شکوری راد در شیراز: فیش حقوق سران و معاونان سه قوه را منتشر کنید/نبض مجلس دهم می تواند در دست فراکسیون امید باشد/قرار نبود نتیجه انقلاب اسلامی طبقه ای از مدیران باشد که با مستضعفین بیگانه باشند! /ائتلاف اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل باعث از بین رفتن هویت اصلاح طلبی نمیشود
خبر پارسی – دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران معتقد است: انقلاب برای نفی استبداد و بی عدالتی و برای نفی فساد شروع شد.
دکتر «علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و عضو شورای سیاستگذاری جبهه اصلاحات، در مراسم افطاری حزب اتحاد ملت ابران و جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران شاخه فارس و در جمع فعالان اصلاح طلب در شیراز با اشاره به فلسفه تشکیل انقلاب اسلامی گفت: انقلابی که به رهبری حضرت امام شکل گرفت، شعارهایی داشت که آن را تعریف میکرد، درست است که انقلاب به رهبری امام خمینی صورت گرفت، اما انقلاب برای نفی استبداد و بی عدالتی و برای نفی فساد شروع شد.
وی به پیام های رهبر کبیر انقلاب در بدو انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: امام خمینی در ابتدای انقلاب نمیگویند که میخواهیم انقلاب اسلامیباشد، میگویند در جامعه بی عدالتی، تبعیض، غارت ثروت ملی و استبداد وجود دارد، میخواهیم با آن مبارزه کنیم و علیه آن قیام کنیم.
این فعال سیاسی با بیان اینکه مجموعه پیامهای حضرت امام، انقلاب را تعریف کرد، ادامه داد: چون اکثریت مردم مسلمان بودند و رهبر آن یک مرجع تقلید بود، انقلاب ما نام انقلاب اسلامی گرفت. اما شعارهای انقلاب عدالتخواهانه و آزادی خواهانه بود.
وی با اشاره به کثرت شعارها و آموزه های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه در سخنان بزرگان اسلام از جمله امام علی علیه السلام و پیامهای حضرت امام و شهید مطهری افزود: در حقیقت مردم در ابتدای انقلاب احساس کردند که این مطالبات از طریق اسلام به خوبی پاسخ میگیرد به همین دلیل انقلاب ما انقلاب اسلامی شد.
این عضو جبهه اصلاحات با بیان اینکه شروع حرکت انقلاب، عدالت خواهانه و آزادی خواهانه بود، به همراهی جریانات غیر مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: حتی مارکسیستها هم رهبری حضرت امام را پذیرفتند به دلیل این که شعارهای حضرت امام شعارهای انها را هم در برمیگرفت و به دلیل غنایی که آموزههای اسلام در زمینه عدالت خواهی و آزادی خواهی داشت، آنها نیز مقاومتی در برابر به رسمیت شناختن رهبری حضرت امام نمیکردند.
وی با اشاره به کثرت بکارگیری کلمه «مستضعفین» در شعارهای انقلاب اسلامی ابراز عقیده کرد: در انقلاب میگفتیم مستضعفین میخواهند علیه مستکبرین قیام کنند! پابرهنگان میخواهند علیه غارتگران قیام کنند! به همین دلیل انقلاب اسلامی اساسا انقلاب مستضعفان و پابرهنگان شد.
وی اضافه کرد: گفتمان انقلاب ها در آن زمان معمولا گفتمان مارکسیستی بود تا پیش از آن وقتی میگفتند «انقلاب» ذهنها به سمت یک انقلاب مارکسیستی و سوسیالیستی میرفت و انقلاب اسلامی استثنایی در روند انقلابهای جهانی بود که مارکسیسیتی و کمونیستی نبود و هویتی اسلامی داشت.
