خبر پارسی- در حالی که اصل بیست و سوم قانون اساسی به صورت شفاف می گوید:«تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمیتوان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد»،یک معلم پرورشی در شیراز دانش آموزان خود را مورد تفتیش عقاید قرار می دهد و در اظهار نظری عجیب به دانش آموزی که مرجع تقلید خود را «آیت الله صانعی» اعلام کرده می گوید:خیلی وقت است که صانعی مرجع تقلید نیست!
یکی از روزنامه نگاران با سابقه شیراز از تفتیش عقاید دانش آموزان یک مدرسه در شیراز توسط معلم پرورشی خبر داد .
این روزنامه نگار به خبر پارسی گفت:دخترم در مقطع دبیرستان تحصیل می کند.معلم پرورشی آنها در اقدامی غیر متعارف از دانش دانش آموزان می خواهد رساله های مراجع تقلید خود را به مدرسه بیاورند.معلم رساله های دانش آموزان را بررسی می کند و وقتی به رساله مرجع تقلید دختر من می رسد با تعجب توام با وحشت سئوال می کند:صانعی! دختر من که کمی از تعجب معلم جا خورده می گوید:بله و معلم پرورشی او با قاطعیت اعلام می کند:صانعی خیلی وقت است که مرجع تقلید نیست! دخترم با تعجب می پرسد چه کسی گفته؟!! و معلم در پاسخ او می گوید:علمای بالاتر!! دخترم با تاسف از معلم می پرسد؟فقط به دلیل مسائل سیاسی؟ و معلم می گوید: فقط مسائل سیاسی نیست صانعی صلاحیت مرجعیت را ندارد!! دخترم به معلمش می گوید:اما بابای من روزنامه نگار است،قطعا اگر حضرت آیت الله صانعی صلاحیت مرجعیت را نداشت به من می گفت.معلم وی در پاسخ دخترم می گوید:حالا که این طور شد باید بروم تحقیق کنم!جل الخالق چرا باید یک معلم تحقیق نکرده چوب تکفیر به یک مرجع تقلید بزند؟چرا باید به عقیده یک دانش آموزان مسلمان شیعه بی احترامی کند و به تفتیش عقاید او بپردازد؟
این روزنامه نگار در ادامه به خبرپارسی گفت:کجای قانون گفته که یک معلم حق دارد از دانش آموزان مرجع تقلیدشان را بپرسد و مهمتر از آن به دانش آموزش اعلام کند مرجع تقلید تو صلاحیت ندارد و …اصلا این معلم خود صلاحیت تعلیم امور دینی را به دانش آموزان دارد؟ایشان با کدام منطق و بر اساس کدام استدلال صلاحیت یک مرجع تقلید که در تمام شهرها دفتر دارد را زیر سئوال می برد؟
وی افزود:مهمترین نکته ای که در سراسر آیات قرآن در تاکید بر گفت و گو به چشم می خورد، استفاده از شیوه خردگرایانه و توجه به تفکر و تدبر و منطق و برهان است . در جایی می فرماید:
«قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین » یعنی: بگو: اگر راستگویید، حجت خود را بیاورید .
بنابراین، خاستگاه فرهنگ قرآن، تحمل فکر و نظر، تبادل فکر، گفت و گو، به کارگیری زبان منطق و خرد است . دعوت، به شنیدن سخن ها و برگزیدن بهترین هاست نه اینکه تحقیق نکرده و بدون منطق نظر خود را بر دیگری تحمیل کنیم آن هم یک معلم و بویژه یک معلم پرورشی که باید الگوی دینی باشد.این معلم آیا در کتاب خدا نخوانده که :«فبشر عباد ا الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه » پس مژده ده آنان را که سخن را می شنوند و بهترین آن را پیروی می کنند .
بنابراین، گذشته از این که اصولا عقیده ذاتا و ماهیتا اکراه پذیر نیست، آیین اسلام که طرفدار منطق استدلال و گفت و گوست نمی تواند طرفدار روش اکراه و اجبار در عقیده باشد .
پدر این دانش آموز یادآور شد:قرآن کریم درباره نفی اکراه در عقیده فرموده است:
«لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی لا انفصام لها و الله سمیع علیم » یعنی: اجباری در دین نیست; (زیرا) راه هدایت از گمراهی آشکار شده است . پس هر کس که به طاغوت کفر ورزد و به خداوند ایمان آورد، در واقع به رشته ای محکم چنگ زده است که هرگز گسستی برای آن نخواهد بود و خداوند شنوا و داناست .
