خبر پارسی – عضو هیأت علمی دانشگاه فسا گفت: با توجه به مجموعه گفتارها و احادیث باقی مانده از حضرت سید الشهداء، میتوان چنین استنباط کرد که هدف اصلی و انگیزه نخست حرکت امام حسین (ع) اصلاح بدعت ها و انحراف هایی بود که از تمامیت خواهی و قدرت طلبی حاکمان اموی، به ویژه معاویه و یزید ناشی می شد.
دکتر رضا شیروانی که در محفل «عاشوراپژوهشی» سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقه فارس سخن می گفت، به بیان مهمترین دیدگاههای صاحبنظران شیعی و اهل سنت در باب اهداف و فلسفه قیام اباعبد الله الحسین (ع) پرداخت و اظهار داشت: نظریههای مختلف در تبیین فلسفه حرکت امام حسین را می توان تحت عناوینی چون «دیدگاه های دنیاگرایانه»، «نگاه صوفیانه»، «بینش مصلحانه»، «نگرش حکومت طلبانه» و «دیدگاه تعبدگرا و تکلیفگرا» دسته بندی کرد، که هرکدام از این رویکردها در طول این هزار و اندی سال مطرح شده و این حادثه را از ورای تاریخ به صدا درآورده است.
این محقق مذهبی با تأکید بر اینکه هرکدام از رویکردهای یادشده در روشن ساختن ابهام ها و گرههای فهم قیام امام حسین (ع) نقش داشته است، بهترین تبیین را همان انحراف زدایی عنوان کرد و افزود: امام (ع) برای مبارزه با این انحرافات، راه امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح طلبی، ظلم ستیزی و عدالتخواهی را برگزید.
وی با نقل عبارتی از سعدی که «بنیاد ظلم ابتدا اندک بود، هرکسی آمد چیزی بر آن مزید کرد تا بدین غایت رسید» خاطرنشان کرد: به دلیل فسادی که به طور تدریجی از جانب حکومت بنی امیه در حکومت و خلافت اسلامی رخنه کرده بود و باعث شده بود بر اسلام پوستین وارونه پوشانده شود، غیرت امام (ع) به پیروی از غیرت خداوند، به جوش آمد و برای اصلاح انحرافات، دست به این قیام مقدس زد.
شیروانی در ادامه، با اشاره به آیه سی و دوم سوره مائده، تصریح کرد: دفاع از مظلوم در هر زمان و مکان بر کسانی که از ظلم بر وی اگاه شوند، واجب است و سکوت در برابر آن به منزله سکوت در برابر ظلم به تمام بشریت است.