استاندار فارس: نتیجه عملکرد دانشگاه‌ها باید حل مشکلات جامعه باشد

خبرپارسی – استاندار فارس با بیان اینکه  نتیجه عملکرد دانشگاه‌ها باید حل مشکلات جامعه باشد، گفت: برون‌داد گردهمایی ۱۳ دانشگاه برتر باید حل مسائل از طریق علمی باشد.

عنایت‌الله رحیمی در اجلاس ۱۳ دانشگاه برتر کشور که در شیراز برگزار شد  فارس را برخوردار از توانمندی‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی دانست و اظهار کرد: رتبه دوم در زمینه کشاورزی و حرکت رو به رشد در عرصه صنعت به ویژه در زمینه ذوب آهن، فولاد، آلومینیوم و سیمان افزون بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح آغاز به کار کارخانه نوآوری بخشی از ظرفیت‌های فارس است.

استاندار فارس با بیان اینکه بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌‌ها موجب کاهش مشکلات می‌شود، افزود: استان فارس در همه ابعاد معرف ایران کوچکی است با ۵ میلیون نفر جمعیت و در زمینه تقسیمات سیاسی با ۳۶ شهرستان استان اول کشور به‌شمار می‌رود.

نماینده عالی دولت در استان فارس وجود بیش از ۷۴ شهرک صنعتی و فعالیت شایان توجه ۶۴ شهرک صنعتی ، شهر سلامت و منطقه ویژه انرژی ، نفت و گاز و خاک‌های صنعتی ، حوزه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، زیارتی و توریسم درمانی را مرتبط با فعالیت‌های دانشگاه عنوان کرد.

رحیمی با بیان اینکه با تلاش دولت و همکاری دانشگاه‌ها نرخ بیکاری از  ۱۶.۹ درصد در سال ۱۳۹۱ به کمتر از ۷درصد کاهش پیدا کرده است، افزود:  با وجود تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی سیر صعودی داشته است و در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف صورت گرفته است و در هشت ماهه سال جاری نیز بیش از ۱۸۵ میلیون دلار بوده است.

استاندار فارس با اشاره به پیشینه تاریخی استان فارس در برخورداری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متعدد، عنوان کرد: بیش از ۱۶۵ دانشگاه و موسسه که قطب اصلی آن دانشگاه شیراز و علوم پزشکی است با برخورداری از بیش از ۲۴۲هزار نفر دانشجو همکاری خوبی در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری دارند.

وی گفت: نسل جوان و خلاق و سرمایه انسانی می‌تواند با علم و دانش و خلاقیت، ثروت تولید کند و در این راستا دانشگاه‌ها نقش مهمی را در تحولات جامعه ایفا کرده‌اند.

رحیمی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل چهارم با فرآیند توامان آموزش، پژوهش و کارآفرینی به سمت خلق ثروت حرکت می‌کنند، بیان کرد: دانشگاه‌ها هم‌اینک باید برنامه‌هایی برای عقب‌نماندن از قافله علم و دانش در دنیا ارائه کنند تا با کمک نخبگان خلق ثروت کنیم.

استاندار فارس مبنای حرکت کشور‌های توسعه‌یافته را دانش و تکیه بر خلاقیت و سرمایه‌های انسانی و تولید ثروت از این طریق برشمرد و گفت: جهان سومی‌ها بر منابع تاکید می‌کنند؛ از همین رو باید ارزش بیشتری به دانشگاه‌ها بدهیم و روند رسیدن به تعالی و تکامل بیشتر را سرعت بخشیم.

وی با بیان اینکه  نتیجه عملکرد دانشگاه‌ها باید حل مشکلات جامعه باشد، گفت: برون‌داد گردهمایی ۱۳ دانشگاه برتر باید حل مسائل از طریق علمی باشد.

نماینده عالی دولت در استان فارس ابراز داشت: دانشگاه‌ها به دنبال این هستند که بیانیه گام دوم انقلاب را به برنامه‌ای عملیاتی تبدیل کنند و در اجرای آن نقش‌آفرین باشند، دولت هم از دانشگاه انتظار دارد که چگونگی افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، تهیه نقشه راه اقتصاد و سیاست خارجی را با حفظ اصول انقلاب و توجه به منافع ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی و چگونگی افزایش مشارکت های مردمی در همه ابعاد تصمیم‌گیری نقد کند و برای بهبود آن راهکار ارائه دهد.

 وی افزود: دانشگاه‌ها افزون بر این باید در عملیاتی کردن این راهکارها نیز مشارکت کنند و اگر گاه سیاست خارجی ما فراز و نشیب دارد، دانشگاه برای همراهی افکار عمومی و درراستای حفظ و تامین منافع ملی در امور وارد شود.

رحیمی ادامه داد: دانشگاه باید در ایجاد گفتمان غالب جامعه و هدایت افکار عمومی به سمت منافع ملی بکوشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.