ایازی در سوگواره حدیث نینوا در شیراز: آرمان امام حسین در اندیشه شهید مطهری، اصلاح طلبی است/متخصص تخریب مفاهیم دینی همچون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شده ایم/امام حسین برای مبارزه با ستم قصد امر به معروف کرد نه برای یک نخ مو

خبر پارسی – آخرین شب از دومین سال «سوگواره حدیث نینوا» به همت چهار حزب اصلاح طلب فارس و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی ایازی» استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه در تالار احسان شیراز برگزار شد.
img-20161010-wa0004

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی ایازی» استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه در مراسم سوگواره حدیث نینوا در سخنانی با اشاره به مطالعات انجام شده در نیم قرن اخیر درباره فلسفه عاشورا گفت: تحقیقات و کتاب های منتشر شده در نیم قرن اخیر از حیث بررسی علل و فلسفه قیام عاشورا با آنچه پیش از آن در تاریخ آمده متفاوت است. مثلا سید بن طاووس که یکی از معتبرترین مقتل ها را در لحوف آورده، معتقد است شهادت حسین بن علی از یک رابطه عاشق و معشوق نشات گرفته و حسین دوست داشته شهید شود و یا عده ای دیگر معتقدند حسین شهید شد تا مردم بر شهادت حسین گریه کنند و مورد عفو خداوند قرار بگیرند.

img-20161010-wa0003

ایازی خاطرنشان کرد: تحقیقات و کتابهای ۵۰ سال اخیر نشان می دهد که امام حسین کاری هدفمند انجام داده، این هدف قابل شناسایی است، هدف حسین برای ما قابل استفاده است و به صورت فردی و اجتماعی می تواند در زندگی ما الگو باشد و از طرفی بهترین منبع برای شاخت حماسه حسینی، سخنان حضرت در مدینه، مکه، میان راه و کربلاست.

این قرآن پژوه به سه اندیشه مهم در مورد قیام عاشورا در دوران معاصر اشاره کرد و گفت: علی شریعتی در کتاب «شهادت»، آیت الله صالحی نجف ابادی در کتاب «شهید جاوید» و شهید مرتضی مطهری در کتاب مشهور «حماسه حسینی» هر کدام سه ددیدگاه بر اساس سخنان امام حسین در مورد علت های وجودی قیام عاشورا مطرح میکنند.

وی ادامه داد: دکتر شریعتی معتقد است که امام حسین رفته تا کشته شود و به جملات و کلام امام استناد می کند که امام حسین شهادت را به عنوان راهی برای اعتراض به وضعیت حکومت وقت در پیش گرفته است.

به گفته وی، آیت الله صالحی نجف ابادی در کتاب شهید جاوید تشکیل حکومت اسلامی را مهمترین هدف امام حسین دانسته است.

استاد ایازی به اندیشه های شهید مطهری نیز اشاره کرد و گفت: در اندیشه شهید مطهری اصل و آرمان امام حسین در قیام عاشورا اصلاح طلبی در امت نبوی است که با ایستادگی در برابر یزیدیان و امویان اغاز می شود. مطهری معتقد است جامعه اسلامی راه خود را کج کرده بود و امام حسین قصد اصلاح این مسیر را داشت.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به بیان امام حسین پیش از قیام و در طول مسیر مدینه تا کربلا ابراز عقیده کرد: امام حسین مرتبا در بین مردم و در طول مسیر راه خود، اصلاحات را اصل اساسی حرکت خود معرفی می کند.

این استاد دانشگاه و حوزه به طرح مساله بازگشت به قرآن از سوی سیدجمال اشاره کرد و افزود: شخصیت هایی همچون سیدجمال اسدآبادی و امام خمینی به دنبال بازگشت قران به جامعه بودند، بر این اساس که مردم قران را دوسست دارند اما توان بهره گیری از معارف آن را ندارند و این اصل انحطاط جوامع اسلامی است.

وی اضافه کرد: امروز هم باید بپذیریم به جای اینکه برای قرائت و نگارش زیبای قران جایزه بگذاریم، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی مدنظر قران را ترویج دهیم اما قران را با خط معمولی بنویسیم.

حجت الاسلام ایازی ابراز کرد: یک جلد قران در خانه کافیست به شرط آنکه توان ترویج و گسترش عدل و عدالت اسلامی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متخصص تخریب مفاهیم دینی همچون امر به معروف  و نهی از منکر در جامعه شده ایم، به برسی مفهوم انفاق در قران پرداخت و افزود: در ادبیات عرب انفاق به معنای پرکردن چالش ها و خلاهای اجتماعی است اما واقعا این همه نذورات محرم به چه میزان انفاق و به چه میزان اسراف است؟ چرا به فکر اصلاح رفتارهای اجتماعی و فردی نیستیم؟ اگر در باب عزاداری به تغییرات فکر می کنیم باید به دهها مورد دیگر مثل انفاق هم بر اساس خرد دینی فکر کنیم.

وی با بیان اینکه امام حسین بارزترین الگوی امر به معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: امام حسین برای مبارزه با ستم قصد امر به معروف و نهی از منکر کرد نه برای یک نخ مو!

این استاد حوزه با انتقاد شدید از بی توجهی های عمومی نسبت به منکرات رایج شده در جامعه ابراز کرد: داستان دینداری امروز ما به جایی رسیده که به هاله نور و سواستفاده از مفاهیم انتظار و فساد و اختلاس سه میلیاردی دامن زده و در چنین شرایطی نسل جوان از دین گریزان می شود.

وی با بیان اینکه سخنان امام حسین در هر دوره ای اعم از حوزه های اجتماعی، اخلاقی و سیاسی الگوست، بر ضرورت تشکیل کانونهای شناخت و معرفی مفاهیم درست دین تاکید کرد و گفت: امام حسین مرگ را زیباتر از همزیستی با کانونهای ظلم می دانست و تعبیر مرگ به زیبایی گردن بند دختران جوان میکند به شرط آنکه زیربار ذلت نرود.

این مراسم که با شعرخوانی و مرثیه سرایی همراه بود، در دو شب به همت ۴ حزب اصلاح طلب اتحاد ملت ایران اسلامی، کارگزاران سازندگی، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس برگزار شد.

img-20161010-wa0002

img-20161010-wa0005

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.