نماد سایت خبر ‏پارسی

مرگِ رنگ در شهر! /پاییزِ کم رنگِ شیراز

خبر پارسی – فرزاد صدری – منتشر شده در هفته نامه ماهرویان – پاییز را فصل هزار رنگ و هزار نقش دانسته اند فصلی که غوغوای رنگ بندیش زیباترین تابلوهای خلقت را به نمایش می گذارد و فرصت بسیار خوبی برای شهرهای مقصد گردشگری ایجاد می کند تا بر جذابیت آنها بیفزاید.

بدون تردید شیراز یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای مقصد گردشگری در ایران است اما از همه ظرفیت های این شهر برای ایجاد جذابیت بیشتر استفاده نشده است.شیراز فقط شهر سرو و کاج و نارنج نیست، که آب هوای معتدل آن فرصت مناسبی برای کشت انواع گیاهان و درختان است.گیاهان و درختانی که می توانند چهره شیراز را در پاییز دگرگون کرده و به شهر حال و هوایی دیگر دهند.

 رنگ ها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی شهرها به شمار می روند اما در شهر گردشگری شیراز کمتر از عامل رنگ برای زیبایی بصری و ایجاد حس زندگی در شهروندان استفاده می شود.تصور کنید در مرکز شهرِ شیراز یعنی خیابان زند که بیشترین رفت و آمد را در طول روز دارد علاوه بر درختان زیبای نارنج و سرو گونه های گیاهی و  درختان پاییزی نیز وجود داشت که با شروع فصل پاییز خودنمایی می کردند و مرکز شهر را بومی از نقش و رنگ می زدند.چه حسی در شهروندان ایجاد می کرد؟آیا در زمانی که جای رنگ ها در زندگی شهری گم شده است و زیبایی بصری کمتر مورد توجه مدیران شهری است،سرخی و زردی صدها رنگ دیگر برگ درختان نمی توانست به شهر چهره ای دیگر ببخشد و آرامش را به شهر ارزانی دارد؟

نمایی از پاییز بی رنگِ شیراز

این موضوع را با چند شهروند شیراز در میان می گذاریم و می پرسیم آیا ایده کاشت درختانی که در فصل پاییز رنگ خود را به رخ شهروندان شیرازی و گردشگران بکشند ایده قابل اجرایی است؟

مینا کامیاب دانشجوی معماری با ۲۶ سال سن از این ایده استقبال می کند و می گوید: چرا که نه؟! باغ ارم شیراز نمونه کاملی از فخر فروشی و رنگ بندی درختان است.وقتی انواع و اقسام گونه های گیاهی را در این باغ داریم چه ایرادی دارد آن را به سایر نقاط شهر توسعه دهیم.اغلب شهروندان فرصت اینکه نه در طول روز بلکه در طول ماه و یا حتی فصل پاییز به این باغ زیباسری بزنند را ندارند پس به جای اینکه آنها را به باغ ارم ببریم،باغ ارم را به وسط مردم ببریم!

از مینا می پرسم :به نظرت این ایده چقدر عملی است؟آیا این درختان آب نمی خواهند؟و یا رسیدگی؟می گوید:خب بلوار زند که مردم آبیاری می شود علاوه بر آن وقتی استراتژی شما ایجاد جذابیت بیشتر برای شهروندان و گردشگران است چه ایرادی دارد هزینه کنیم؟رنگها زبان احساسات ما هستند و می‌توانند زندگی شهری را زنده ‌کنندخب برای زنده نگه داشتن شهر باید هزینه کرد.

مسعود عباسی کارشناس  گرافیک است و ۴۸ سال سن دارد.او نیز از ایده ما استقبال می کند و می گوید: در بسیاری از شهرهای دنیا به  کارگیری مناسب رنگ به عنوان مظهری از پیوند بین انسان و محیط ساده‌ترین و  موثرترین عامل در جهت سرزندگی و خوانایی شهر مورد استفاده قرار گرفته است.اگر به دلایل فرهنگی و یا افتصادی نمی توانیم ساختمان هایی با رنگ های متنوع در دل شهر داشته باشیم،استفاده از درختانی که بویژه در فصل پاییز به شهر طراوت و شادابی می بخشند ایده بسیار زیبا و خلاقانه ای است که اتفاق هزینه گزافی بر روی شهر نمی گذارد بلکه حتی می توان گفت نوعی سرمایه گذاری برای جذب بیشتر گردشگر است و البته فواید زیست محیطیش جای خود دارد.

امیر سبوکی عکاس و رئیس انجمن راهنمایان تورگردانان فارس نیز از رنگ آمیزی شهر با درختان استقبال می کند و می گوید:هرچقدر در معماری سنتی شیراز و یا در کوچه باغ های شهر تنوع رنگی داریم اما در کاشت درختانی که که در فصل پاییز به مرکز شهر رنگ و رو دهند کمتر اهمیت داده ایم.اگرچه خواجه اهل راز از شیراز به عنوان خال رخ هفت کشور یاد می کند اما واقعیت این است که زندگی سخت ماشینی امروز و ساختمان های سنگی و آهنی روح شهر را خسته کرده و رنگ از رخسارش پریده است! لذا با توجه به اینکه رنگ ها تاثیر زیادی بر روحیه ی ما دارندو بخش مهمی از رابطه ما با محیط بر اثر تاثیر رنگ هاست،ایده کاشت درختان رنگارنگ در دل شهر آرامش روحی و بصری را بدنبال خواهد داشت و درک ما از فضاها بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این این ایده کمک می کند گردشگران برای تماشــای زیبایی های فضای شــهر رغبت بیشتری داشته باشند. به نظرم  شهرما و شهروندانش مدت هاست در عطش پیوند با رنگ مانده است.

این گردشگر در عین حال یاد آور شد:البته نباید فراموش کرد که درخت و نماد شهر شیراز سروناز و نارنج می باشد که در همه فصول سبز است اما من نیز با شما هم عقیده هستم که علاوه بر این درختان، برای اینکه چهار فصل در شهر بهتر دیده شود،  در کشت درختانی که با آب و هوای شیراز سازگاری دارند نیز اهتمام ورزید.

در پایان باید گفت همه کس، از کارشناس و متخصص گرفته تا شهروند ساده و عادی، از وضعیت نا به سامان گرافیک شهری و زیبایی بصری در شیراز ناراضی هستندو عناصر ناهمگونی در کنار هم به اغتشاشات محیط دامن می زنند. یکی از مهم ترین این عناصر، که به ندرت به صورتی آشکار با آن توجه می شود، رنگ است.

پاییز فصل هزار رنگ و هزار چهره است.فصلی برای رنگ آمیزی زیبای شهر با استفاده از قلم بی هزینه آفریدگار می توان به شیراز رنگی دیگر زد!

دو نما از پاییز ونکوور در کانادا

خروج از نسخه موبایل