خبر پارسی – فرزاد صدری – سرعت پیشرفت تکنولوژی برنامه ریزان فرهنگی را وادار کرده است،با خلق هر تکنولوژی جدید،فرهنگ استفاده صحیح از آن را نیز خلق کنند.
با وجود آنکه سال ها از ایجاد وسایل نقلیه عمومی بویژه تاکسی و خط واحد می گذرد،فرهنگ استفاده از این دو وسیله نقلیه عمومی پابه پای آنها پیشرفت نکرد و هنوز هم می توان شاهد بی نظمی صف تاکسی و خط واحد بود. هنوز هم شاهد یادگاری نویسی بر صندلی های خط واحد هستیم و از دعوای مسافر و راننده تاکسی منزجریم.
استفاده از خطوط مترو در شیراز دیر یا زود فراگیر می شود و چقدر خوب است که برنامه ریزان شهری از هم اکنون به فکر استفاده صحیح از این وسیله نقلیه عمومی پر طرفدار باشند.
شیراز شهر مقصد گردشگری است و با راه اندازی رسمی همه خطوط مترو،گردشگران زیادی از این وسیله حمل و نقل سریع و آسان استفاده خواهند کرد،لذا ضرورت دارد شورای شهر و برنامه ریزان شهری با همکاری نهادهای فرهنگی و هنرمندان تجسمی و نمایشی ،به گونه ای برنامه ریزی کنند تا اولا جامعه شهری را از هر گونه بینظمی و آشفتگی دور سازند و ثانیا،مترو شیراز هم به لحاظ رنگ آمیزی و نقاشی و نیز زیبایی بصری و هم به لحاظ جذابیت های فرهنگی هنری به یکی از مقاصد گردشگری این شهر تبدیل شود.
در تصاویری که اخیرا از متروی شیراز توسط رسانه ها منتشر شد،هیچ زیبایی بصری در متروی این کلانشهر فرهنگی دیده نمی شد و به نظر نمی رسید طراحان متروی شیراز و شورای اسلامی شهر برنامه خاصی برای پیام های فرهنگی داشته باشند.یادمان باشد شیراز پر از گداست!مترو قرار است آبروی شهر باشد.حضور گدایان در ایستگاه های مترو نه تنها آبروریزی به دنبال دارد،بلکه یک فرصت خوب را برای اضافه شدن یک مقصد گردشگری از دست می دهیم.
به گزارش خبر پارسی و به نقل از همشهری پاریس پایتخت کشور فرانسه دارای یک سیستم حمل و نقلی تقریبا کاملی است که به تمام نقاط شهر و خارج از شهر سرویس میدهد.
این سیستم گرچه به نظر کامل میرسد، اما نگرانی بسیاری درباره فرهنگ و نحوه استفاده از این خدمات وجود دارد.به همین دلیل، مسئولان شهرداری پاریس به جهت آموزش و فرهنگ سازی از نحوه استفاده صحیح از این خدمات شهری در مترو پاریس دست به تبلیغات فرهنگی جالبی زدهاند.
این تبلیغات توسط افراد هنرمند در فضای مترو شهری به صورت زنده اجرا شده است. تبلیغاتی تامل برانگیز و معنا دار…
اجرا کنندگان این نمایش سعی کردهاند رفتار غلط و ناهنجار را در هیبت یک حیوان نشان دهند. یعنی افرادی که در وسایل حمل و نقل عمومی، اینگونه رفتار میکنند، این نوع حیوان هستند. شاید با این نوع نمایش و تبلیغات آنها به خود آمده و رفتارهای خود را تغییر دهند.
یام این تبلیغات این است: تنها حیوانات اینگونه در وسایل نقلیه عمومی رفتار میکنند. اگر به عنوان انسان شما هم اینگونه رفتار میکنید، پس شما نیز حیوانی بیش نیستید، تنها لباس آدمی به تن دارید!! چرا که از یک انسان اینگونه رفتارها بعید است.
به این تبلیغات جالب و پر معنا نگاه کنید.
یک بار از روی گیت ورودی پریدی، اما مطمئن باش که دفعه بعد باید جریمهاش را بپردازی… در این تبلیغ فردی که این کار را میکند، شبیه قورباغه نشان داده است.در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان” باشید.
این تبلیغ یک آدم را با کله یک گاو نشان میدهد که چگونه وحشیانه وارد مترو میشود. یعنی قبل از اینکه بگذارد، مسافران دیگر پیاده شوند اینگونه وارد مترو می شود. او مصداق یک گاو شاخدار است که فکر میکند زمان و وقت خودش فقط اهمیت دارد.در انتها نوشته شده: در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان ” باشید.
در مترو های پاریس صندلیهای تاشویی وجود دارد که نزدیک درهای ورودی واگنهای مترو قرار گرفتهاند. وقتی مترو شلوغ است، مسافر باید متوجه شود که با ایستادن فضای بیشتری را در اختیار سایر مسافران قرار میدهد.
این تبلیغ فردی را نشان میدهد که این فرهنگ را ندارد و بدون توجه به مسافران دیگر شبیه یک حیوان به راحتی در صندلی خود لم داده است. فضای زیادی را اشغال کردی. نگاههای سرزنش بار مردم مقابلت قرار دارد…
در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان” باشید.
با صدای بلند با موبایل حرف میزنید! تمام حریم خصوصی و دوستانت را از دست میدهی…چنین فردی مثل یک خروس است. در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان ” باشید.
اگر آدامست را در مترو به بیرون تف کنی، بدان حتما آدامس به کف کفشهای خودت هم خواهد چسبید… کسی که این تبلیغ را اجرا کرده است، چنین افرادی را با صورت این حیوانی معرفی کرده است. در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی “انسان” باشید.
همانطور که در دو عکس بالا مشاهده می کنید مترو شیراز فاقد هرگونه نوآوری و خلاقیت و نیز زیبایی بصری است.خوب است از همین ابتدا فرهنگ سازی را جدی بگیریم و به استقبال ایده های خلاقانه و رنگ آمیزی و نقاشی های جذاب و پر معنا برویم.