از پوگبای فرانسوی تا برانکو پرسپولیسی

خبرپارسی – یادمان باشد که برانکو این دو قهرمانی پیاپی را با تیم‌هایی به دست آورد که چندان پرستاره محسوب نمی‌شوند. اگر هم پرستاره باشند بیشترشان روی نیمکت هستند نه در ترکیب اصلی! مثل مسلمان و رسن و نوراللهی و منشا. در مورد ربیع‌خواه و ماهینی هم دیگر حرفی نمی‌زنیم.

آرش خوشخو، روزنامه‎نگار، در فرهنگستان فوتبال نوشت:

۱ ـ به عنوان یک ژورنالیست از ترفندهای ژورنالیستی بیزارم. از این که در جست‌و‌جوی سوژه‌ای پرسروصدا، سوژه اصلی گم می‌شود. مثل همین هیاهویی که برای دو گل پوگبا در دربی منچستر به پا شده است. در جو هیجان‌زده اطراف این بازیکن روی اعصاب و میانمایه فرانسوی، کسی نمی‌خواهد درخشش الکسیس سانچس در این بازی را منعکس کند. خل‌خلی‌های پوگبا یک داستان برای رسانه‌ها جور می‌کند اما الکسیس نه. بازگشت من‌یونایتد در دربی منچستر بیش از هر کس دیگر مدیون بازی مسئولانه و خیره‌کننده وینگر شیلیایی بود. در گل اول، او در موقعیتی سخت در نزدیکی خط کرنر صاحب توپ شد و با عبور از بازیکن روبرویش در شرایطی دشوار توپ را به داخل محوطه جریمه من‌سیتی سانتر کرد و هررا همان توپ را با سینه جلو روی پوگبا کاشت و بغل پای این دومی. در گل دوم سانچس در میانه میدان توپ را از پوگبا دریافت کرد و با خلاصی از پرس سنگین حریف آبی‌پوش و پیروزی در یک نبرد یک به یک دیگر، توپ را با دقت و زیبایی روی سر پوگبا فرستاد. در گل سوم پشت ضربه کاشته قرار گرفت و با دقت و وسواس و هدایت بازیکنان داخل محوطه، توپ را روی پای اسمالینگ جفت‌و‌جور کرد. حالا این درخشش مرد شیلیایی زیر سایه داستان قهر و آشتی پسرک لوس و کم‌فایده فرانسوی پنهان شده است. بازیکنی که در نیمه اول در ۱۲ بار لمس توپ، هشت‌بار آن را تقدیم حریف کرد و از دلایل تحقیر شاگردان مورینیو در نیمه اول بود. اما تقدیر، با کمک هوش نصفه‌ونیمه و فیزیک بدنی خود او و همین‌طور حضور نابغه شیلیایی به کمک او آمدند تا مرد اول رسانه‌های دنیا باشد.

۲ ـ قهرمان نیم فصل دوم لیگ برتر ایران نه پرسپولیس است و نه استقلال. ذوب آهن امیر قلعه‌نویی در ۱۲ بازی به رکورد ۹ پیروزی و دو مساوی و یک شکست دست‌یافته. یعنی ۲۹ امتیاز. استقلال دارای ۸ پیروزی سه تساوی و یک شکست بوده. یعنی ۲۷ امتیاز و سایپا و پرسپولیس هردو در ۱۲ بازی نیم فصل دوم ۲۴ امتیاز به دست آورده‌اند.

۳ ـ عباس‌زاده در لیگ دسته اول در دو بازی شش گل برای نساجی قائم‌شهر به ثمر رسانده. ۴ هفته به پایان لیگ دسته اول مانده و با قطعی شدن تقریبی صعود نفت مسجد سلیمان، چهار تیم خونه به خونه، فجر سپاسی شیراز، نساجی قائمشهر و بادران تهران برای دریافت سهمیه دوم به پروپای هم پیچیده‌اند. حرف عباس‌زاده شد خب باید بگویم او هم رفت در میان نام‌هایی از فوتبال ایران که چه خودخواسته و چه بر اثر تقدیر و نامرادی روزگار به سقف درخشش خود نرسیدند. مثل پیام صادقیان و خضیراوی و خب سرنوشت عباس‌زاده بیشتر شبیه هاشم حیدری مهاجم سال‌ها قبل پاس تهران است. این داستان را بعدها خواهم نوشت.

۴ ـ پرسپولیس با اقتداری شگفت‌انگیز قهرمان لیگ شد. با اعداد و ارقامی که بسیار شبیه سال گذشته است. پارسال پرسپولیس بعد از ۳۰ هفته ۶۶ امتیاز دشت کرد با ۲۰ برد ۶ تساوی و ۴ باخت. با ۴۶ گل زده و ۱۴ گل خورده. پرسپولیس امسال در سه هفته مانده به پایان ۶۰ امتیاز دارد، با ۱۸ برد و ۶ تساوی و سه باخت. با ۴۳ زده و ۱۲ خورده. امکان دارد بعد از عبور از این سه هفته آخر تمام این ارقام شبیه فصل قبل شوند. این ثبات قابل تحسین است. و یادمان باشد که برانکو این دو قهرمانی پیاپی را با تیم‌هایی به دست آورد که چندان  پرستاره محسوب نمی‌شوند. اگر هم پرستاره باشند بیشترشان روی نیمکت هستند نه در ترکیب اصلی! مثل مسلمان و رسن و نوراللهی و منشا. در مورد ربیع‌خواه و ماهینی هم دیگر حرفی نمی‌زنیم. لابد حق با برانکوست و ما به‌ رغم تلاشمان و دقتمان از ارزش‌های بازی این دو نفر سردرنمی‌آوریم. می‌گویند با موفقیت نمی‌شود درافتاد. پرسپولیس در اوج قدرت لیگ را تمام کرد. پس پرونده ربیع‌خواه و ماهینی را می‌بندیم و برای عبور از سد السد قل هوالله می‌خوانیم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.