شکوری راد بیان کرد: وقتی انقلاب به پیروزی رسید، مردمی که در پیروزی آن سهیم بودند، تصور کردند که عدالت و مساوات برقرار خواهد شد و فاصله طبقاتی از بین خواهد رفت و حتی تحت تاثیر گفتمان حاکم بر آن زمان، برخی از رهبران شعار جامعه بی طبقه توحیدی را مطرح میکردند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران افزود: با پیروزی انقلاب بخشی از انقلابیونی که طرفدار حضرت امام بودند این شعارها را مرتب دنبال میکردند اما بخشی کمتر به این شعارها توجه داشتند به همین دلیل کم کم میان نیروهای انقلابی آن زمان دو جناح راست و چپ درست شد.
به گفته وی، این جناح چپ دیگر جناح چپ مارکسیستی نبود، جناح چپ مذهبی بود، وجه تمایزش با جناح راست این بود که جناح چپ هم به عدالت معتقد بود هم به آزادی! اما جناح راست نه چندان پایبند عدالت بود و نه آن چنان پایبند آزادی؛ بیشتر جنبههای اعتقادی و احکام اسلام را مد نظر قرار میداد نه آموزه های اجتماعی و مردمی آن را!
وی با تشریح تمایز جناح چپ و جناح راست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: جناج چپ در آن زمان بیشتر در حامیان دولت نخست وزیر وقت متبلور بود و در واقع مهندس موسوی نماد تفکر چپ اسلامی بود! بعدها که مقداری جلوتر آمدیم و پس از گذراندن تحولاتی که به ویژه بعد از حضرت رحلت امام اتفاق افتاد، سازمان مجاهدین انقلاب در نشریه «عصر ما» تحلیلی را بر اساس همین دو معیار عدالت و آزادی ارایه داد و بر این اساس نیروهای سیاسی جامعه را به چهار جناح تقسیم کرد.
وی ادامه داد: در تحلیل نشریه عصر ما «چپ سنتی» به کسانی اطلاق شد که به عدالت و آزادی پایبند بودند، «راست سنتی هم جناحی تعریف شدند که به عدالت و آزادی پایبندی چندانی ندارند، «راست مدرن» عده ای بودند که به عدالت توجه زیادی نداشتند، اما به آزادی توجه داشتند. این جناح چون توسعه گرا بودند مدرن نامیده شدند و گروه دیگر کسانی بودند که به عدالتگرایش نشان میدادند ولی به آزادی به هیچ وجه پایبند نبودند و عصر ما آنها را «چپ جدید» نامید.
این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: این تقسیم بندی نشریه عصر ما تا مدتی کار میکرد اما خیلی زود معلوم شد، این تقسیم بندی ایراد دارد و این «چپ جدید» رفتارهایی بروز داد که مردمگرایانه نبود، به همین دلیل در همان نشریه تجدید نظر کردند و نام آن را «راست افراطی» گذاشتند.
به اعتقاد این نماینده مجلس ششم، جریان راست افراطی را تیپ تفکر آقای «احمدی نژاد» نمایندگی می کرد، که شعارهای عدالت گرایانه میدادند و از عدالت دفاع می کردند ولی به آزادی توجهی نداشتند؛ اما بعدها در عمل معلوم شد که شعار عدالت گرایی آنها هم اصالت نداشت و شعاری عوام فریبانه بود.
شکوری راد ادامه داد: وقتی که آقای احمدی نژاد به عنوان نماینده این بخش به قدرت رسید آن جنبه های عوام فریبانه در ابتدا پایگاه اجتماعی برایش جمع کرد اما بعد معلوم شد که این شعارها اصالت ندارد.
وی با اشاره به شرایط کشور در حد فاصل مجلس سوم و چهارم ابراز کرد: تفکر امام راحل به مطالبات عدالت خواهانه کاملا پایبند بود، آنچنان که امام خمینی در آستانه انتخابات مجلس سوم بحث جنگ فقر و غنا را مطرح میکنند و این رویکرد حضرت امام موجب تقویت جناج چپ سنتی که پایبند عدالت و آزادی بود، شد و در نتیجه این جناح در انتخابات مجلس سوم پیروز شد.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران افزود: بخشی از عمر مجلس سوم در زمان حضرت امام بود و بخشی از آن بعد از رحلت امام ادامه پیدا کرد اما در انتخابات مجلس چهارم تعداد زیادی از نمایندگان مجلس سوم رد صلاحیت شدند یا از حضور در انتخابات باز ماندند یا شرایطی به گونه ای رقم خورد که مجلس چهارم دقیقا رویکردی مخالف مجلس سوم پیدا کند.
