مرگِ رنگ در شهر! /پاییزِ کم رنگِ شیراز

خبر پارسی – فرزاد صدری – منتشر شده در هفته نامه ماهرویان – پاییز را فصل هزار رنگ و هزار نقش دانسته اند فصلی که غوغوای رنگ بندیش زیباترین تابلوهای خلقت را به نمایش می گذارد و فرصت بسیار خوبی برای شهرهای مقصد گردشگری ایجاد می کند تا بر جذابیت آنها بیفزاید.

بدون تردید شیراز یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای مقصد گردشگری در ایران است اما از همه ظرفیت های این شهر برای ایجاد جذابیت بیشتر استفاده نشده است.شیراز فقط شهر سرو و کاج و نارنج نیست، که آب هوای معتدل آن فرصت مناسبی برای کشت انواع گیاهان و درختان است.گیاهان و درختانی که می توانند چهره شیراز را در پاییز دگرگون کرده و به شهر حال و هوایی دیگر دهند.

 رنگ ها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی شهرها به شمار می روند اما در شهر گردشگری شیراز کمتر از عامل رنگ برای زیبایی بصری و ایجاد حس زندگی در شهروندان استفاده می شود.تصور کنید در مرکز شهرِ شیراز یعنی خیابان زند که بیشترین رفت و آمد را در طول روز دارد علاوه بر درختان زیبای نارنج و سرو گونه های گیاهی و  درختان پاییزی نیز وجود داشت که با شروع فصل پاییز خودنمایی می کردند و مرکز شهر را بومی از نقش و رنگ می زدند.چه حسی در شهروندان ایجاد می کرد؟آیا در زمانی که جای رنگ ها در زندگی شهری گم شده است و زیبایی بصری کمتر مورد توجه مدیران شهری است،سرخی و زردی صدها رنگ دیگر برگ درختان نمی توانست به شهر چهره ای دیگر ببخشد و آرامش را به شهر ارزانی دارد؟

نمایی از پاییز بی رنگِ شیراز

www.matboatfars.com - 9ff494c81cb21d4c

این موضوع را با چند شهروند شیراز در میان می گذاریم و می پرسیم آیا ایده کاشت درختانی که در فصل پاییز رنگ خود را به رخ شهروندان شیرازی و گردشگران بکشند ایده قابل اجرایی است؟

مینا کامیاب دانشجوی معماری با ۲۶ سال سن از این ایده استقبال می کند و می گوید: چرا که نه؟! باغ ارم شیراز نمونه کاملی از فخر فروشی و رنگ بندی درختان است.وقتی انواع و اقسام گونه های گیاهی را در این باغ داریم چه ایرادی دارد آن را به سایر نقاط شهر توسعه دهیم.اغلب شهروندان فرصت اینکه نه در طول روز بلکه در طول ماه و یا حتی فصل پاییز به این باغ زیباسری بزنند را ندارند پس به جای اینکه آنها را به باغ ارم ببریم،باغ ارم را به وسط مردم ببریم!

از مینا می پرسم :به نظرت این ایده چقدر عملی است؟آیا این درختان آب نمی خواهند؟و یا رسیدگی؟می گوید:خب بلوار زند که مردم آبیاری می شود علاوه بر آن وقتی استراتژی شما ایجاد جذابیت بیشتر برای شهروندان و گردشگران است چه ایرادی دارد هزینه کنیم؟رنگها زبان احساسات ما هستند و می‌توانند زندگی شهری را زنده ‌کنندخب برای زنده نگه داشتن شهر باید هزینه کرد.

مسعود عباسی کارشناس  گرافیک است و ۴۸ سال سن دارد.او نیز از ایده ما استقبال می کند و می گوید: در بسیاری از شهرهای دنیا به  کارگیری مناسب رنگ به عنوان مظهری از پیوند بین انسان و محیط ساده‌ترین و  موثرترین عامل در جهت سرزندگی و خوانایی شهر مورد استفاده قرار گرفته است.اگر به دلایل فرهنگی و یا افتصادی نمی توانیم ساختمان هایی با رنگ های متنوع در دل شهر داشته باشیم،استفاده از درختانی که بویژه در فصل پاییز به شهر طراوت و شادابی می بخشند ایده بسیار زیبا و خلاقانه ای است که اتفاق هزینه گزافی بر روی شهر نمی گذارد بلکه حتی می توان گفت نوعی سرمایه گذاری برای جذب بیشتر گردشگر است و البته فواید زیست محیطیش جای خود دارد.