این روزنامه نگار در پایان گفت:از جناب آقای آذری مدیر کل فرهیخته و شایسته آموزش و پرورش فارس که خود نمونه بارز روشتفکری دینی در این نهاد انسان ساز است تقاضا مندم جلوی این بدعت خطرناک تفتیش عقاید در مدارس را بگیرد که هرگز با اصول اسلامی و قانون اساسی سازگار نیست.
به گزارش خبر پارسی مدیر کل پیشین آموزش و پرورش فارس زمانی یک معلم پرورشی بود.او همزمان با مدیر کلی آموزش و پرورش فارس دبیری حزب موتلفه استان را نیز بر عهده داشت.
3 دیدگاه برای “میراث آقای خاص در آموزش و پرورش فارس :تفتیش عقاید دانش آموزان یک مدرسه در شیراز/اظهار نظر عجیب یک معلم پرورشی: خیلی وقت است که صانعی مرجع تقلید نیست!”
«چوب تکفیر» ؟؟؟؟؟ معلمه نگفته آقای صانعی کافر است. بلکه گفته «صانعی خیلی وقت است که مرجع تقلید نیست» این جمله تکفیر نیست.
تفتیش عقاید؟؟؟ بحث در مورد صلاحیت مراجع تقلید تفتیش عقاید نیست. یکی از مباحث مطرح در بحث احکامه و معلم های دینی همیشه این مبحث را مطرح می کنن تا به دانش آموزان یاد بدهن آزاد اندیش باشن و با تحقیق مرجع تقلیدشون را انتخاب کنن. مجبور نیستن از مرجع تقلید والدینشون پیروی کنند. صرف اجازه افتوا برای هر بزرگی مثبت مرجع بودن ایشان است ولی وقتی فردی می خواهد مرجع تقلید انتخاب کند یا باید خودش تقلید کند و اعلم را تشخیص دهد و در صورت عجز می تواند به شهادت دو فرد عادل که به اعلمیت ایشان شهادت دهند اکتفا کنند. بحث و بررسی مراجع تقلید برای یافتن اعلم ایشان تفتیش عقاید نیست.
آوردن رساله مراجع تقلید شاید عرف نباشه ولی شیوه عملی آموزش است. باعث می شه دانش آموزان یک بار هم که شده بگردن بپرسن و یک بار رساله را در دست بگیرند و حداقل با خواندن فهرست مطالب بدانند در چه مواردی باید به رساله مراجعه کنند..
همین خاله زنک بازی امثال شما و دختراتان باعث می شه هیچ معلمی جرات نکنه بحث علمی و دقیق توی کلاس مطرح کنه.
«چوب تکفیر» ؟؟؟؟؟ معلمه نگفته آقای صانعی کافر است. بلکه گفته «صانعی خیلی وقت است که مرجع تقلید نیست» این جمله تکفیر نیست.
تفتیش عقاید؟؟؟ بحث در مورد صلاحیت مراجع تقلید تفتیش عقاید نیست. یکی از مباحث مطرح در بحث احکامه و معلم های دینی همیشه این مبحث را مطرح می کنن تا به دانش آموزان یاد بدهن آزاد اندیش باشن و با تحقیق مرجع تقلیدشون را انتخاب کنن. مجبور نیستن از مرجع تقلید والدینشون پیروی کنند. صرف اجازه افتوا برای هر بزرگی مثبت مرجع بودن ایشان است ولی وقتی فردی می خواهد مرجع تقلید انتخاب کند یا باید خودش تقلید کند و اعلم را تشخیص دهد و در صورت عجز می تواند به شهادت دو فرد عادل که به اعلمیت ایشان شهادت دهند اکتفا کنند. بحث و بررسی مراجع تقلید برای یافتن اعلم ایشان تفتیش عقاید نیست.
آوردن رساله مراجع تقلید شاید عرف نباشه ولی شیوه عملی آموزش است. باعث می شه دانش آموزان یک بار هم که شده بگردن بپرسن و یک بار رساله را در دست بگیرند و حداقل با خواندن فهرست مطالب بدانند در چه مواردی باید به رساله مراجعه کنند..
همین خاله زنک بازی امثال شما و دختراتان باعث می شه هیچ معلمی جرات نکنه بحث علمی و دقیق توی کلاس مطرح کنه.
نه بابا!!!
بابا دانشمند!!
بابا علم!!!!
سوسن خانم
بحث درباره مراجع تقلید به نظر شما بحث علمیه؟
میشه تعریفتون از علم رو بفرمایید