بهسازی خانه‌های تاریخی شیراز امنیت و رونق بافت را درپی دارد

محمد فرخ زاده شنبه ۲۰ اسفند در مراسم افتتاح یک هتل در محدوده بافت تاریخی فرهنگی شیراز، با قدردانی از اقدامات دستگاه‌های خدمت‌رسان برای احیای این محدوده، ابراز امیدواری کرد که مدیریت یکپارچه در بافت بتواند مشکلات موجود را حل کرده و موجب تامین رضایت ساکنین و دلسوزان هویت تاریخی این شهر شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود، انعکاس نقدها و اخبار پیرامون بافت تاریخی فرهنگی شیراز را تبلیغات منفی قلمداد و اضافه کرد: آنهایی که دائم اخبار تخریب بافت را به بیرون از استان و کشور مخابره می‌کنند در دایره دلسوزان نیستند، چرا که این موضوع باعث کاهش رغبت سرمایه‌گذاران و ساکنان به حضور و سرمایه‌گذاری در این محدوده می‌شود؛ حال آنکه بافت شیراز و زحمات همه دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی برای احیای آن، در کشور منحصر به فرد است.

فرخ‌زاده با تاکید براینکه باید از ابعاد مختلف بافت تاریخی فرهنگی صیانت و دفاع اما از تبلیغات منفی پرهیز کرد، گفت: اگر می‌خواهیم خاطرات و تاریخ بافت را احیاء کرده و شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی نباشیم و این قطعه طلایی از تاریخ و هویت شیراز و ایران را پررونق‌تر کنیم، متحد شدن برای انجام تبلیغات مثبت را در دستور کار قرار دهیم.

معاون استاندار فارس گفت: اگر منتقدان طرح یا ایده‌ای برای بهبود شرایط و ارتقاء صنعت گردشگری شیراز و فارس دارند ارائه کنند تا با همکاری و هم‌افزایی بتوان مشکلات موجود را رفع و حرکت به سمت توسعه گردشگری و زیارت را تسهیل کرد؛ زیرا سیاه‌نمایی از عهده همه بر می‌آید؛ امروز زمان معرفی داشته‌های ارزشمندمان است.

فرخ‌زاده پیشنهاد یک شب اقامت برای نمایندگان خبرگزاری‌های سطح کشور در اقامتگاه‌های بافت تاریخی و خانه‌های بوم گردی را با همین هدف مطرح و اضافه کرد: هیچ عیبی ندارد که اماکن اقامتی و گردشگری فاخر در این محدوده یکبار دیگر با حضور مسئولان کشوری نیز افتتاح شود.

به اعتقاد او؛ بازسازی و مرمت استاندارد خانه‌های تاریخی موجب رونق بافت و در نتیجه امنیت آن خواهد شد همچنین ثبت بافت تاریخی با ضوابط ویژه همانند گروه بندی باغات نیز می‌تواند نقشی صیانتی از آن داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز در این مراسم با اشاره به وجود ٩٠٠ واحد تاسیسات گردشگری شامل هتل، متل، هتل آپارتمان، اقامتگاه‌های سنتی، اردوگاهها و تفرجگاههای گردشگری، بوتیک هتل، سفره خانه دفاتر خدمات مسافرتی، مهمانپذیر و…بیان کرد: در حال حاضر ٩۵۴٢ اتاق شامل ٢٣ هزار تخت اقامتی در استان فعال است.

سید موید محسنی‌نژاد به سرمایه گذاری انجام شده در بافت تاریخی شیراز هم اشاره و با بیان اینکه ١٢٣ واحد از مجموع واحدهای اقامتی در بافت تاریخی شیراز احداث شده است، گفت: یکی از مباحث اصلی برای حفظ بافت‌های تاریخی، حمایت از سرمایه گذاری است.

او با بیان اینکه شهرداری این کلانشهر نیز تلاش کرده تا سال‌های اخیر زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله جداره سازی و کف سازی به بافت تاریخی هم کشیده شود، ادامه داد: امسال ١٧٣ موافقت اصولی به ارزش ۴٧٠٠ میلیارد تومان با پیش بینی اشتغال به کار ٣۶٠٠ نفر در فارس صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: در بافت تاریخی شیراز نیز ١١۶ موافقت اصولی به ارزش سرمایه گذاری ۶٢٠ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال بیش از ١۵٠٠ نفر صادر شده است.

محسنی‌نژاد خاطرنشان کرد: از آنجا که کتابخانه در بافت تاریخی وجود ندارد در تلاشیم تا در تملک‌ها با رویکرد کاربردی‌های فرهنگی و گردشگری، کتابخانه هم پیش بینی شود و این مهم خود بر ماندگاری مردم در بافت و حفظ بافت تاثیرگذار خواهد بود.

علیرضا جوانمردی، مالک هتل بوتیک شاه پریون نیز بیان کرد: حدود ٧ سال این مجموعه در بافت تاریخی شیراز در حال مرمت و بازسازی بود و در زمان تحویل یک ویرانه بود و تصمیم گرفتیم که به سهم خود این خانه تاریخی را مرمت کنیم تا افتخاری برای شهرمان شیراز باشد و برای آیندگان به یادگار بماند.

او با اشاره به وجود ٢٧ اتاق، ۵٢ تخت در این مجموعه، اشتغال مستقیم ایجاد شده در زمان بهره برداری را ٣٠ نفر اعلام کرد و افزود: با بهره برداری کامل از مجموعه به ٨٠ نفر اشتغال مستقیم خواهیم رسید.

جوانمردی مساحت زمین این هتل را حدود ٢٠٠٠ هزار متر مربع با ١۵٠٠ مترمربع زیربنا ذکر و همچنین حجم سرمایه گذاری انجام شده را۶٠ میلیارد تومان اعلام کرد که ۵.۶ میلیارد تومان از این میزان تسهیلات بانکی بوده است.

او ادامه داد: از تمام ابزارهای قدیمی و دور یختنی این خانه در راستای حفظ محیط زیست برای ساخت مجموعه هتل بوتیک استفاده شده است

جوانمردی همچنین حمام سنتی، سینما رو باز، دو رستوران رو باز، یک رستوران مسقف، لاندری صنعتی، یک آشپزخانه بزرگ و …را از امکانات این هتل برشمرد و عنوان کرد که رزروهای نوروزی در این مجموعه انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.