جایگاه اول بانک مسکن در جذب منابع نسبت به مصارف در بین بانک ها

خبرپارسی – مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس گفت: علیرغم تمام مشکلات در جذب منابع، بانک مسکن در نسبت منابع به مصارف، جایگاه اول را دارد و بانک کشاورزی بعد از مسکن قرار دارد و سایر بانکها هیچ یک چنین وضعیتی را ندارند.

علی کمالی شنبه ۱۹ مرداد در جمع خبرنگاران گفت: امسال متاسفانه در حوزه جذب منابع نسبت به مصارف چندان موفق نبودیم و تنها حدود یک درصد جذب منابع داشتیم، اما این موضوع مانع از ارائه تسهیلات نشده است.

کمالی گفت: میزان منابع جذب شده امسال ۲۲۹ میلیارد ریال و مصارف چهارماه اول امسال ۳۵۸۰ میلیارد ریال بوده که عمده آن را تسهیلات مسکن شامل شده است.

او حجم ریالی تسهیلات پرداخت شده در زمینه مسکن را ۲۴۷۲ میلیارد ریال اعلام  و با بیان اینکه کل تسهیلات پرداختی این بانک امسال ۴۷۳۹ میلیارد ریال بوده است، خاطرنشان کرد: حجم تسهیلات مسکن نسبت به کل تسهیلات پرداختی بیش از ۲ سوم بوده است.

کمالی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات از محل وصولی های تسهیلات سالهای گذشته، ساماندهی میشود، گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد رشد را در تسهیلات شاهد بودیم.

او یکی از دلایل بروز مشکل در جذب منابع را پایبند نبودن برخی بانکها نسبت به انضباط نرخ سود سپرده دانست و گفت: علیرغم تمام مشکلات در جذب منابع، بانک مسکن در نسبت منابع به مصارف، جایگاه اول را دارد و بانک کشاورزی بعد از مسکن قرار دارد و سایر بانکها هیچ یک چنین وضعیتی را ندارند.

کمالی حجم ریالی مانده منابع بانک مسکن فارس را هم اینکه ۵۶ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال و مانده مصارف این بانک را اکنون ۷۶ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد که برابر آمار بانک مسکن ۱۳۵ درصد منابع را بابت تسهیلات پرداخت کرده است.

او با تصریح اینکه پرداخت تسهیلات مسکن بدون سپرده گذاری انجام نمیشود، گفت: افرادی که نیاز به تسهیلات بانکی برای خرید مسکن دارند می توانند از طریق فرابورس اوراق صندوق یکم را خریداری کرده و نسبت به دریافت وام اقدام کنند.

کمالی با بیان اینکه امسال نرخ اوراق صندوق یکم افت زیادی داشته است، گفت: عدد اوراق صندوق یکم برای هر ۵۰۰ هزار تومان ۴۵ هزار تومان مبادله میشود.

مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس همچنین از معرفی ۴۸۶ نفر برای دریافت تسهیلات مرتبط با سیل خبر داد و گفت: سقف تسهیلات ساخت مسکن در تسهیلات مرتبط با خسارت سیل، ۵۰ میلیون تومان برای نقاط شهری و ۴۰ میلیون تومان برای نقاط روستایی است.

کمالی تسهیلات جبران خسارت سیل را قرض الحسنه اعلام و اضافه کرد: برای تعمیر و خرید لوازم منزل نیز تسهیلات قرض الحسنه به افرادی که معرفی میشوند، پرداخت خواهد شد؛ تسهیلات ساخت در بحث جبران خسارت سیل، سه سال، تسهیلات تعمیر ۲ سال و خرید لوازم منزل ۶ ماه تنفس دارد.

مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس همچنین گفت: تعداد کل واحدهای مسکن مهر که با مشارکت بانک مسکن احداث شده، ۱۰۷ هزار و ۴۷۵ واحد بوده که تاکنون ۹۶ هزار و ۸۱۴ واحد آن تقسیط شده و ۱۰ هزار و ۹۳۱ مورد باقیمانده است.

کمالی با بیان اینکه امسال تسهیلات مربوط به ۱۳۷۲ واحد مسکن مهر تقسیط شده است، گفت: برای واحدهای مسکن مهر که هنوز کار ساخت آنها به پایان نرسیده ۵۰ میلیون ریال به سقف وام آنها اضافه شده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: تاکنون در موضوع تسهیلات بازآفرینی شهری، ۳۷۷ واحد به بانک مسکن در فارس معرفی شده که ۱۴۰ واحد آن به انعقاد قرارداد رسیده است.

کمالی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۸۴۴ نفر از تبصره ۳۵ در خصوص بخشودگی جرایم دیرکرد تسهیلات بانک مسکن در فارس استفاده کرده اند، گفت: حجم سود بخشیده شده به این تعداد افراد، ۱۱ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال و اصل بدهی آنها ۹۸ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال بوده است.

مدیر امور شعب بانک مسکن اعلام کرد که این بانک کمترین میزان مطالبات را در سیستم بانکی دارد و استان فارس در کشور رتبه دوم را دارا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.