تاسیس سینما احترام به «فرهنگ» / وسعت اندیشه در سینما فرهنگ شیراز

خبر پارسی – فرزاد صدری – شیراز با اینکه یک کلانشهر فرهنگی است اما در یکی دو دهه اخیر غیر از ساخت تالار حافظ و مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، زیر ساخت فرهنگی قابل توجهی دیگر به آن افزوده نشده است.
سینما یک شاخص فرهنگی برای هر شهری است اما نزدیک به ۵۰ سال است هیچ سینمایی در شیراز ایجاد نشده است.این کلانشهر فرهنگی که روزگاری معیار فرهنگ و هنر کشور بود به یک باره دچار فقر ساخت و ساز فرهنگی شد تا شاید کسی دوباره هوس برگزاری جشن فرهنگ نکند! جشن فرهنگ فارس اگر چه با همه حب و بغض ها در دوره اصلاحات شکوفا شد اما به هیچ ایجاد زیر ساختی برای فرهنگ نینجامید تا دولت نامهربان با فرهنگ احمدی نژاد آن را نیز تعطیل کند و اهل فرهنگ فارس دوباره عزای فرهنگ بگیرند!
چرخ گردون دوباره چرخید!احمدی نژاد رفت تا شاید تدبیر، امید را به خانه اهل فرهنگ بیاورد.در اولین روزهای تغییر مدیر فرهنگی دولت احمدی نژاد، ایجاد گذر هنر کورسوی اهل فرهنگ فارس را زنده نگه داشت اما گذر هنر طوفانی شروع کرد و طوفانی هم به انتها رسید!
چرخ گردون دوباره چرخید آنقدر که مهمترین چهره فرهنگی فارس و شیراز را بر مسند مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نشاند!مرکزی که در دوره اصلاحات طراحی شد و کلنگ خورد تا دولت اول احمدی نژاد چیزی در چنته فرهنگ برای خود داشته باشد!
کوروش کمالی سروستانی وقتی در راس هرم مسند مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس قرار گرفت کارخانه تولید ایده اش از کار نیفتاد و همچنان خلاق نشان داد!او در همان ماههای نخست مسئوولیت وقتی دید سالنی مبلمان شده یا ظرفیتی مناسب در اختیار دارد و استفاده بهینه ای از آن نمی شود به فکر ایجاد یک سالن سینمایی افتاد تا شاید شیرازی ها زخم تعطیلی سینما پرسیا را کمتر احساس کنند.ایجاد یک سینما با کیفیت صدا و تصویر دالبی دیجیتال در دل یک محوطه بسیار زیبا و در جوار آرامگاه خواجه راز شاید فقط یک معجزه می مانست که با دم مسیحایی مهمترین چهره فرهنگی فارس به وجود می آمد.
برای ایجاد سینما هنرمندان،اداره فرهنگ و ارشاد،شورای شهر و شهرداری،مسکن و شهرسازی و همه و همه باید دست به دست هم دهند تا پردیس های سینمایی در پارادایس شیراز زاده شوند اتفاقی که شکل نگرفت تا کوروش کمالی در نقش همه نهادهای یاد شده سیتمایی به شیراز هدیه کند که بیشتر به رویا می ماند!
شاید برخی در سال های اخبر سومین شهر حرم اهل بیت بودن شیراز را بهانه ای برای فرار از ساخت و ساز فرهنگی و به ویژه ایجاد سالن سینما کرده اند در حالی که مشهد مقدس اولین شهر حرم اهل بیت است و اتفاقا اولین شهر پس از تهران است که مجتمع سینمایی افتتاح کرد.جالب اینکه مشهد سال ها پس از شیراز صاحب سینما شده بود اما اکنون به برکت ایجاد پردیس سینمایی دومین فروش سینمایی کشور را به دلیل کیفیت عالی سالن هایش دارد.
بهانه امروز گزارش ما اتفاق فرخنده و میمون افتتاح رسمی سینما فرهنگ در شیراز است.اتفاقی که می تواند مهمترین رویداد فرهنگی سال ۱۳۹۴ برای شیراز باشد.

محسن خباز مدیر موسسه فرهنگی آفتاب در این رابطه می گوید: پس از نزدیک به نیم قرن از افتتاح آخرین سینما در شیراز ، آغاز به کار سینما فرهنگ با امکاناتی قابل ملاحظه و در اندازه سینماهای ممتاز کشور جانی دوباره به سینما در شیراز خواهد بخشید .