امیر سبوکی عکاس و رئیس انجمن راهنمایان تورگردانان فارس نیز از رنگ آمیزی شهر با درختان استقبال می کند و می گوید:هرچقدر در معماری سنتی شیراز و یا در کوچه باغ های شهر تنوع رنگی داریم اما در کاشت درختانی که که در فصل پاییز به مرکز شهر رنگ و رو دهند کمتر اهمیت داده ایم.اگرچه خواجه اهل راز از شیراز به عنوان خال رخ هفت کشور یاد می کند اما واقعیت این است که زندگی سخت ماشینی امروز و ساختمان های سنگی و آهنی روح شهر را خسته کرده و رنگ از رخسارش پریده است! لذا با توجه به اینکه رنگ ها تاثیر زیادی بر روحیه ی ما دارندو بخش مهمی از رابطه ما با محیط بر اثر تاثیر رنگ هاست،ایده کاشت درختان رنگارنگ در دل شهر آرامش روحی و بصری را بدنبال خواهد داشت و درک ما از فضاها بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این این ایده کمک می کند گردشگران برای تماشــای زیبایی های فضای شــهر رغبت بیشتری داشته باشند. به نظرم  شهرما و شهروندانش مدت هاست در عطش پیوند با رنگ مانده است.

این گردشگر در عین حال یاد آور شد:البته نباید فراموش کرد که درخت و نماد شهر شیراز سروناز و نارنج می باشد که در همه فصول سبز است اما من نیز با شما هم عقیده هستم که علاوه بر این درختان، برای اینکه چهار فصل در شهر بهتر دیده شود،  در کشت درختانی که با آب و هوای شیراز سازگاری دارند نیز اهتمام ورزید.

در پایان باید گفت همه کس، از کارشناس و متخصص گرفته تا شهروند ساده و عادی، از وضعیت نا به سامان گرافیک شهری و زیبایی بصری در شیراز ناراضی هستندو عناصر ناهمگونی در کنار هم به اغتشاشات محیط دامن می زنند. یکی از مهم ترین این عناصر، که به ندرت به صورتی آشکار با آن توجه می شود، رنگ است.

پاییز فصل هزار رنگ و هزار چهره است.فصلی برای رنگ آمیزی زیبای شهر با استفاده از قلم بی هزینه آفریدگار می توان به شیراز رنگی دیگر زد!

دو نما از پاییز ونکوور در کانادا

۶۳۲۳۱۰۱۹۱۹_۷۸۰۶c368ff_z

fall2

4 دیدگاه برای “مرگِ رنگ در شهر! /پاییزِ کم رنگِ شیراز

  1. جمعی از کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی استان ایلام نظیر بهزیستی …. ……

    نامه ای به نمایندگان محترم مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی جناب آقایان دکتر احمد شوهانی حاج عمران علی محمدی دکتر علی محمد احمدی نماینده محترم مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی

    سلام علیکم

    احتراما به استحضار میرساند که طرح تبدیل وضعیت کار کنان رسمی کار گری به رسمی کشوری یا پیمانی در مورخ ۱۳۹۲/۹/۲۰روز چهارشنبه به تصویب نمایندگان محترم مجلس رسیده و طی شماره ۱۶۲ اعلام وصول گردید و طرح فوریت دار شده و هم اکنون در کمسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی است.

    انتظار ما کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیر بهزیستی استات ایلام از شما و سایر نمایندگان محترم مردم درخانه ملت آوردن طرح مذکور به صحن علنی مجلس و با همت وتلاش شما عزیزان به تصویت نهایی رساند ن طرح تبد یل وضعیت کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیر بهزیستی به رسمی کشوری یا پیمانی است ما کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیربهزیستی از هر دو قانون استخدام محروم هستیم ۱- قانون خدمات کشور ۲- قانون کار محروم هستیم نه کار گر هستیم نه کار مند از هر دو قانون محروم هستیم در واقع ضرب المثل معروف شتر مرغ امیداست که بتوانید ماراه از این مظلومیت نجات دهید در پایان از کلیه نمایندگان محترم مردم در مجلس شواری اسلامی در خواست کمک داریم که بارای موافق خود طرح تبدیل وضعیت کار کنان رسمی کار گری به رسمی کشوری یا پیمانی به تصویب نهایی برسانند باکمال تشکر فراوان جمعی از کار کنان رسمی کر گری ادرات دولتی استان ایلام نظیر بهزیستی ……..

