گسترش همکاری های شهرداری شیراز و درسدن آلمان

خبرپارسی – شهردار شیراز در نشست با شهردار درسدن آلمان گفت: شیراز در زمینه زیرساخت‌های فیبر نوری، جزو شهرهای پیشتاز کشور است و این می تواند زمینه تعاملات گسترده شهرداری این شهر با دیگر شهرهای جهان باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در این دیدار که به منظور گسترش همکاری های دو شهر شیراز و درسدن آلمان صورت گرفت، گفت: در حال حاضر در تدارک آماده کردن طرح جامع ترافیک برای شیراز هستیم و در نظر داریم با هوشمند سازی زیرساخت های کنترل ترافیک و نظارت بر ایمنی معابر، مشکلات این حوزه را برطرف کنیم که امیدوارم با توجه به پیشرفت های شهر درسدن در این زمینه بتوانیم با استفاده بهینه از تجربیات آن شهر، در زمینه پروژه‌های هوشمند سازی همکاری داشته باشیم.
شهردار شیراز ضمن اشاره به اهمیت حوزه های حمل و نقل در زندگی شهرنشینی گفت: با وجود اختلاف نظرهای فراوان برای استفاده از تراموا در شیراز، ما معتقدیم در بافت مرکزی شهر می شود از تراموا استفاده کرد و با توجه به اینکه تراموای شهر درسدن یکی از بهترین و قوی ترین سیستم های حمل و نقل اروپا است، استفاده از تجربیات مدیریت شهری درسدن در این زمینه می تواند روشنگر راه توسعه حمل و نقل عمومی شیراز باشد.
اسکندرپور با بیان ویژگی های منحصر به فرد شیراز در زمینه های مختلف گردشگری، از جمله گردشگری فرهنگی، هنری، اقتصادی و رویداد محور، خطاب به همتای آلمانی خود گفت: شهرداری شیراز به منظور تقویت زیرساخت های گردشگری در شیراز و حمایت از این صنعت، همکاری و مشارکت ویژه ای با سرمایه گذاران این حوزه دارد؛ کمااینکه در حال حاضر هتل های محدوده بافت تاریخی شهر از پرداخت عوارض معاف هستند و هفت توافق نامه اصولی نیز برای ساخت هفت هتل پنج ستاره در شیراز انجام شده که می تواند ظرفیت گردشگری شیراز را ارتقا بدهد.
او در ادامه افزود: با توجه به اینکه شیراز بین مردم اروپا شهری شناخته شده است و گردشگران زیادی از کشورهای اروپایی به این شهر سفر می کنند، ما ضمن استقبال از ارتباط دوسویه شرکت های گردشگری و آژانس های شهر درسدن با شیراز، این آمادگی را داریم که زمینه توسعه این ارتباط را از طریق خطوط زمینی به شهرهای یزد، اصفهان وسایر نقاط ایران فراهم کنیم.
وی همچنین با اشاره به سابقه طولانی شهر شیراز در زمینه فرهنگ، به بیان برخی فعالیت های فرهنگی شهرداری شیراز پرداخت و گفت: در کشور ایران مباحث فرهنگی و هنری در بخش های مختلف متولیان مختلف و خاص دارد اما در کلانشهرهایی همچون شیراز، برگزاری هفته‌های فرهنگی، مناسبات گردشگری، جشن ها و آیین های ملی و سنتی بر عهده شهرداری است و این موضوع نشأت گرفته از توانمندی مالی، انسانی و فکری این مجموعه است که زمینه اجرای برنامه های فاخر و حمایت از هنرمندان را فراهم می کند.
شهردار شیراز با اشاره به جایگاه شهر شیراز در عرصه های مختلف هنری و فرهنگی، فضای این شهر را برای اجرای برنامه های فاخر موسیقی و برگزاری کنسرت ها، مطلوب توصیف کرد و گفت: شهرداری شیراز در زمینه واگذاری سالن، ایجاد فرصت برای حضور هنرمندان در شهر و … نهایت همکاری را با متولیان این حوزه دارد.
اسکندر پور ضمن تأکید بر زیبایی و جاذبه های شهر شیراز که البته محدود به فصل و دوره خاصی نمی شود، تاکید کرد: چنانچه در روزهای آغازین بهار و همزمان با آیین سنتی نورز به شیراز سفر کنید، با انبوهی از بهارنارنج ها و گل های رنگارنگ، جشن ها، رنگ ها و برنامه های هنری مواجه می شدید که بی شک چهره ای متفاوت از شیراز را در ذهنتان به یادگار می گذاشت؛ از این رو پیشاپیش از شما دعوت می کنم که سال آینده حتما در ایام نوروز به شیراز سفر کنید.
همکاری در زمینه های مدیریت شهری همچون ایجاد زیرساخت های تحقق شهر هوشمند، اجرای طرح های مشترک در زمینه محیط زیست همچون ساخت تصفیه خانه فاضلاب و نیز همکاری های فرهنگی و گردشگری از جمله محورهای توافق ضمنی شهرداران شیراز و درسدن آلمان بود که مقرر شد به زودی هر دو طرف، طرح های پیشنهادی خود را به یکدیگر ارائه دهند.
یادآور می شود که درسدن، مرکز ایالت زاکسن در کشور آلمان است، در حال حاضر رویداد هفته دانشگاه درسدن در شیراز در حال برگزاری است.