افزایش معنا دار پل های بی ریخت عابر پیاده در شیراز
خبر پارسی – مستانه مرتب – پل عابر پیاده معبری است که بر روی موانع طبیعی (مثل رودخانه ها) یا مانع مصنوعی(مثل حیابان ها و جاده ها یا ریل راه آهن) ساخته می شود تا عابر بتواند با امنیت کامل به هدف برسد و باید با توجه به نیاز منطقه،تردد عابران،سرعت وسایل نقلیه و اصلی و فرعی بودن معبرها ساخته شود. در حال حاضر ۸۰ پل هوایی در شیراز وجود دارد که شامل ۵۶ پل پلکانی،۴ پل آسانسور پلکان، ۱۷پل باسطح شیب دار و ۳ پل به صورت مکانیزه می شود. آمارها نشان می دهد عابران پیاده قربانیان ۴۵درصد تصادفات درون شهری هستند و روزانه ۱۳ نفر در کشور می میرند. این آمار دلخراش گویای بسیاری کمبودهای فرهنگی و ساختاری است و یکی از آنها می تواند بیانگر این واقعیت باشد که فرهنگ عبور از پل عابر پیاده در جامعه ما به دلایل مختلف جا نیفتاده یا اینکه تعداد پل ها به اندازه کافی نیست. برای عدم استفاده از پل ها به خصوص در میان کهنسالان دلایلی چون سختی بالا رفتن از پله ها یا پیمودن مسافت زیاد برای رسیدن به پل را می شنویم که البته منطقی است. حتی تبدیل پله ها به رمپ(سطح شیبدار) هم به دلیل طولانی تر شدن مسیر نتوانسته کمک شایانی به تشویق عابران از روی پل کند و حتی مشکلاتی مثل عبور موتور سواران به آن هم اضافه شده است. مشکلات بسیاری مثل تاریکی پل ها در شب و نداشتن سیستم روشنایی و گرمایش و سرمایش هم مزید بر علت شده و وعده هایی هم از سوی مسئولین برای مسقف شدن و تغییرات پل ها داده شده که امیدواریم هر چه سریع تر عملی شود.امکان برقی کردن پله ها و ساختن پل های مکانیزه هم به دلیل هزینه ی بالای برق وجود ندارد و هر کدام از انواع این پل ها مشکلات خاص خودش را دارد. گاهی هم عابران تقصیری ندارند و پل ها جایی ساخته می شوند که لزوم چندانی ندارند. شنیده ها حاکی از آن است که در خیابان معالی آباد شیراز قرار است سه پل هوایی ساخته شود. در این رابطه نظر مهندس علی صفایی کارشناس ارشد شهرسازی را جویا شدم. وی می گوید: بعید می دانم با این شرایط فعلی معالی آباد احتیاجی به پل هوایی دیده شود چون اولا عرض خیابان بسیار کم است، ثانیا ترافیک به شکلی است که ماشین ها در بیشتر ساعات روز حرکت کندی دارند،در حالی که مهمترین علت وجود پل سرعت بالای ماشین هاست.شاید جلوی پارک ملت بخاطر تردد کودکان لزوم آن احساس شود اما در بقیه مناطق با وجود تراکم زیاد و ارتفاع ساختمان ها و گرفته شدن فضای آسمان و منظره کوه دراک معقول و زیبا به نظر نمی آید. البته این نکته را هم یاد آور می شوم که باید منتظر راه افتادن مترو و تاثیر آن بر ترافیک معالی آباد هم باشیم چون در صورت کاهش ترافیک سرعت خودروها بیشتر شده و شاید پل عابر جزء ملزومات این خیابان شود. به عقیده من بلوار میرزای شیرازی و صنایع احتیاج بیشتری به افزایش پل دارند.
نهایت خلاقیت در پل عابر پیاده !( شیراز)