همه اما و اگرهای جشنواره مطبوعات لارستان

خبر پارسی – یک مخاطب خبر پارسی که خود را روزنامه نگار شیرازی خوانده،با ارائه یادداشتی به این سایت، ازناگفته های جشنواره مطبوعات لارستان سخن گفت.

خبر پارسی فقط به دلیل احترام به نظر مخاطب این یادداشت را منتشر می کند و آن را تایید یا تکذیب نمی کند.

همه اما و اگرهای جشنواره مطبوعات لارستان
جشنواره مطبوعات فارس که به زعم برگزارکنندگانش اولین جشنواره مطبوعات فارس بود اما به درستی و همانگونه که مدیر مسوول روزنامه عصر هم گفت چهارمین دوره آن بود با اما و اگرهای زیادی به پایان رسید.
اینکه ابتدا اعلام شود فلان تاریخ اختتامیه جشنواره است اما بعد به هر دلیلی به تعویق بیفتد به امری بدیهی در برگزاری جشنواره ها تبدیل شده و عقب افتادن دو هفته ای جشنواره مطبوعات برای ما طبیعی بود و به همین دلیل نقدی بر این تاخیر نداریم!
صحبت اما مسایل دیگری است که متاسفانه نشان داده هر وقت داوری ها به دست داوران استان فارسی باشد مشکلات زیادی در آن پدید می آید.
جشنواره اخیر مطبوعات لارستان اما با سوالات بی جواب بسیاری به پایان رسید که در ادامه سعی می کنم به صورت خلاصه بدان بپردازم.
در پوستر جشنواره مطبوعات لارستان برای ارسال مطالب یک ایمیل آن هم نه ایمیل رسمی اداره ارشاد که حتما باید با (info) آغاز شده و با پسوند ایرانی( ir) بلکه یک جیمیل غیر رسمی عنوان شده بود تا متقاضیان کارهایشان را به این جشنواره ارسال کنند.
از این نقیصه که بگذریم می رسیم به روند ارسال مطالب. به فاصله حدود ۱۰ روز از اداره ارشاد لارستان با شرکت کنندگان تماس برقرار شد که کارهایشان را به سامانه (http://fars.pressfestival.ir/) ارسال کنند.
اما به نظر می رسد این کار صوری بود و مطالبی که برای این سامانه ارسال شد تنها جنبه ظاهری داشت چرا که با هیچ متر و معیاری طی ۱۰ روز نمی شود ۴۰۰ اثر را داوری کرد و بعد هم برای آنها تندیس و لوح تقدیر آماده کرد و… به هر حال طی این پروسه ها زمان بر است و این یک امر بدیهی است.
گواه این حرف هم این است که اگر شما به سایت اعلام شده مراجعه کنید و شرکت کننده باشید با وجودی که جشنواره به پایان رسیده وقتی یوزر و پسوردتان را وارد می کنید در برابر سه مطلب ارسالی شما نوشته شده “ورود توسط شرکت کننده” در صورتی که این قسمت باید مانند سایر استانها مثلا نوشته باشد ” در دست داوری”.
نکته بعدی اما مورد مهمی است که هم در پوستر جشنواره بر آن تاکید شده بود و هم حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی ارشاد در اختتامیه جشنواره کردستان بیان کرد. این که مطالب ارسالی حتما باید درباره استان فارس باشد و مطالب کشوری حتی با وجودی که در نشریات استانی منتشر شده باشند کنار گذاشته می شوند.
با این وجود تیتر اولی که در این جشنواره برگزیده شده یک تیتر کشوری است که درباره درگذشت هماروستاست.البته در این مورد موارد دیگری هم وجود دارد.
جوایز نفرات اول هم طبق اعلام برگزارکنندگان در سایت ارشاد لارستان ۵۰۰ هزار تومان عنوان شد که در پایان این رقم به ۳۵۰ هزار تومان کاهش یافت!
نکته مهم اما اعلام نشدن لیست داوران جشنواره است. در مراسم اختتامیه هرچند از استاد سیروس رومی به عنوان نماینده داوران یاد شد با این حال هیچ نامی از سایر داوران برده نشد تا این شبهه به وجود آید که نکند جناب رومی یک تنه بار داوری ها را بر دوش داشته است!
جشنواره مطبوعات لارستان می توانست بسیار بهتر و اصولی تر برگزار شود اما متاسفانه تجربه نشان داده هرگاه داوران آن از استان فارس باشند بنا به دلایلی که یکی‌ا ش شناخت شرکت کنندگان است با مسایل حاشیه ای زیادی پایان می یابد.

یک روزننامه نگار شیرازی

1 دیدگاه برای “همه اما و اگرهای جشنواره مطبوعات لارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.