این فعال فرهنگی در عین حال می گوید: با این وجود و در مقایسه با زیر ساخت های فیزیکی سینماهای شیراز از گذشته تا به امروز، این افزایش تعداد صندلی باز دردی را دوا نخواهد کرد اما می توان آنرا فتح بابی دانست برای به جریان افتادن نهضت توسعه ی کمی و کیفی زیر ساخت ها و امکانات سخت افزاری حوزه ی فرهنگ .
وی در پایان از تمام مدیران مرکز اسناد و کتابخانه ملی که در اجرایی شدن این تصمیم تلاش کردند تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد: سینما فرهنگ ، فرهنگ سینما رفتن را در شیراز بیش از گذشته افزایش دهد.

سیما یک دختر علاقمند به فیلم و سینما است و معتقد است که سی دی و دی وی دی و ماهواره هیچگاه جای سینما را نخواهند گرفت چرا که در کشوری مثل آمریکا که اینترنت پرسرعت و انواع و اقسام کانال های ماهواره ای و سی دی و غیره است سینما همچنان سینما است و مردم آمریکا هیچگاه تلویزیون و کامپیوتر و ماهواره را به سینما ترجیح ندادند.این موضوع نشان می دهد در کشوری مثل ایران رویگردانی مردم از سالن های سینما را باید در جا نمایی آنها و کیقیتشان دانست.
سیما که از افتتاح سینما فرهنگ بی نهایت خوشحال است می گوید:شاید باورتان نشود اما بهترین اتفاق ممکن در حوزه عمومی برای من افتتاح سینما فرهنگ بود.سینمایی با استانداردهای سینمایی در ایران که در یک فضای بسیار دل انگیز قرار دارد و نکته جالب آن هم این است که در سئانس های مختلف فیلم های مختلف نمایش می دهد.
سیما خود را ساکن کوی خلبانان معالی آباد معرفی می کند و می گوید:وقتی می خواهم به سینما فرهنگ بیایم یک نصف روز وقت می گذارم اما به زیارت حافظ می روم و آنجا هوایی تازه می کنم.هم در سالن کتابخانه مرکز اسناد مشغول مطالعه می شوم ،هم از فضای بسیار زیبای این مرکز لذت می برم و در نهایت آرامش در سینما فرهنگ به تماشای فیلم می نشینم لذا از همه کسانی که این اتفاق قشنک را باعث شدند سپاسگزاری می کنم چرا که نوروز امسال یک فرصت جدید تفریحی فرهنگی هم برای مسافران نوروزی ایجاد شده و من هرساله ایام نوروز از تهران میهمان دارم امسال بدون تردید یکی از بهترین تفریحات ما فیلم دیدن در سینما فرهنگ است.
زهره ساکن منطقه هفت تن است.خوشحالی اش را از افتتاح سینما فرهنگ نمی تواند پنهان کند و می گوید: محیط سینما فرهنگ یک محیط فرهنگی است و من از این لحاظ خیالم آسوده است که به سینما می آیم.قبلا اگر می خواستم فیلمی در سینما ببینم گاهی با مخالفت خانواده هم روبرو می شدم چرا که محیط چهار راه زند را برای یک دختر ۲۳ ساله مناسب نمی دانستند اما برای تماشای فیلم در اینجا نه خانواده و نه من هیچ مشکلی نداریم و بسیاری از اوقات همراه با دوستانم در کمال امنیت و آرامش در سینما فرهنگ به تماشای فیلم مورد علاقه مان می نشینیم.
زهره تاکید می کند از قول او از همه کسانی که این اتفاق زیبا را باعث شدندتشکر کنم.
بهناز نیز خود را ساکن بلوار نصر معرفی می کند و می گوید:قبلا هفته ای یک بار برای تفریح به آرامگاه حافظ می آمدم اما با افتتاح سینما فرهنگ شکل تفریح من تفاوت کرده و بیشتر به این مکان می آیم چرا که خود را برای آزمون ارشد آماده می کنم هم از سالن مرکز اسناد استفاده می کنم هم فیلم می بینم و هم از فضاسازی زیبای آن لذت می برم .می خندد و ادامه می دهد:کافی شاپ هم برای گعده های دخترانه مان دارد.
ثریا دختر همراه او نیز می گوید: تا قبل از اینکه به سینما فرهنگ بیایم نمی دانستم صدای دالبی چیست حالا فکر می کنم چطور کسی ممکن است بتواند بدون صدای دالبی فیلم ببیند!
