی باید به صاحبان اصلی آن یعنی جامعه کارگری و کارفرمایی واگذار شود، گفت: باید ضمن حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی، شورای عالی این سازمان که به هیئت امنا تبدیل شده به جایگاه قبلی خود بازگردد؛ امروز کارگر، سهامداری است که هیچ کس حرفش را گوش نمی‌دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به وجود ٢٠٠ هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر در استان فارس، عنوان کرد: ماهانه ٢٧٠ میلیارد تومان بابت حقوق به این افراد پرداخت می‌شود.

راستگو به کسری بودجه هزار میلیارد تومانی ماهانه تامین اجتماعی هم اشاره و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم این سازمان دچار بحران مالی نشود، لازم است ٣٠ هزار نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت‎های زیر مجموعه شصتا که ماهانه حداقل چندین برابر اداره کار حقوق می‌گیرند، کنار گذاشته شوند و اگر قرار بر واگذاری و خصوصی سازی کارگاه‌های زیان ده است، آن را به جامعه کارگری که نزدیک ١۶ میلیون نفر را شامل می‌شود، بدهیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با  اشاره به بدهکاری ۶٠٠ میلیارد تومانی کارفرمایان به تامین اجتماعی، گفت: دولت تنها در استان فارس ۲۲۰ میلیارد تومان به تامین جتماعی در این استان بدهکار است.

راستگو با بیان اینکه به دلیل بدهی سازمان تامین اجتماعی، بسیاری از قراردادها با مراکز درمانی و بهداشتی لغو شده یا در معرض لغو قرار دارد، گفت: در حالیکه باید تمام خدمات ارائه شده به دارندگان دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی(کارگران) رایگان باشد، امروز برای پوشش بیمه‌ای افراد مجبور به قرارداد بیمه تکمیلی شده‌ایم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس با یادآوری اینکه وضعیت بیمه شدگان تامین اجتماعی در این استان به واسطه رشد تعداد مراکز درمانی در سطح شهرستان‌ها طی سالهای اخیر بهبود پیدا کرده است، گفت: علیرغم تمام تلاش‌ها برای ارتقا کیفیت تنها بیمارستان تامین اجتماعی استان فارس، به دلیل مراجعه بیمه شدگان از استانهای همجوار برای دریافت خدمات، نیازمند توسعه زیرساخت‌ها هستیم.

راستگو گفت طی سال‌های اخیر و با وجود تمام فراز و نشیب‌ها کلنگ بیمارستان دوم تامین اجتماعی فارس در شیراز به زمین زده شد و تصریح کرد: قرارداد احداث این واحد درمانی منعقد شده و امیدواریم تا ۵ سال آینده شاهد بهره برداری از این بیمارستان باشیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در ادامه با بیان اینکه طرح خصوصی‌سازی با هدف کوچک شدن دولت، تقسیم عادلانه ثروت و ارتقاء بهره‌وری و توزیع مناسب اشتغال و ارتقا وضعیت اقتصادی جامعه در دستور کار قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه شخصی‌سازی جایگزین خصوصی‌سازی شد، اهداف مد نظر این طرح محقق نشده است.

او خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه کارخانه‌ها در فرایند خصوصی سازی به افراد متخصص و کاربلد واگذار نشد و بیشتر خصوصی سازی جنبه شخصی سازی به خود گرفت، واحدهای صنعتی سود آور که امنتیت شغلی بالایی داشتند، پس از واگذاری، به کارخانه‌های زیان ده و بدون نیروی کار تبدیل شد؛ در واقع طرح خصوصی سازی تنها در انتقال مالکیت خوب عمل کرد و سایر مزایای آن محقق نشده است.

راستگو با تاکید بر ضرورت مداخله ندادن مباحث سیاسی در موضوع خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: در کنار سوء مدیریت در کارخانه‌های واگذار شده، موضوع مداخلات سیاسی بیشترین ضربه را به اقتصاد، تولید و اشتغال کشور وارد کرده است. اگر دولت کارخانه‌هایی را که در روند خصوصی سازی واگذار کرده بود، خوب مدیریت می‌کرد، بخشی از کسری بودجه امروز او تامین می‌شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس تاکید کرد که خصوصی سازی موجب به مخاطره افتادن نفع جمعی شده است، زیرا فرآیند خصوصی سازی با نظم همراه نبوده و بیشتر جنبه سلیقه‌ای داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.