حمل و نقل ریلی یکی از مولفه های مهم در توسعه اقتصاد هر منطقه است

خبرپارسی – عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مولفه های مهم در توسعه اقتصاد هر منطقه است که باید ساز و کاری اندیشیده شود تا امکانات راه آهن فارس در اختیار بخش اقتصاد استان قرار گیرد.

خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: حمل و نقل از بخش های مهم و زیربنایی در اقتصاد است که حمل و نقل ریلی یکی از بهترین گزینه ها برای حمل بار است.

وی افزود: مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی ایمنی بسیار بالا و مصرف بسیار کمتر انرژی در حمل بار است که توسعه حمل و نقل ریلی در استان حمایت از تولید داخلی و بخش خصوصی استان است که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

فروغان اظهارداشت: برخورداری راه‌ آهن از ظرفیت‌های مناسب برای ترانزیت کالا و ایجاد مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی در صورت گسترش کیفی و کمی حمل و نقل ریلی و مزیت در حمل انبوه و حجیم بار در مسیرهای طولانی، مصرف سوخت کمتر، آلودگی زیست محیطی، ایمنی بالا، اتصال تعداد مراکز باری مهم از جمله بنادر به شبکه ریلی از جمله مزیت‌های این حوزه است که اعمال سیاست‌های توسعه‌ ا‌ی را در این بخش توجیه‌ پذیر می‌کند.

وی بابیان اینکه توسعه ریلی استان ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال در استان را دنبال دارد اضافه کرد: در استان باید زیر ساخت ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد تا بخش خصوصی راغب به استفاده از این امکانات شود.

فروغان ادامه داد: یکی از الزامات توسعه استان به ویژه در بخش اقتصادی توسعه حمل و نقل ریلی است که امید داریم این مهم با همکاری بیشتر بخش دولتی، بخش خصوصی و شرکت های ریلی با سرعت بیشتری در استان دنبال شود و ‌سهم  سیستم حمل و نقل ریلی فارس در جابه‌جایی بار در اقتصاد کشور افزایش یابد.

وی عنوان داشت: فارس در حوزه ناوگان جاده ای در کشور جز استان های بزرگ است و در سالهای گذشته اقدامات فراوانی انجام شد تا نیازهای استان در این بخش تامین شود اما با توجه به موقعیت جغرافیای و نیاز استان در بحث حمل و نقل بار کمبودهایی وجود دارد.

فروغان تصریح کرد: خطوط ریلی در حوزه اقتصاد نقش مهمی دارد و بیشترین حمل و نقل بار در دنیا از طریق خطوط ریلی انجام می شود لذا ما باید در استان برای استفاده مطلوب از امکانات موجود و توسعه این زیرساخت اقتصادی بهره مند شویم.

در ادامه این جلسه فریدون فرقانی فعال اقتصادی و عضو هیات مدیره صنایع شیمیایی شیراز نیز گفت: یکی از مزیت های نسبی بخش خصوصی استان فارس فعالیت در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی است که بنگاه های استان توانسته اند در بحث تولید مورد نیاز جامعه سهم خود را در کشور به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: فارس یک از استان های تامین کننده و پشتیبان در بخش صنایع پایین دست پتروشیمی است و عمده مصرف کنندگان ما خارج از استان و شمال کشور هستند.

فرقانی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده ای و مشکلات این بخش اظهارداشت: در برخی از شرایط ناوگان حمل و نقل جاده ای جوابگوی نیاز ما نیست و با توجه به سرمایه گذاری انجام شده و امکانات موجود استان در حوزه حمل و نقل ریلی بخش خصوصی استان انتظار دارند راه آهن و خطوط ریلی فارس نیز همانند استان های همجوار فعال شود.

وی با بیان اینکه راه آهن استان باید تمهیدات لازم برای بهره مندی استان از امکانات استفاده کند اضافه کرد: نگاه راه آهن استان باید برای استفاده بخش خصوصی به ویژه در تعیین نرخ متعادل هزینه بار، طولانی مدت باشد تا بخش خصوصی به استفاده از این خط حمل و نقلی تمایل داشته باشد.

فرقانی بیان داشت: مطالبه ما این است که فرصتی برای همه بخش خصوصی ایجاد شود که بتوان از امکانات استان در راستای توسعه اقتصادی استان استفاده شود.

احمدرضا زارع معاون بهره‌ برداری و ناوگان راه آهن استان فارس هم در این جلسه گفت: بر اساس اسناد بالادستی کشور باید در پایان برنامه شش توسعه ۳۰ درصد حمل و نقل کشور از طریق خطوط ریلی انجام شود که درحالی که هم اکنون این عدد حدود ۱۲ درصد است.

