زیبا کلام: بحران اصلاح طلبان در تشکیل کابینه دوم روحانی بروز کرد

خبرپارسی – صادق زیبا کلام فعال گفت: شاید آقای روحانی و دوستانشان از این حرف من ناراحت شوند اما بحران نخست اصلاح طلبان در جریان تشکیل کابینه دوم ایشان و انتقادات و اعتراضات مطرح شده در پی آن بروز کرد

صادق زیباکلام در نشست جایگاه اصلاح طلبی در انقلاب اسلامی که به میزبانی حزب ندای ایرانیان و‌سازمان عدالت و آزادی استان فارس در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه در شرایطی سال ٩۶ روزهای پایانی را طی می کند که اصلاح طلبان مورد غضب بخش قابل توجهی از دهه هفتادیها قرار گرفتند، افزود: در جریان ناآرامی های اخیر شاهد سر دادن شعارهایی علیه این جریان سیاسی بودیم که دست کمی از اصولگرایان نداشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب دفاع از جریان سیاسی اصلاحات در شرایط فعلی را دشوار دانست و آن را به مثابه این موضوع توصیف کرد که در خانه خود سه گل خورده باشی و در بازگشت و در خانه حریف بخواهی جبران کنی.

زیباکلام مجددا به سال بد یمن ٩۶ برای اصلاح طلبان اشاره و با تصریح بر وجود دو بحران یکی زمان تشکیل کابینه دولت دوم روحانی و دیگری اغتشاشات اخیر دی ماه را از مهمترین عواملی عنوان کرد که نهایتا موجب مورد غضب واقع شدن اصلاح طلبان شد.

وی با بیان اینکه معتقدم از دوم خرداد تاکنون جریان اصلاح طلبی با یک بحران مواجه است و با طرح سوالی مبنی بر اینکه اصلاح طلب کیست و مشکل اصلاحات چیست؟ گفت: طی دو دهه گذشته مطالب زیادی در این باب گفته شده که باعث شده امروز یک تعریف واحد و منسجم از آن بیرون نیاید.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: شاید آقای روحانی و دوستانشان از این حرف من ناراحت شوند اما بحران نخست اصلاح طلبان در جریان تشکیل کابینه دوم ایشان و انتقادات و اعتراضات مطرح شده در پی آن بروز کرد؛ چرا که خدا می داند اگر حمایت اصلاح طلبان در خرداد ٩٢ و اردیبهشت ٩۶ نبود، ایشان رأی نمی آوردند.

زیباکلام با تاکید بر اینکه پیروزی آقای روحانی در حقیقت پیروزی اصلاح طلبان بود، ادامه داد: ایشان در تشکیل کابینه به زنان، اهل سنت، کردها، چهره های شناسنامه دار اصلاح طلب توجه نکرد و باعث شد تا اصلاح طلبان از خجالت سر خود را به زیر بیندازند.

وی افزود: بحرانی که از شهریورماه آغاز شد جز ضرر و زیان متاسفانه حاصل دیگری برای اصلاح طلبان نداشت و جامعه نیز این بار ننشست و اعتراض ها در قالب تشکیل کمپین و عبور از روحانی کلید خورد.

زیباکلام با بیان اینکه حال جای سوال پیش می آید که اصلاح طلبان چه باید می کردند؟ خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان نتوانستند یک رویکرد و موضع مشخصی برای عبور از این بحرانها ارائه کنند.

وی تاکید کرد: در همان زمان بنده قرص و محکم از آقای روحانی دفاع کردم و گفتم علی رغم ایجاد مشکلاتی که چشممان را کور کرد اما مهم این بود که در این مقطع زمانی ایشان رای بیاورند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: هنوز بحران تشکیل کابینه و اعتراضات بعد از آن به اتمام نرسیده بود که شاهد بروز ناآرامی ها در دی ماه شدیم که صرف نظر از موضع گیری در خصوص چگونگی و چرایی شکل گیری اعتراضات، معتقدم که بازنده اصلی حوادث دی ماه نیز اصلاح طلبان بودند.

زیباکلام تصریح کرد: تسریع در سیر حوادث و رویدادها باعث شد تا متعرضین ننشینند و ببینند که شورای هماهنگی اصلاح طلبان چه تصمیمی می گیرد!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شاید بسیاری تصور کنند که اصلاح طلبی به معنای عدالت، قانونگرایی، کرامت انسانی، نفی خشونت، نفی سلطه و جمهوریت و … است اما آیا اینها را اصولگرایان نمی گویند؟ آیا اصولگرایی سراغ دارید که به جمهوریت و رأی مردم اعتقاد نداشته باشد؟ یا اصولگرایی وجود دارد که قانون اساسی را قبول نداشته باشد؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه با اوصاف فوق چاره ای نداریم جز اینکه به اهداف اصیل وواقعی انقلاب برگردیم، گفت: چرا مردم در سالهای انقلاب علیه رژیم شاه در خیابانها تجمع کردند؟ چه می خواستند؟

زیباکلام با تصریح بر اینکه برای هیچ کدام از مسائلی که امروز صدا و سیما می گوید انقلاب نشد، بیان کرد: مبارزه با رژیم شاه، مرگ بر آمریکا گفتن، نابودی اسرائیل و … هیچ کدام دلیل جامعه برای انقلاب نبود که برای مصداق این مدعا می توان به قیام یک میلیون نفری مردم تهران در تاسوعای آذر ۵٧ و قطعنامه پایانی این راهپیمایی توجه کرد.

وی با تصریح بر اینکه به خداوند عالم قسم حتی یکی از موارد گفته شده امروز دلیل انقلاب نبود، گفت: آزادی زندانیان سیاسی، رفع سانسور، رفع شکنجه و انتخابات آزاد از اصلی ترین دلیل و خواسته های مردم برای تغییر حکومت بود.

زیباکلام تاکید کرد: معتقدم که جریان آمریکاستیزی، اشغال سفارت آمریکا و … به تدریج تمام اهداف و آرمانهای اصیل انقلاب را به حاشیه برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.