نماد سایت خبر ‏پارسی

یکی داستان است پر آب چشم/ایمانیه؛ مدیری که از ساختمان لوله ای زند حسینیه ساخت!

خبر پارسی – اکنون که به نظر می رسد اتوبوس مدیران اجرایی پیشین در حال بارگیری خروجی های ۸ ساله گذشته است نگاهی به کارنامه ی پرملال یکی از چهره های بهداشتی و درمانی استان فارس که همواره دستی از دور بر آتش سیاست نیز داشته می تواند راهگشای گزینش های دولت تدبیر و امید باشد.

اگرچه رسانه ها شاید به یمن ۴ وعده غذا و یا کارت هدیه ۵۰ هزارتومانی از دکتر محمد هادی ایمانیه این پزشک اطفال چهره ای موثر و کارآمد ارائه داده اند اما واکاوی عملکرد وی در حوزه های مختلف بهداشت و درمان نشان می دهد ایمانیه همه آن چیزی نیست که رسانه ها نشان داده اند.

این فوق تخصص گوارش کودکان که همواره با سیمایی سراسر مذهبی از خود فردی ساده زیست و مدیری لایق ارایه کرده است در سال هایی که شیراز را نمونه ای برای الگوی گردشگری پزشکی و درمانی ارایه می داشت در لایه های دیگر مدیریتی خود با چالش هایی نیز روبه رو بود.

اوکه همواره به خاطر پیشینه ی خانوادگی خود و نزدیکی جغرافیایی به زادگاه یکی از مقامات مذهبی فارس از پشتوانه ی بالایی برخوردار است و تا آستانه ی نامزدی مقام استانداری فارس در تیرماه سال ۱۳۹۰ نیز رفت از ساختن های بی برنامه ریزی در دوره مدیریتی خود هیچ ابایی نداشت و از این نیز ابایی نکرد که از سوی مدیران میانی و پایین دستی دانشگاه علوم پزشکی فارس متهم به کارهای غیر اصولی همچون پیش گام شدن در طرح خام دستانه ی پزشک خانواده شده و فارس را در مسیری قرار دهد که بدون الگوی مشخصی در دام بی تدبیری طراحان این طرح قرار گیرد چنانکه خود نیز پس از مدتی از اجرای عجولانه آن، از بی برنامه گی ها زبان به انتقاد گشود.

این ها در کنار ناتوانی در اداره ی امور بیماران خاص استان فارس که رتبه نخست جمعیتی به لحاظ بیماران تالاسمی، هموفیلی و کلیوی را دارد،نقطه ی ضعفی است که این چهره پنهان جبهه پایداری در فارس همواره با آن برخوردی سیاسی داشت و برخلاف آنکه می توانست با برنامه های پیشگیرانه از شیراز الگویی برای کاستن از تولد بیماران جدید ارایه کند همیشه تلاش کرد مشکلات ریز و درشت بیماران خاص را در فارس با پنهان کاری و بی محلی به موضوع به دست فراموشی بسپارد که برای او موضوعاتی چون عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر مهمتر از سلامت مردم استان بود موضوعاتی که اساسا هیچ ارتباطی با سمت بسیار حساس وی ندارد و به هیچ عنوان وظیفه او به عنوان شخص اول تامین سلامت فارس نیست.

نمونه این موضوع همین بس درحالی که طی دو سال و نیم گذشته گاه و بی گاه بیماران تالاسمی از نبود داروی آهن زدای “دسفرال” و “اکس جید” روبه روی ساختمان لوله ای (ساختماننی که نمای بی قواره ای دارد و او تیمش تلاش بسیار کردند تا ساختمان مرکزی دانشگاه را ساختمان لوله بنامند! گو اینکه شیراز نه پایتخت فرهنگی است و سازمان او نه دانشگاه است! تصور کنید گردشگران داخلی و خارجی که به شیراز می آیند با شنیدن نام ساختمان لوله ای بر مهمترین نهاد علمی فرهنگی شهر چه حالی پیدا می کنند) مدیریت دانشگاه علوم پزشکی صف کشیده و خواستار رسیدگی به این موضوع بودند او از طبقه هفتم همانجا که بنرهای رنگ و وارنگ مذهبی و آیینی! کل دیوار عمودی ساختمان را که به سوی خیابان زند قرار دارد، با ریشخند به نظاره می ایستاد و در سر، سودای خدمت به دولت عدالت محور می پروراند و تاسف بار اینکه همکاران حراستی دانشگاه علوم پزشکی با احضار بیماران و پرستاران بخش تالاسمی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شیراز از تهدید به تبعید و قطع دائمی داروی حیاتی سخن به میان می آوردند. موضوعی که بیش از ۶ ماه است با عملی شدن آنچه ابتدا تهدید عنوان می شد از بخش تالاسمی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شیراز دژی امنیتی ساخته که بیماران تالاسمی و خانواده هایشان که سال ها این بخش را به عنوان خانه دوم خود می دانستند باید از چند مرحله چک امنیتی گذر کنند چون به گفته ی یکی از مسئولان ذی ربط بیماران تالاسمی رویشان زیاد شده است!