شکوری راد خاطرنشان کرد: بر اساس این تقسیم بندی ها هر کدام از این جناح ها در دوره ای قدرت را در دست داشتند. جناح چپ سنتی در زمان امام دولت و مجلس را دراختیار داشت. پس از آن در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به نوعی گفتمان راست مدرن قدرت داشت. بعد از آن در دوره آقای خاتمی رییس جمهور بود، جناح چپ سنتی با رویکردهای توسعه گرایانه و اصلاح طلبانه جدید حاکم شد، یعنی آقای خاتمی چپ سنتی با رویکردهای جدید اصلاح طلبانه را نمایندگی میکرد و به نوعی راست مدرن را با خود همراه کرد.
وی به دوران ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» اشاره کرد و افزود: آقای احمدی نژاد در ابتدا عنوان «چپ جدید» را نمایندگی می کرد و شعارهای عدالت خواهانه می داد اما بعدها معلوم شد این شعارها اصالت نداشته و در حقیقت اینها «راست افراطی» هستند. جناح چپ جدید در اصل وجود داشت ولی هرگز هویت مستقلی پیدا نکرد. این جناح که دنباله راست سنتی بود به تبع آن جناح دنباله رو احمدی نزاد شد. در حقیقت احمدی نزاد این دو جناح را فریفت و دنباله رو خود کرد.
این فعال سیاسی ادامه داد: جریان حامی آقای احمدی نژاد، شعار عدالت سر داد و موفق شد با عوامفریبی بخشی از توده های مردم را با خود همراه کند و البته گاهی کارهایی انجام می داد که ظاهر عدالت خواهانه داشت اما ماهیت قضیه عدالت خواهانه نبود و برای کسب قدرت و پیش بردن نوعی توهم و اهداف ایدئولوژیک بود.
نماینده سابق مردم تهران در خانه ملت ابراز کرد: دستکاری کردن شعار عدالت در دوره دولت نهم و دهم موجب شد که اساسا عدالت به حاشیه برود. ظاهرش این بود که با دادن یارانه و رفتارهای خیلی ساده و رفتن بین مردم، گرایش عدالتخواهانه به مردم گرایانه بروز دهند اما در عمل غارت ثروت های ملی اتفاق افتاد. در این دوره علی رغم بیشترین درآمد نفت و کمترین رشد اقتصادی رقم خورد.
وی به انتخابات ریاست جهوری خرداد ۹۲ و پیروزی «حسن روحانی» اشاره کرد و افزود: این رویکرد عوام فریبانه با تفضلی که خدا کرد و با درایتی که اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ نشان دادند،شکست خورد و به محاق رفت اما تجلیات و تتمه آنها همچنان باقی است.
شکوری راد اضافه کرد: این فیشهای حقوقی غیر قابل قبول و حیرت انگیر دستاورد همان دوره عوام فریبی است و هنوز فرصت نشده مجلس جدید و دولت حسابرسی کاملی از دوره آقای احمدی نژاد صورت بدهند تا مشخص شود چه میزان از درآمد نفتی برداشته شده و کجا صرف شده و این ثروت کجاست؟
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پرداخت و دریافت این حقوق های حیرت انگیز هرگز قابل دفاع نیست، خاطرنشان کرد: پایه گذاری این حقوقهای حیرت انگیز در زمان آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد و دو قانون در آن زمان توسط دولت طرح و در مجالس هفتم و هشتم تصویب شد که برخی مدیران بر اساس آنها این حقوق ها را سال های سال دریافت می کردند و از جمله در همان زمان که آقای مرتضوی رییس تامین اجتماعی بود، گفته شد که حقوق ایشان ۶۴ میلیون تومان است ولی کسانی که امروز این همه سرو صدا میکنند، صدای هیچ کدامشان در نیامد!
