خبر پارسی: مدیرکل راه و شهرسازی فارس در حالی امروز با افتخار از اعتبار ۳۴ میلیارد تومانی روکش راههای استان خبر داد که بنا بر اعلام پزشکی قانونی کشور این استان با ۵۲۲ نفر کشته مقام اول تصادفات جادهای را در اختیار دارد.
آمار اعلام شده ۴ ماه نخست امسال از سوی پزشکی قانونی نشان میدهد هر روز بیش از ۴ نفر در جادههای استان فارس جان خود را از دست میدهند. این آمار تکان دهنده بیانگر وجود بحران عمیق در مدیریت کنترل ترافیک و ساخت زیرساختهای حمل و نقل استان فارس است.
خوشحالی مدیرکل راه و شهرسازی از اختصاص ۳۴ میلیارد تومان اعتبار برای روکش جادههای فارس در حالیکه روزانه بیش از ۴ نفر در جادههای فارس طعمه حوادث جادهای میشوند، از طنزهای تلخ روزگار مدیریت در این استان پهناور است.
با احتساب سرانگشتی و تنها بر اساس نرخ دیه مصوب قوه قضاییه در چهار ماه نخست امسال قریب به ۷۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل دیه جان باختگان حوادث رانندگی به منابع مالی استان فارس آسیب رسیده این در حالی است که هزینه معنوی ناشی از آن همچون آسیبهای اجتماعی خانوادههای درگذشتگان یا حذف منابع انسانی، با هیچ ماشین حسابی قابل محاسبه نیست.
بررسی روند تاریخی وضعیت راههای استان فارس نشان میدهد به رغم تبلیغات گسترده دولت قبل برای افتتاح راه آهن شیراز ـ اصفهان این پروژه همچنان نتوانسته است باری از دوش سیستم حمل و نقل فارس بکاهد. از سوی دیگر به رغم وجود سه فرودگاه بین المللی و چندین فرودگاه اقماری در این استان، اما مشکلات ناشی از تحریمهای مغرضانه آمریکا و نیز هزینه بالای حمل ونقل هوایی، این نوع حمل و نقل نیز جوابگوی نیاز استان نیست.
آمارهای مالی نشان میدهد استان فارس در ده سال گذشته نتوانسته سرمایه قابل توجهی در حوزه راههای زمینی و احداث بزرگراه و آزاد راه از منایع دولتی و بخش خصوصی جذب کند و همچنان از وجود یک متر آزاد راه محروم است.
راههای موجود استان به رغم جایگاه ویژه فارس و گسترش روز افزون ترافیک در این راهها پاسخگوی نیازهای ترافیکی استان نیست. وجود مناطق مهم گردشگری و دانشگاهی و بیمارستانی و نیز اهمیت تاریخی و مذهبی فارس، نزدیکی به منطقه انرژی پارس جنوبی و آبهای آزاد خلیج فارس و دریای عمان، فارس را به شاهراه مهم مواصلاتی کشور تبدیل کرده است اما نسبت منابع مالی در حوزه ساخت زیرساختهای حمل ونقل در این استان با شرایط ویژه آن همخوانی ندارد.
به نظر می رسد ضعف مدیریت در حوزه ساخت راههای فارس هم در حوزه راههای ریلی و هم در حوزه راههای زمینی از دیگر عوامل موثر در عقب ماندگی این استان تلقی میشود. پیش از این نیز در حادثه رانندگی گردنه باجگاه که منجر به شهادت سه افسر نیروی انتظامی شد، فرماندهان وقت پلیس راه ونیروی انتظامی اذعان به ضعف جدی مدیریت حوزه راه و شهرسازی این استان کردند.
شواهد نشان میدهد مدیریت راههای فارس فاقد توانمندی لازم برای جذب اعتبارات بخشهای خصوصی و دولتی و نیز فاقد توانمندی شناخت نیازهای اولویت دار استان در حوزه بازسازی و احداث راههای جدید است.
اگرچه برخی پروژههای عمرانی همچون آزاد راه شیراز ـ اصفهان با سرعتی لاک پشت وار در حال احداث هستند و هر از گاهی اخباری از آن منتشر میشود اما اینکه چرا استان فارس همچنان از وجود یک متر آزاد راه محروم است؟ سئوال اساسی است که گریبان متولیان راههای فارس را می فشرد.
به نظر میرسد برخی سیاستهای بازیهای گذشته در انتصاب متولیان راههای استان و نیز بیتوجهی به بحران عظیم راههای فارس، امروز دستاوردی جز مرگ در جادههای فارس برای شهروندان به همراه نداشته باشد.