  2. گریزی بر مشکل حل‌نشده‌ای به نام کارکنان رسمی کارگری ادارات دولتی
    اکنون «امید» به «تدبیر» دکتر روحانی است
    بیش از یکسال از نوشتن نامه نخست به ریاست جمهوری، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس می گذرد. نامه ای که هنوز هم بسیاری از نویسندگانش امیدوار به رسیدن جوابش هستند. برای بسیاری از آنها باور کردنی نیست مردی میانه اندام و همیشه در سفردولتهای نهم و دهم که براساس آمار، گیرنده بیشترین در خواستها و نامه های مردمی در عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی بوده است و در مدت صدارتش در خیابان پاستور هیچ نامه ویا درخواست به حقی را بی پاسخ نگذاشته هنوز جواب نامه آنها را نداده است .
    آنها جمعی از کارکنان رسمی کارگری نهادهای دولتی استان ایلام هستند که حالا با نگرانی روزهای واپسین باقیمانده از عمر دولت دهم را می شمارند. روزهایی که هرچند هر ساعتش برای بیشتر شهروندان ایرانی آبستن خبری از حل مشکلات استخدام در ارگانهای دولتی، اجرای طرحهای حمایتی ازقشرهای مختلف و انجام برنامه های معطل مانده در دولتهای قبلی است اما هنوز با وجود اجرای طرحهایی نظیر خدمات کشوری و ساماندهی شرکتهای خدماتی و کارگران شرکتی برای این قشرمژده ای نداشته است .
    این کارکنان را که هنوز امیدوار به حل مشکلات خود به دست گره گشای دکتر محمود احمدی نژاد هستند؛ در آیین نامه استخدام ادارات دولتی به نام مستخدمین رسمی – کارگری می شناسند.
    این افراد با مدارک تحصیلی از دیپلم تا کارشناسی ارشد حالا سالهاست در تبعیضی آشکار نسبت به همکاران خود که تنها با تفاوتی موسوم به مستخدمین رسمی کارمندی در ادارات دولتی مشغول بکارند نه حق تاهل می گیرند و نه فوق العاده برای بدی آب و هوا، نه حق تحصیلات به آنان پرداخت می شود و نه از مزایای محرومیت مناطق جنگی استفاده می‌کنند.
    این محرومیت و تبعیض در حالی انجام می شود که تنها اختلاف بین آنان و همکارنشان در استفاده از نقل کارگری و کارمندی است و البته وقتی پای درد دلشان می نشینی احساس می کنی در این میان حتی حرمت کلمه در کارگر هم که عطر و بوی بوسه پیامبر مهربانی (ص ) را با خود دارد نیز بر دردهایشان می افزاید.
    آنان که در دوران دفاع مقدس مرزدارانی غیور بوده و بسیاری از آنان از خانواده های معظم شهدا و جانبازان و ایثارگرانند در تمام این سالها دم فرو بسته اند و تبغیض آشکار بین آنها و همکارانشان سبب شده با مسایل و مشکلات مالی بسیار دست و پنجه نرم کنند.
    تلخی این تبعیض و تناقض آشکار آنجا روشن می شود که در هنگام پرداخت عیدی بر خلاف روند محاسبه این مزیت بر اساس قانون کارو برای کارگران از منظر سازمان دولتی متبوع خود آنان کارمند محسوب شده و همانند کارمندان رسمی عیدی دریافت می کنند .
    این وضعیت آنها را شبیه ضرب المثل معروف می کندکه (یا مرغ باش بپر، یا شتر باش و ببر!!!) نگاهی به فراوانی این افراد در نهادهایی نظیر بهزیستی ، تربیت بدنی نیز حکایت از نبود نگاه کارشناسی شده به وضعیتهای استخدامی آنان در احکامشان است و وجود این جایگاه دوگانه کارمندی رسمی و کارگری رسمی در این نهادها تا حدودی غیر منطقی و نیازمند تجدید نظر می دهد.
