تلاش برای افزایش آگاهی سواد سلامت در محله های حاشیه نشین شیراز

خبرپارسی – سلامت حق همگانی است که احقاق آن نیازمند پاسخگویی دستگاه ها، نهادهای دولتی و خصوصی و مسوولیت پذیری همه اقشار جامعه در قبال سلامت خود، خانواده و اجتماع است.
به گزارش «وب دا» در شیراز، در پی ابلاغ وزرای کشور و بهداشت در زمینه تشکیل مجامع سلامت استان و شهرستان، تشکیل کانون و مجمع سلامت محله در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز مورد توجه قرار گرفت که بر اساس ماده چهار این ابلاغیه، محل استقرار کانون سلامت محله می تواند خانه های سلامت شهرداری ها، خانه محله سازمان شهرسازی، پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت، اماکن وابسته به سایر سازمان های دولتی وغیر دولتی یا خیرساز باشد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با توجه به محدودیت دسترسی افراد ساکن سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشین به خدمات سلامت اجتماعی، ضروری است ضمن نهادسازی و ارتقای ظرفیت های اجتماعی محلات با تاکید بر نیروهای درون زا و بررسی نقش نهادهای محله ای در راستای ساماندهی اینگونه بافت ها، گامی موثر در افزایش و پایداری، اثربخشی اجتماعی و اجرای برنامه های آموزشی بهداشتی و مشارکت فراگیر ساکنان هر محله، برداشته شود.
او ابراز امیدواری کرد تا با تغییر رویکرد مجریان و ساکنان محلات و فرآهم آوردن زمینه های مشارکت همگانی، در کنار اجرای برنامه های آموزش سلامت و تعاملات بین بخشی، نتایج مثبت و موثری در زمینه ارتقای سواد سلامت در این مناطق به دست آید.
«افراشی» اضافه کرد: تاکنون در شیراز، با مشارکت اداره راه و شهرسازی استان فارس، پروژه شش خانه محله احداث و از این تعداد، سه پروژه خانه محله های «سهل آباد»، «مهدی آباد» و «سعدی» به اتمام رسیده است.
رییس اداره تامین و ارتقای سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: در راستای مشارکت آحاد مردم در بحث اجتماعی شدن سلامت و بالا بردن سطح آگاهی عمومی نسبت به پیشگیری، خودمراقبتی و توجه به سلامت خود و دیگران و همچنیی اجرایی کردن طرح تشکیل کانون سلامت در محل استقرار خانه محله های شهرداری شیراز، اقدامات موثری صورت پذیرفته است.
دکتر «سید غلامرضا طغرایی» با اشاره به بازدید از خانه های محله برای بررسی فضای فیزیکی و امکانات موجود در این مکان ها، افزود: در این بازدید، مدیران، مسوولان و کارشناسان ادارات تامین و ارتقای سلامت، سازمان های مردم نهاد، مشارکت های بین بخشی و توسعه پایدار، به تبادل نظر در خصوص تحقق هدف تشکیل کانون های سلامت پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.