تمرین و مشق همدلی در هفته گردشگری

خبر پارسی: نکیسا جزائریان * سازمان جهانی گردشگری که متولی صنعت گردشگری در سطح بین الملل و از سازمان های متبوع سازمان ملل متحد است، در سال ۱۹۸۰، روز ۲۷ سپتامبر مطابق با ۵ مهر ماه را به عنوان روز جهانی گردشگری برگزید.
این سازمان هر ساله شعاری را مطابق با شعار سال یونسکو و با مضمون گردشگری، با توجه به مسائل روز جهان انتخاب می کند. در روز جهانی گردشگری که به منزله جشنی بزرگ برای تمام فعالان این صنعت در جهان به شمار می رود، مراسم مختلفی از قبیل سخنرانی، همایش های علمی، مسابقات مختلف مقاله نویسی، عکاسی، داستان نویسی، نقاشی و… حول شعار سال گردشگری برگزار می گردد.
ارائه کنندگان خدمات گردشگری مانند هتل ها، شرکت های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی و… در این روز هدایایی را برای مشتریان خود در نظر می گیرند و هر کس تلاش می کند به نحوی این روز را گرامی بدارد و از این روز بهره مند گردد. این مراسم در کشور ما به صورت “هفته گردشگری” گرامی داشته می گردد.
روز پنجشنبه حدود ساعت ۲۳ شب در حال عبور از یکی از خیابان های شهر بَنِری نظرم را جلب کرد که بر سر در یکی از هتل های شهرمان نصب شده بود، بنری که از لحاظ طراحی گرافیکی حرفه ای و جالب بود، هفته گردشگری و روز جهانی گردشگری را تبریک گفته و حاوی شعار “گردشگری و آب، حفاظت از آینده مشترکمان” بود؛ که همان شعار سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی گردشگری است.
از دیدن این حرکت زیبا بسیار خشنود شدم و در دل به مدیر هتل آفرین گفتم، کمی که پیشتر رفتم دیدم برخی دیگر از هتل ها بنری دقیقاً با همان طراحی و مضمون بر سر در خود نصب کرده اند و تنها “نام هتل” در آن متفاوت است. تصمیم گرفتم به هتل های دیگر هم سری بزنم و ببینم که آیا این یک حرکت برنامه ریزی شده است یا خود جوش؟! به بیشتر هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیر های شهر سر زدم و مشاهده کردم که تعداد مراکز اقامتی که این بنر را در سر در ورودی خود نصب کرده بودند از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی کرد؛ این در حالی است که شیراز و استان فارس بیش از ۲۰۰ مرکز اقامتی را شامل هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر در خود جای داده است.
متحد الشکل بودن بنر ها مرا به این فکر انداخت که این حرکت حتما باید توسط جایی برنامه ریزی شده باشد. پرس و جو کردم و دریافتم که این فکر شایسته و کار به جا، از طرف معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس صورت گرفته است.
وقتی به پایگاه اینترنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس مراجعه کردم، تعدّد برنامه هایی که برای هفته گردشگری برنامه ریزی شده و در حال اجرا بود برایم جالب توجه بود. خیلی خوشحال و مفتخر شدم که در شهر شیراز که به حق یکی از گردشگر پذیرترین شهر های ایران است و پر بیراه نیست اگر آن را “پایتخت گردشگری ایران” قلمداد کنیم، چنین کَمپینی برنامه ریزی شده است.
این کمپین فرصت مناسبی برای مشق و تمرین برندینگ مقصد شیراز بود که اتفاقاً این روز ها بازار گرمی هم دارد و در هر گوشه و کنار و محفلی در باب آن متخصصان و حتی غیر متخصصان سخن می رانند. اما تنها سخن گفتن و برگزاری و شرکت در همایش برند و برندینگ در گردشگری کافی نیست؛ بلکه آنچه بیش از همه اینها اهمیت دارد عمل به اصول و قواعد آن است.
برندینگ موفق یک مقصد در درجه اول هماهنگی و همدلی همه فعالین صنعت گردشگری را می طلبد. با خودم می گفتم کاش همه فعالان صنعت گردشگری از این کار زیبا استقبال کرده و در این تمرین همگانی شرکت کرده بودند.
کاش این بنر چشم نواز بر سر در تمام اماکن اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و اماکن مربوط به خدمات گردشگری نصب شده و هر کس به سهم خود در این حرکت هماهنگ شرکت کرده و از آن سود برده بود و چشم انداز دراز مدت موفقیت صنعت گردشگری شهر و دیارمان را بر مسائل روزمره و کوتاه مدت ترجیح می داد. امید می رود برنامه های آینده با همدلی و همراهی بیشتر فعالّان گردشگری، پربار تر برگزار گردد تا به اهداف عالی تر صنعت گردشگری همچون بازاریابی و برندینگ مقصد شیراز و استان فارس نزدیک تر شده و کار حرفه ای را بیش از پیش مشق کنیم.

نکیسا جزائریان- مدرس دانشگاه، دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.