وی با تقبیح پرداحت حقوق های چند ده میلیونی به برخی مدیران دستگاه های دولتی، به وضعیت معاون اول محمود احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: آقای رحیمی برای چه امروز در زندان است؟ برای همین دست بردهایی که به اموال عمومی و بیت المال در زمان ایشان زده شد. این پروندههای سه هزار میلیاردی و دوازده هزار میلیاردی چه سرنوشتی داشت؟ در قضیه سه هزار میلیارد تومان یک نفر را به عنوان متهم اصلی اعدام کردند و معلوم نیست که اصل پرونده چه شد؟ دوازده هزار میلیارد هم همینطور! بابک زنجانی را متهم و محکوم به اعدام کردند و سر و صداها خوابید! اینهایی که دم از این اتفاق نادرست می زنند و سعی میکنند دولت را تخطئه کنند در آن زمان نسبت به فسادهای هنگفت بی تفاوت بوده اند!
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران از اصلاح طلبان به عنوان وارثان حقیقی عدالت خواهی در جامعه یاد کرد و گفت: درست نیست چپ سنتی یا همان اصلاح طلبان عدالتخواه در مظان اتهام قرار بگیرند و کسانی که فسادهای هنگفت انجام داده اند، در جایگاه مدعی باشند! این آدرس غلطی است که عده ای امروز در پی بهره برداری از قضایای افشای فیش های حقوقی، دنبال میکنند.
وی با اشاره به بهت اجتماعی نسبت به ارقام این فیش های حقوقی ابراز عقیده کرد: جوانان ما حق دارند نسبت به این فیش های حقوقی دچار شوک و حیرت شوند، قرار نبود نتیجه انقلاب اسلامی برآمدن طبقه ای از مدیران باشد که با پا برهنگانی که انقلاب برای آنها شکل گرفت و مستضعفینی که انقلاب به نام آنها شکل گرفت بیگانه باشند!
شکوری راد افزود: بار اول نیست که این اتفاق در انقلاب اسلامی رخ میدهد در صدر اسلام هم این اتفاقات افتاد، در آن زمان هم عده ای که فاقد مکنت و مالی بودند، بعد از مدتی که حکومت اسلامی توسعه یافت و سرزمینهای جدیدی ملحق شد و ثروت زیادی به مرکز خلافت اسلامی آمد، صاحب مکنت و جاه شدند واینها همانهایی بودند که بعدها در عاشورا در مقابل امام حسین علیه السلام صف بستند.
وی ادامه داد: امروز عده ای که با اصل عدالت خواهی و آزادی خواهی انقلاب مخالف بوده اند، انقلاب را از ماهیت خود خارج کرده و برای جوانان این شبهه را به وجود میآورند که اساسا انقلاب به دنبال حق و حقیقتی نبوده و دستاوردی نداشته است.
عضو شورای سیاستگذاری جبهه اصلاحات با بیان اینکه نمیشود کسی خود را انقلابی بنامد اما نسبت به این تفاوتهایی که به لحاظ مالی بین نیروهای انقلاب به وجود آمده بی تفاوت باشد، خاطر نشان کرد: نمیشود کسی انقلابی باشد و فکر کند که برای اسلام و انقلاب خدمت میکند اما ببینیم که کاخ ساخته و مال اندوزی کرده و نسبت به طبقات محروم و پابرهنگانی که انقلاب برای آنها شکل گرفته بی تفاوت است!
وی ابراز عقیده کرد: نباید بگذاریم کسانی عوامفریبانه شعار عدالت را به دست بگیرند و علیه کسانی که زندگیهای پاک آنها نشان دهنده مشی و مرام انقلابی شان است، قد علم کنند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی بر لزوم شفاف سازی در پرداخت حقوق مسئولان عالی سه قوه کشور و سران نظامی کشور و روسای دستگاههای دولتی و غیر دولتی تاکید کرد و گفت: اگر در طول دوره اصلاحات هر یک از مردان رئیس دولت دستی از پا خطا کرده و مال اندوزی کرده بودند، آن قدر دستگاههای ناظر غیر دولتی بر آنها نظارت داشتند که یقینا آنها را افشا می کردند.