وی از دلایل عدم رشد این میزان را برخی از مشکلات زیرساختی و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استان در ایجاد پایانه های ریلی و تشکیل شرکت های حمل و نقل ریلی عنوان کرد.

زارع با تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی ادامه داد: حمل و نقل ریلی علاوه بر برخورداری از مزیت هایی از جمله ایمنی بالاتر، مصرف کم سوخت و کاهش هزینه ها می تواند به عنوان اهرم کنترل در اختیار تولید کنندگان و صاحبان صنایع و معادن قرار گیرد.

وی عنوان داشت: بخش پتروشیمی از مواردی  بود که انتظار بود ازخطوط ریلی استان برای حمل بار استفاده کند که هم اینک آنطور شایسته است فعالان این بخش از این امکانات استفاده نمی کنند.

زارع تصریح کرد: ناوگان جاده ای استان فارس بزرگ و وسیع است اما این ناوگان در فصول مختلف با مشکلات و معضلات متعددی روبرو می شود که این مسایل ما را ترغیب می کند تا هرچه سریع تر شرکت حمل و نقل ریلی در استان تاسیس شود.

معاون بهره‌ برداری و ناوگان راه آهن استان فارس افزود: مدیریت ارشد استان حمایت های خوبی در جهت ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی در استان دارند که در این زمینه دولت شرایط سرمایه گذاری را ندارد و باید به سمت جذب سرمایه گذاری خصوصی در این بخش برویم که با توجه به جدیت پیگیری این موضوع به زودی سهم شرکت های متقاضی برای مشارکت سرمایه گذاری به زودی مشخص و اعلام می شود.

وی بیان کرد: فضای سرمایه گذاری مشترک با راه آهن استان نیز وجود دارد به طوری که زمین در طولانی مدت به سرمایه گذاران جهت احداث پایانه های ریلی به متقاضیان اجاره داده می شود و هم اینک این ظرفیت حمل بار در ایستگاه راه آهن شیراز و مردوشت فعال است.

زارع اظهارداشت: در حال حاضر در منطقه ریلی شهرستان مرودشت پایانه ریلی برای بارگیری بار پتروشیمی و فولاد پاسارگاد ایجاد کرده ایم که ظرفیت مناسبی است و این درحالی است که امکان توسعه و ایجاد تاسیسات به منظور ایجاد پایانه های مواد نفتی نیز در این منطقه وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر امکان برای ایجاد پایانه های باری برای حمل و نقل ریلی در راه آهن فارس وجود دارد که الزام ما برای ایجاد این پایانه ها مستمر بودن بار توسط بخش خصوصی است و ما در صدد ایجاد برابری هزینه ای بین حمل و نقل جاده ای و ریلی در استان با هدف استفاده بیشتر بخش خصصوی از این امکانات هستیم.

زارع عنوان داشت: یکی از نقاط ضعف استان فارس عدم اتصال خطوط ریلی استان به بنادر جنوبی کشور است که تمرکز ما در استان باید تمرکز بر اتصال به خطوط ریلی و اتصال راه آهن شیراز به گلگهر باشد که نیاز است در این زمینه از ظرفیت سیاسی استان استفاده شود.

وی با بیان اینکه در استان در کنار صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی هستیم ادامه داد: اتصال این خط راه آهن ما را به بنادر بندرعباس می رساند و ما می توانیم خدمات باری و اقتصادی به بخش تولید و اقتصاد استان ارائه دهیم و فضایی فراهم شود که شرایط برای نقش آفرینی صنعتگران استان فراهم شود.

در ادامه این جلسه پور برخورداری مدیر عامل شرکت رسان ریل پارس با بیان گزارشی از ارائه خدمات این شرکت در حوزه حمل و نقل ریلی در کشور و فارس هم گفت: این شرکت در یک سال گذشته فعالیت هایی چشمگیری در حوزه جایجایی بار داشته است که حمل بار از پتروشیمی شیراز به مقصد کشور ترکیه با استفاده از واگن های ایرانی و شرایط موجود با موفقیت در حال انجام است.

وی با اشاره به کاستی ها و شرایط خاص اقتصادی امروز کشور افزود: با کار کارشناسی و صبوری می توان مشکلات حمل و نقل ریلی را به مرور زمان برطرف کرد و بخش خصوصی از این ظرفیت استفاده بیشتر و بهتری را ببرد.

در این جلسه گزارش پیرامون موضوع “حمل ریلی مواد شیمیایی در راه آهن جمهوری اسلامی ایران” ارائه و سایر اعضا به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص موضوع جلسه پرداختند.

خبرنگار: محمود شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.