شکوفه سومین نفر از جمع ۴ نفره آنهاست.او نیز از افتتاح این سینما ابراز شادمانی می کند و می گوید: کاشکی چند سالن سینمای دیگر مثل این نیز در شیراز افتتاح می شد تا همه دختران شهرم با خیال آسوده یک تفریح فرهنگی سالم می داشتند من نیز از همه کسانی که این فرصت را به ویژه برای ما دختران ایجاد کردند تشکر می کنم.یادتان باشد ما در شیراز فضاهایی آرام از این دست که دختران در آن مشکلی نداشته باشند کم داریم.
سلما هم حرف دوستانش را تایید می کند و با خنده می گوید:دیدن یک فیلم خوب در یک محیط آرام کم از آرامش سواحل دریای کارائیب ندارد! این را که گفت همه دختران بلند خندیدند.سلما ادامه داد: از شوخی گذشته سینما یکی از سالم ترین تفریحات است.فیلم خوب می تواند جهان بینی فکری شما را دگرگون کند و نقطه عطفی در تصمیم گیری های فرد در زندگی ایجاد کند و خوشبختانه اغلب فیلم های سینما فرهنگ فیلم های خوبی هستند.
کمی آن سوتر و د محوطه زیبای مرکز اسنادنیز یک جمع سه نفره پسرانه نیز نظرم را جلب می کند.به سمت آنها می روم و خواستار بیان نظرشان در رابطه با افتتاح سنما فرهنگ می شوم.
پیمان افتتاح سینما فرهنگ را یک اتفاق خیلی خوب توصیف می کند و می گوید:فیلم خوب را باید در سینمای خوب دید.سینمایی که صدایش آزار دهنده نباشد و تصویرش رنگ را برای شما معنایی دوباره کند. سینما فرهنگ حس خوبی به من می دهد و احساس می کنم با افتتاح این سینما چقدر ابلهانه است که فیلم را در قاب تلویزیون ببینیم!
کامران هم به میان حرف ما می پرد به جمله ای از فیلم ناصرالدین شاه آنور سینما اشاره می کند و می گوید:سینما آدم تربیت می کند و این آقا پیمان ما تازه آدم شده! با این جمله کامران همه با هم می خندیم.
او سپس بحث را عوض می کند و می گوید:واقعا خیلی خوب است که سینما فرهنگ در سئانس های مختلف فیلم های متفاوتی نمایش می دهد مثل این می ماند که سینما فرهنگ چند سالن سینما دارد و در واقع انگار چند سالن سینما افتتاح شده نه یکی!
کریم هم حرف دوستش را تایید می کند و می گوید:نمایش چند فیلم در یک روز به شما امکان انتخاب می دهد و جالب اینجاست که هرکدام از آنها را انتخاب کنید،انتخاب خوبی داشته اید!
کریم از من می خواهد در گزارش خود از مسئوولین خواهش کنم سینما فرهنگ را در شهر تکثیر کنند چرا که باعث اعتلای فرهنگی شهروندان می شود و وقت کمتری را از شهروندانی که با این مکان فاصله دارند می گیرد.مثلا اگر در میدان احسان و یا بنی هاشمی و میانرود و یا بلوار چمران و یا شهر صدرا و شهرک گلستان هم فضاهایی شبیه فضایی که سینما فرهنگ در آن قرار دارد ایجاد شود من ایمان دارم شکل تفریحات مردم هم عوض می شود .شما نگاه کنید ببینید چرا هر روز در بلوار چمران فست فود تبلیغ و توزیع می شود چرا روز به روز بر تعداد قلیان کش های دختر و پسر افزوده می شود چون تفریح فرهنگی سالمی ندارند.سینمای خوب همراه با فیلم خوب بهترین غذای قکری برای شهروند است .صدرا را نگاه کنید.پارگی با آن عظمت در آنجا ایجاد شده اما دریغ از یک پردیس سینمایی!چرا؟! من واقعا از مدیریت مرکز اسناد تشکر می کنم که سالن تقریبا بی مصرف اینجا را به یک اتاق فکر برای جوانان تعییر داده.مگر در طول هفته چقدر نشست و کنفرانس و سمینار و سخنرانی در این سالن برگزار می شد؟نمایش یک فیلم خوب می تواند جای همه این برنامه ها را بگیرد.
از کریم و دوستانش خداحافظی می کنم و به این می اندیشم که گاهی یک تصمیم خوب چقدر روحیه شهر و جوانانش را تغییر می دهد.یک تصمیم خوب می تواند شادی را برای یک شهر به ارمغان بیاورد.یک تصمیم خوب می تواند اندیشه ها را وسعت ببخشد حتی به مساحت کوچک سینما فرهنگ!

منتشر شده در روزنامه افسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.