اقتصاد دریامحور، انتخاب آگاهانه برای بازنمایی نقش دریا در توسعه جنوب

بحث اقتصاد دریامحور که امسال محور این رویداد قرار گرفته بحث مهم و امروز کشور است که این انتخاب ناشی از پیامدها و ثمره مثبت دورههای پیشین است تا جایی که میدانم در سالهای قبل این بحث مطرح نبود. واقعیت این است که حمایت مالی شرکتهای صنعتی بهویژه پتروشیمیها از رویداد «نون» -که مغتنم و فرخنده است- نباید موجب غفلت از دریا و محیط زیست شود؛ چرا که قرنها اقتصاد منطقه با دریا سرپا بوده است. شایسته نیست که جهان ما را بیشتر با کویرها و بیابانهایمان بشناسد تا دریا.
به گزارش خبرپارسی به نقل از روابط عمومی سومین رویداد رسانهای «نون»، معاون سردبیر روزنامه «هممیهن» و داور و مدرس دومین رویداد رسانهای «نون» با اشاره به رشد کمی و کیفی این رویداد در سال ۱۴۰۳، تاکید کرد: انتخاب اقتصاد دریامحور بهعنوان محور موضوعی سومین دوره این رویداد یک انتخاب آگاهانه و مبتنی بر نیاز امروز کشور است؛ چراکه شایسته نیست که جهان ما را بیشتر با کویرها و بیابانهایمان بشناسد تا دریا.
مهرداد خدیر در خصوص رویکرد سومین دوره این رویداد که در سطح منطقهای و با رقابت استانهای فارس، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برگزار میشود، گفت: رویکرد و کیفیت رسانهای «نون» سال به سال بهتر شده، خاصه اینکه گستره آن در هر دوره گستردهتر شده است. خوشبختانه سال قبل هم با گشایش نسبی فضا شاهد ارائه آثار کیفیتر و متنوعتری بودیم چندان که فضای مراسم اختتامیه ۱۴۰۳ از هر حیث بازتر و بهتر از ۱۴۰۲ بود و امید میرود در ۱۴۰۴ شاهد به ثمر نشستن نهالهایی باشیم که در این فاصله غرس شدند.
به گفته وی، تنها مشکلی که در داوری برخی از آثار در دوره دوم ملاحظه شد، این بود که با توجه به حمایت برخی از شرکتها و پتروشیمیها -که در زمینههای سایشدار با محیط زیست فعالیت میکننند- از رسانههای بومی، این گونه احساس شد که در نقد آنها ملاحظاتی صورت گرفته! البته این گونه نبود است که آثاری از این دست در داوری مورد توجه قرار نگیرند یا به مرحله آخر راه نیابند؛ اما چون آثار در رسانه برخط یا مکتوب و چاپی منتشر شده بودند که آن شرکتها تغذیه کننده بخش یا تمام منابع درآمدیشان بودند، این رسانهها با ملاحظهگری در این باب قلم زده بودند.
خدیر تاکید کرد: به سهم خود کوشیدم در داوریها به چنین آثاری توجه بیشتر نشان دهم. تأثیر حامیان مالی را نمیتوان انکار کرد؛ اما رسانه حرفهای نمیتواند و نباید تریبون پتروشیمی یا شرکت گاز یا هر فعالیت اقتصادی دیگر حتی در سطح ملی باشد و حمایت آنها را باید در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی دانست و حتی ستود و در عین حال رصد کرد.
معاون سردبیر «هممیهمن» ادامه داد: چنانکه یکی از مولاناپژوهان نامدار گفته است نزد او دو شیء محبوبتر بوده؛ اول، آیینه و دوم ترازو. به باور من رسانه حرفهای یکی از این دو یا هر دو باید باشد؛ یعنی خود دخالتی ندارد. هر چه از این دست رسانهها و روزنامهنگاران یا فعالان رسانهای در اشکال دیگر از این جنس در جشنواره «نون» بیشتر جلوه کنند، به معنی ارتقای کیفی «نون» و رسانههای جنوب است.
این روزنامهنگار باتجربه و مدرس رویداد رسانهای «نون» در دو دوره گذاشته، نقش این رویداد را بهروزرسانی دانش و آموزههای خبرنگاران جنوبی، نقشی تأثیرگذار خواند و گفت: این رویداد شور و نشاطی به رسانههای استان بوشهر داده و مهمتر اینکه فعالان رسانهای را با گرایشهای گوناگون به جنب و جوش و تکاپو واداشته است تا جایی که من در میان آنان جوانانی را دیدم که بیشک قابلیت قبول مسئولیت نه در سطح استان که در سطح ملی را دارند.
خدیر افزود: در سومین دوره این رویداد وسیعتر شده و قرار است که در سطح استانهای جنوب یا ساحل خلیج فارس برگزار شود. همین که در کنار مراسم، کارگاه آموزشی هم برگزار میشود و برخی از چهرههای شناخته شده روزنامهنگاری ضمن سفر به این منطقه، به انتقال تجربیات، دانش و آموزههای خود به جوانان و نسلهای بعدی خبرنگاری مبادرت میورزند و فرصتی برای تبادل نظر و گفتوگوی رودر رو با آنها ایجاد میشود، اتفاق کوچکی نیست.
این روزنامهنگار که تبحر خاصی در یادداشتنویسی و مقالات ژورنالیستی دارد، انتخاب اقتصاد دریامحور را برای محوز موضوعی سومین دوره رویداد رسانهای «نون»، انتخاب آگاهانهای دانست و گفت: بحث اقتصاد دریامحور که امسال محور این رویداد قرار گرفته بحث مهم و امروز کشور است که این انتخاب ناشی از پیامدها و ثمره مثبت دورههای پیشین است تا جایی که میدانم در سالهای قبل این بحث مطرح نبود. واقعیت این است که حمایت مالی شرکتهای صنعتی بهویژه پتروشیمیها از رویداد «نون» -که مغتنم و فرخنده است- نباید موجب غفلت از دریا و محیط زیست شود؛ چرا که قرنها اقتصاد منطقه با دریا سرپا بوده است. شایسته نیست که جهان ما را بیشتر با کویرها و بیابانهایمان بشناسد تا دریا.
داور دومین رویداد رسانهای «نون» یادآور شد: البته اقتصاد دریامحور دو بخش دارد؛ یکی وجه دولتی و رسمی آن است که طبعا با توجه به گستره امکانات و مسئولیتهای دولت نمیتوان این وجه را نادیدهانگاشت یا پنداشت بدون ساز و کار دولتی سامان میگیرد. دیگری وجه مردمی است که جا دارد خبرنگاران محلی سراغ صیادان و ماهیگیران و همه فعالانی بروند که نه روی خشکی که در پهنه آب و دریا فعالیت میکنند. این مزیتی است که حال و هوای موضوعات دریامحور رسانههای جنوب را از نقاط دیگر و حتی شمال متمایز میکند.