تجلیل از چراغدار شعر رضوی در فارس

هم‌زمان با برگزاری یازدهمین همایش شعر و چاووش رضوی فارس تعدادی از چاووش‌خوانان پیشکسوت فارس تکریم و از دکتر رضا علی‌اکبری به‌عنوان یکی از چراغ‌داران شعر رضوی استان تجلیل شد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این همایش که در صحن بقعه تاریخی حضرت شاه میرحمزه (ع) برگزار شد، گفت: با تأمل دگرباره در ادبیات عامیانه و برآیند آن فرهنگ عامیانه‌ مردم ایران‌‌زمین، آنچه در لحظه‌ نخست توجه را جلب می‌کند، خاطرات زیبا و رنگینی است که همراه با ما مسیر زندگی را می‌پیماید.

دکتر غلامرضا خوش‌اقبال با بیان اینکه، امروزه در محفل خانواده‌ها و اجتماع ما به دلیل نداشتن رابطه‌های نزدیک خانوادگی و اجتماعی، افسانه‌ها، آداب و رسوم، لالایی‌ها، حکایات، متل‌ها، ضرب‌المثل‌ها؛ دیگر نشانه‌های ادبی تقریباً از میان رفته است، تصریح کرد: در عصر اطلاعات و تبادل سریع فرهنگی دوران معاصر که با فنّاوری زودگذر همراه است به‌آرامی تأثیر تغییر فرهنگی را با خود همراه خواهد کرد و بی‌شک اولین پایگاهی که ادبیات را که قرن‌هاست استوار مانده و فرهنگ، تاریخ و تمدن ما را نگاه داشته است، نشانه می‌رود.

او افزود: استان فارس از گذشته به دلیل میراث قابل ‌تأمل جغرافیایی و فرهنگی که سرشار از فرهنگ‌ها و خرده‌ فرهنگ‌های معنوی است در جایگاه ویژه ‌تری نسبت به سراسر کشور قرار داشته و دارایی‌های معنوی و فرهنگی این استان پهناور، نیازمند حمایت و پاسداشت است.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه یکی از این آیین‌ها و فرهنگ‌ها چاووش‌خوانی است، گفت: مردمی که دین و دین‌داری را با تعریفی متعالی‌تر از عقل معاش دریافته‌اند و آمیزش فرهنگی دینی خود را مدیون ادبیات این سرزمین هستند. ادبیاتی که از سینه مردم با فرهنگ سراسر ایران بزرگ سرچشمه گرفته است و چشمه‌ای جوشان است که هیچ‌گاه از حرکت بازنخواهد ایستاد. ادبیات در سراسر فرهنگ معنوی و فرهنگی جریان دارد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: اگر در همین فرهنگ چاووشی خوانی شعر و لحن را کنار بگذاریم روایتی داریم ارزشمند از فرهنگ بزرگ میهمان‌نوازی و میهمان‌پروری ایرانیان، حال چاشنی جذاب شاعری و آواهای مهرانگیز ادب را با آن همراه کرده؛ ادبیاتی خاص می‌بینیم که دوباره به همان فرهنگ ادبی باز می‌گردد.

خوش‌اقبال در پایان ابراز امیدواری کرد: در فارس و شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت علیه‌السلام که تربت پاک اولیاء و مهد تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی است این مهم را جدی‌تر دنبال کند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز حمایت و همراهی برنامه‌هایی ارزشمند و معنوی و همچنین جریان ساز می‌کند.

در یازدهمین همایش شعر و چاووش رضوی که توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن اهل قلم فارس با همکاری موسسه فرهنگی هنری آفتاب مهر صبا فارس و ادارات فرهنگی بوانات برگزار شد از تابلو خطِ قصیده‌ای در مدح حضرت شاه میرحمزه(ع) سروده حسن میرزانیا شاعر جهرمی به خط مریم همایونی رونمایی و پس از قرائت اشعار توسط دکتر عبدالرضا قیصری، غلامرضا سلیمی و معصومه عاشوریان از دکتر رضا علی‌اکبری به خاطر تلاش در برپایی رویدادهای شعر آیینی و ترویج فرهنگ رضوی در آینه ادبیات به‌عنوان یکی از چراغ‌داران شعر رضوی تقدیر شد.

در پایان این مراسم نیز که علی زمانی فرماندار بوانات، حجت‌الاسلام زارع امام‌جمعه شهر بوانات، حجت‌الاسلام ساریخانی امام‌جمعه مزایجان، حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس، حسین برزگر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوانات، جمعی از مسئولان شهرستان بوانات و اهالی روستای امامزاده بزم و روستاهای هم‌جوار این روستای تاریخی و دوستدار کتاب در آن حضور داشتند، حاج علی مینا مولایی و سعید نعمت‌الله‌ی از آباده و حاج عطاءالله اسلامی، حاج سید اکبر صفری و حاج حسن دهقانیان از بوانات چاووش‌خوانی و محمدرضا برزگر پرده‌خوانی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.