هنوز کوتاه زمانی از بحران داروهای حیاتی بیماران خاص نگذشته که نوروز ۱۳۹۲ از بخش تالاسمی شیراز خبرهای ناگواری از حساسیت های ریز و درشت حاصل از کیسه های خون وارداتی از سنگاپور به میان می آید. کیسه هایی که پیش از این برای پر شدن با خون های اهدایی مردم از ژاپن به کشور وارد می شد با نفوذ فردی از پرسنل مهمترین نهاد سیاسی اجرایی استان که ظاهرا مجوز واردات این کالای حساس را توانسته است بگیرد از مقصد نامعلومی با عنوان اینکه از فناوری نانو بهره می برد به سازمان انتقال خون فارس ارایه می شود تا خون اهدایی مردم برای انتقال به رگ های بیماران نیازمند به خون استفاده شود غافل از اینکه کیسه های مربوطه هنوز آزمون نهایی خود را به انجام نرسانده اند.

با بلند شدن صدای فریاد بیماران تالاسمی که بصورت مداوم دوهفته یا سه هفته یکبار در معرض تزریق خون قرار دارند و بیخ پیدا کردن موضوع بازرسان دانشگاه به بخش آمده و قرار می شود این کیسه ها از سیستم خارج شده و تا مشخص شدن نهایی مشکل و اخذ استعلام از شرکت سازنده کیسه های پیشین مورد استفاده قرار گیرد این درحالی است که نقاط مختلفی از کشور دچار زمین لرزه و نیاز مبرم به خون روبه رو شد و این گمانه قوت گرفت که کیسه های مورد نظر به زودی در این نقاط بحرانی مورد استفاده قرار گیرد.

ایمانیه که از حامیان احمدی نژاد در فارس به ویژه در دور دوم دولت او بود اکنون که پایه های مدیریتی خود را سست دیده و به زودی باید ساختمان لوله ای خیابان زند را ترک کند از رئیس جمهور جدید خواست بار شدیدی که از نظر هزینه‌های درمان و دارو به ویژه اقشار ضعیف مردم را در فشار قرارداده است کاهش یابد. ما انتظار داریم که سلامت به عنوان اولویتی ویژه مورد توجه قرار گیرد و از توانمندی‌های فراوانی که در هر جای ایران اسلامی وجود دارد با عدالت استفاده شود و به عنوان محور پیشرفت دانشگاه‌ها از حضور تمام‌ وقتی اساتید حمایتی واقعی و جدی شود.

درحالیکه هنوز بامدادان هر آدینه که شامگاه پیشش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی با بنرهایی که سراسر ورودی و لابی دعوت به برگزاری آیین های مذهبی می شوند از بلوار شاهد آنجا که گران قیمت ترین رستوران شیراز خون به دل رهگذران می کند کمی نزدیکتر در کوی دوستان نوای نجوای ندبه ای از پلاکی به گوش می رسد که برای بیماران سرگردان خیلی آشناست.

او و دکتر لنکرانی آنقدر که به فکر برگزاری مراسم های مذهبی با اهداف سیاسی بودند به فکر تامین سلامت مردم نبودند.دکتر لنکرانی که اتاق کارش را مزین به عکس هایی از دیدارش با عارف وارسته مرحوم حضرت آیت الله بهجت نموده است کاش از اخلاق آن اسوه اخلاق نیز بهره می گرفت تا بیمارانش همواره از برخورد نه چندان مهربان آمیزش گلایه نکنند.

شما را دعوت می کنیم از ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیدار کنید اگر از قبل نمی دانستید که وارد محیط دانشگاه شده اید تصور شما بر این بود که پا به سازمان تبلیغات اسلامی گذاشته اید!

خروج از نسخه موبایل