    این در حالی است که احکام کارگزینی این کارکنان رسمی – کارگری از نظر مزایای مندرج و مزایای جانبی با قانونهای خدمات مدیریت کشوری و قانون کار همخوانی نداشته و در راستای تحقق شعار عدالت گستری دولت نهم و دهم نیازمند بازنگری ویژه است.
    آنان که تا پیش از اجرای قانون خدمات کشوری امیدوار به رفع این تبعیضها و بهره گیری از مزیتهای قانونی خود نظیر حق تاهل و غیره بودند از حل نشدن این اجحاف در حق خود و دیگر همکارنشان دلسرد شده و حالا تمام امیدشان به رییس جمهوری منتخب است. تا خواسته ای که تنها در چند کلمه خلاصه می شود تا حق قشری نه چندان کم جمعیت در جامعه نیز از حقوق قانونی خود که همان حق تاهل، بدی آب و هوا ، محرومیت مناطق جنگی ، حق تحصیلات دانشگاهی و سختی کار است و به همکارانشان پرداخت می شود بی بهره نما نند و یا خواهان تبدیل وضعیت به خدمات کشوری اعم از رسمی کشوری یا پیمانی هستند.
    همانگونه که در بالا ذکر شد تأمین نیروی انسانی ادارات دولتی و سازمان‌های وابسته به روش‌های مختلف از جمله بکارگیری کارکنان رسمی کارگری صورت می‌گیرد. این در حالی است که بخشی از این مجموعه معلق نتوانسته‌اند جای خود را نه در بین کارکنان پیمانی و نه رسمی کشوری پیدا کنند.
    از طرفی علیرغم پیگیری‌های متعدد جمع کثیری از این قشر زحمتکش از طریق ارسال نامه به ریاست محترم جمهوری، جناب دکتر احمدی‌نژاد، مسئولان استانی و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی و همچنین انعکاس مشکلات خود از طریق رسانه‌های محلی، نشریات سراسری و خبرگزاری‌ها، متأسفانه تاکنون هیچگونه اقدامی در این زمنیه صورت نگرفته است.
    اکنون با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب شخصیت فرهیخته و مورد اعتماد ملت، جناب دکتر روحانی، این مجموعه این بار چشم امید خود را به ایشان دوخته‌اند تا با تدبیر خویش و با بهره‌گیری از درایت و نگاه واقع‌بینانه، مشکل‌شان به پایان برسد و این دغدغه‌ی روزمره دست از سر زندگی‌شان بردارد.
    در این راستا، دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان ایلام با اشاره به زحمات بی‌بدیل این مجموعه خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از حقوق قانونی و مزیت‌هایی که این دسته از کارکنان دولت از آن محروم هستند از جمله حق تأهل، بدی آب و هوا، حق مدارج دانشگاهی و سختی کار باید برای آن‌ها اجرایی گردد.
    سید خلیل سجادی در ادامه تبدیل وضعیت این کارکنان را به خدمات کشوری اعم از رسمی کشوری و پیمانی خواستار شد و اضافه کرد: کارکنانی که در این شرایط قرار می‌گیرند( رسمی کارگی) مدارک تحصیلی و به ویژه مدارک دانشگاهی هیچ‌گونه تأثیری در ارتقاء جایگاه اداری و حقوق و مزایای دریافتی آن‌ها ندارد که این موضوع نیز به تنهایی اجحاف در حق این قشر به شمار می‌رود.
    وی همچنین افزود: کارگران رسمی کارگری خدماتی مورد بحث با هر گروهی که استخدام می‌شوند بدون کسب گروه جدید در طول دوران خدمت خویش با همان گروه استخدامی بازنشست می‌شوند که این قانون نیز باید مورد بازبینی و تغییر قرار گیرد.
    دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان ایلام در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به ضرورت حمایت مسئولان ذیربط از این قشر خدمتگزار مشکلات مطرح شده در آینده‌ای نه چندان دور حل شود.