مدیریت کارآمد و موثر همراه با شناخت دقیق نقاط بحران و تعیین نیازهای زیرساختی و نیز پیدا کردن راههای جدید جذب سرمایهگذار در این بخش میتواند مهمترین راه برای بهبود شرایط فارس باشد.
پرداختن به واقعیتهای استان به جای اعلام اخبار طنز آمیز همچون انجام روکش آسفالت راههای فارس ضرورت جدی برای مدیریت استان فارس است تا بتواند راه برون رفت از این بحران را پیدا کند.
از سوی دیگر استان فارس همچنان به ارتقا فرهنگ ترافیکی و بهبود شیوه رانندگی نیاز دارد. اگرچه وجود راههای غیر استاندارد که کشش ترافیک موجود را ندارد، در کنار خودروهای غیراستانداردی همچون پراید، زمینه وجود بحران را در راههای استان فارس فراهم کرده است اما بدون شک ضعف فرهنگ ترافیکی و وجود عوامل انسانی را نباید در حوادث نادیده گرفت.
تاکنون گزارش مدونی از تاثیر عوامل انسانی در حوادث رانندگی منتشر نشده اما میتوان ادعا کرد که آمار دهشتناک مرگ روزانه بیش از ۴ نفر در حوادث ترافیکی، حتما به اشتباهات انسانی و ضعف فرهنگ ترافیکی هم وابسته است.
از این منظر سرمایه گذاری در حوزه فرهنگسازی ترافیکی از راههای مختلف نیز ضرورت انکارناپذیر استان فارس است. متاسفانه رصد رفتار دست اندرکاران ترافیک استان از پلیس راهور گرفته تا مدیران راه و شهرسازی تا دانشگاهها و مراکز علمی نشان نمیدهد که برنامه مدون و علمی برای ارتقا فرهنگ ترافیکی مردم در دست اجرا داشته باشند.
اگر سخن بالا ر ا درست فرض کنیم در چنین شرایطی نگاهی مجدد در حوزه کلان راههای فارس اعم از راه زمینی، هوایی و ریلی میتواند مدیریت ارشد استان فارس را برای بهبود شرایط و کاهش حوادث یاری برساند. اینجا فقط زنگ خطر را به صدا درآوردیم.
1 دیدگاه برای “از اعتبار ۳۴ میلیارد تومانی روکش راههای استان تا مرگ روزانه ۴ نفر در جاده های فارس!”
خبر پارسی عزیز سلام
ممنون بابت حساسیت های شما و احساس مسئولیتی که به عنوان یک رسانه دارید ./
اعتبار 34 میلیاردی روکش آسفالت استان ربطی به آمار تلفات ندارد برادر من!
در دنیا از 4 فاکتور برای علل مرگ و میر در جاده ها یاد می شود که یکی از آن 4 فاکتور راه هست و سه فاکتور دیگر پلیس آموزش و فرهنگ رانندگی، خودرو و دستگاه های امداد رسان هست!
بر اساس پژوهش هایی که شده و شما قطعا از آنها اطلاع دارید نقش خودرویی مثل پراید در تلفات رانندگی به تنهایی نزدیک به 40 درصد است./لطفا یک مقدار با مطالعه تر اقدام کنید در این زمینه و احساسی دست به قلم نبرید. رسانه های ما امروز با یک جامعه ای روبرو است که باید علمی با آنها حرف زد، نمی شود با قیاس های نابجا …
خبر پارسی عزیز سلام
ممنون بابت حساسیت های شما و احساس مسئولیتی که به عنوان یک رسانه دارید ./
اعتبار 34 میلیاردی روکش آسفالت استان ربطی به آمار تلفات ندارد برادر من!
در دنیا از 4 فاکتور برای علل مرگ و میر در جاده ها یاد می شود که یکی از آن 4 فاکتور راه هست و سه فاکتور دیگر پلیس آموزش و فرهنگ رانندگی، خودرو و دستگاه های امداد رسان هست!
بر اساس پژوهش هایی که شده و شما قطعا از آنها اطلاع دارید نقش خودرویی مثل پراید در تلفات رانندگی به تنهایی نزدیک به 40 درصد است./لطفا یک مقدار با مطالعه تر اقدام کنید در این زمینه و احساسی دست به قلم نبرید. رسانه های ما امروز با یک جامعه ای روبرو است که باید علمی با آنها حرف زد، نمی شود با قیاس های نابجا …