نمایشگاه «داستان غربت بانوی بینشان» غریبانه افتتاح شد/غربت بانوی بی نشان داستان نبود
*محمدجوادشلتوک کار
خبر پارسی – نمایشگاه «داستان غربت بانوی بینشان» درحالی همزمان با دهه فاطمیه در شیراز افتتاح شد، که درسومین حرم اهل بیت (ع) بجز فرمانده منطقه نظامی ،مدیرکل تبلیغات اسلامی و معاون فرهنگی دفتر امام جمعه هیچ مسئوول فرهنگی و غیرفرهنگی دیگری در مراسم افتتاحییه آن شرکت نکرد. نمایشگاهی که کوچه پس کوچه هایش بوی غربت یاس کبودی می داد که پاره تن نبی مکرم اسلام است .خشت خشتی که روی هم گذاشته شده بودتا زهر کین وهابیون تخریب کننده بقیع را کم کند. غیبت مسئولان فرهنگی شهر در مراسمی که برای اولین باردر شیرازرخ می داد، آنگاه قابل تامل می شد که نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویراحمد در سخنرانی اش درمراسم افتتاحیه این نمایشگاه ،برگزاری چنین برنامههایی را عاملی برای توجه نسل جوان به فرهنگ اسلامی دانست.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی پیام خانه های گلی روایت کننده غربت یاس کبود را تاثیر گذار تر ازتحرکات کاخ هایی دانست که از طریق تمدنسازی به دنبال سیطره بر مغزها و قلبها هستند. خانه های گلی که برای ساخت آنها چند روحانی اهل قم،کارگر بنا شده بودند واگر در روزافتتاح نمایشگاه لباس روحانیت نمی پوشیدند هیچ کس نمی فهمید،آن نوجوانی که محاسن نو رسته اش خبر از مردانگی وصف ناپذیرش را می داد،به یاد غربت مادرش زهرا(س)تا پاسی از شب کاه گل درست می کند و به در ودیواراین نمایشگاه می زد. یا کمی آن سوتر،جوانی بود که درب خانه مولا علی(ع)را نماد سازی می کرد.شاید درنیمه سوخته نمادین نصب شده درخانه امیر المومنین(ع) از هیزم ها نسوخت ،بلکه از دانه های اشک داغدار میوه دل رسول سوخت تا در این نمایشگاه نصب شد و مظلومیت اهل بیت را بعد از چهارده قرن از مناره شیراز فریاد زند. داستان غربت بانوی بی نشان وقتی داستان نشد که مدیران فرهنگی شهر شیراز،پشت میز نشینی وشاید هم خرید شب عید را به حضور در مراسم افتتاح نمایشگاه ترجیح دادندتا نوجوانان قمی با حیرت به مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نظاره کنند. امادر شرایطی که نگاه برخی مدیران فرهنگی این شهر به مقوله فرهنگ، نگاهی امنیتی و دستوری است ،نباید انتظارداشت به هنر به عنوان ابزاری مناسب برای بیان شعائر اسلامی نگاه شود.