  3. جمعي از كار كنان رسمي كار گري بهزيستي استان آذربايجان غربي گفت:

    جمعی از کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی استان آذربایجان غربی نظیر بهزیستی …. ……

    نامه ای به نمایندگان محترم مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی جناب آقایان محمد قسیم عثمانی -عثمان احمدی -موید حسینی صدر -محمد علی پور -عبد الکریم حسین زاده – روح الله بیگی – مهدی عیسی زاده – رسول خضری – نادر قاضی پور – جوادجهانگیر زاده – عابد فتحی نماینده محترم مردم استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی

    سلام علیکم

    احتراما به استحضار میرساند که طرح تبدیل وضعیت کار کنان رسمی کار گری به رسمی کشوری یا پیمانی در مورخ ۱۳۹۲/۹/۲۰روز چهارشنبه به تصویب نمایندگان محترم مجلس رسیده و طی شماره ۱۶۲ اعلام وصول گردید و طرح فوریت دار شده و هم اکنون در کمسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی است.

    انتظار ما کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیر بهزیستی استات آذربایجان غربی از شما و سایر نمایندگان محترم مردم درخانه ملت آوردن طرح مذکور به صحن علنی مجلس و با همت وتلاش شما عزیزان به تصویت نهایی رساند ن طرح تبد یل وضعیت کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیر بهزیستی به رسمی کشوری یا پیمانی است ما کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیربهزیستی از هر دو قانون استخدام محروم هستیم ۱- قانون خدمات کشور ۲- قانون کار محروم هستیم نه کار گر هستیم نه کار مند از هر دو قانون محروم هستیم در واقع ضرب المثل معروف شتر مرغ امیداست که بتوانید ماراه از این مظلومیت نجات دهید در پایان از کلیه نمایندگان محترم مردم در مجلس شواری اسلامی در خواست کمک داریم که بارای موافق خود طرح تبدیل وضعیت کار کنان رسمی کار گری به رسمی کشوری یا پیمانی به تصویب نهایی برسانند باکمال تشکر فراوان جمعی از کار کنان رسمی کر گری ادرات دولتی استان آذربایجان غربی نظیر بهزیستی

  4. جمعي از كار كنان رسمي كار گري بهزيستي استان مازندران گفت:

    جمعی از کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی استان مازندران نظیر بهزیستی …. ……

    نامه ای به نمایندگان محترم مردم استان مازندران در مجلس شورای اسلامی جناب آقایان علی اکبرناصری -حسین نیازآذری- سید رمضان شجاعی کیاسری – محمد دامادی – قاسم احمد لاشکی – احمد علی مقیمی – عزت الله یوسفیان ملا – مقداد نجف نژد – عبد اوحید فیاضی – سید هادی حسینی – کمال علیپور – نماینده محترم مردم استان مازندران در مجلس شورای اسلامی

    سلام علیکم

    احتراما به استحضار میرساند که طرح تبدیل وضعیت کار کنان رسمی کار گری به رسمی کشوری یا پیمانی در مورخ ۱۳۹۲/۹/۲۰روز چهارشنبه به تصویب نمایندگان محترم مجلس رسیده و طی شماره ۱۶۲ اعلام وصول گردید و طرح فوریت دار شده و هم اکنون در کمسیون اجتماعی مجلس در دست بررسی است.

    انتظار ما کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیر بهزیستی استات مازندران از شما و سایر نمایندگان محترم مردم درخانه ملت آوردن طرح مذکور به صحن علنی مجلس و با همت وتلاش شما عزیزان به تصویت نهایی رساند ن طرح تبد یل وضعیت کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیر بهزیستی به رسمی کشوری یا پیمانی است ما کار کنان رسمی کار گری ادرات دولتی نظیربهزیستی از هر دو قانون استخدام محروم هستیم ۱- قانون خدمات کشور ۲- قانون کار محروم هستیم نه کار گر هستیم نه کار مند از هر دو قانون محروم هستیم در واقع ضرب المثل معروف شتر مرغ امیداست که بتوانید ماراه از این مظلومیت نجات دهید در پایان از کلیه نمایندگان محترم مردم در مجلس شواری اسلامی در خواست کمک داریم که بارای موافق خود طرح تبدیل وضعیت کار کنان رسمی کار گری به رسمی کشوری یا پیمانی به تصویب نهایی برسانند باکمال تشکر فراوان جمعی از کار کنان رسمی کر گری ادرات دولتی استان مازندران نظیر بهزیستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.