مبارزه با هر نوع سیاه نمایی و ناامید کردن مردم شعار اصلی شورای ششم است

نشست خبری پایان سال سوم فعالیت شورای اسلامی شهر شیراز با اصحاب رسانه با موضوع تشریح ارائه گزارش عملکرد برگزار شد.

به گزارش خبرپارسی، سید ابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست اظهار کرد: این گزارش در تکمیل اقدامات سه سال گذشته شورای شهر شیراز و بازتاب دهنده تلاش‌های بی وفقه اعضای شورا، شهرداری و پرسنل ۱۳ هزار نفری شهرداری است.

وی افزود: سالی که گذشت سالی سخت، پر از مسائل بزرگ، سالی با کسب موفقیت های ویژه اما با حواشی عجیب، سالی در عمل موفق اما در ارائه نه‌ چندان موفق، سال تلاش ها و سکوت ها و به جان خریدن طعنه ها، سال نشنیدن تلاش ها و سالی برای افزایش آرامش درون شورا و شهرداری بود و تلاش مدیریت شهری و شورا بر آن بود تا امید در مردم  شیراز بیشتر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: ما با نقد موافق هستیم و از آن استقبال می‌کنیم اما نقد با بزرگ کردن مسائل جزئی و ندیدن خدمات بزرگ متفاوت است. بدیهی است کلان شهری همچون شیراز با بیش از هزار سال قدمت و ‌وسعت ویژه ای که دارد و با حواشی خاص، حریم و جمعیت  ۲ میلیون نفری که دارد این موضوع طبیعی است که ایرادات و اشکالاتی دارد. اما کوچک شمردن کارهای بزرگ کردن و بزرگ نمایی نواقص کوچک خارج از انصاف و گناهی بزرگ و نا بخشودنی است.

حسینی اضافه کرد: شورای شهری که در حوزه نظارت از مناطق یازده گانه بازدیدهای ۴ ساعته داشته است و با تک تک پرسنل دیدار داشته است، شورایی که اکثریت اعضا در بازدیدهای شبانه هفتگی شهرداری حضور دارند و در جریان‌ ریز مسائل قرار دارند، شورایی که در ۲ سال پنج تذکر رسمی و سایر تذکرها را به شکل مستقیم و نا مستقیم داشته است آیا این شورا ناموفق است. شورایی که با کمک یاوران شورا هر هفته جلسه دارد و بیش از ۲ هزار از مشکلات مردم را رفع کرده است آیا شورای ناموفقی است و یا مجموعه شهرداری که بیش از ۹۲ درصد مصوبات را اجرایی کرده است و تنها ۴ درصد اجرا نشده است، آیا شورای ناموفق است؟

شهردار شیراز: بیش از ۵۴۳ پروژه طی دو سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است

محمد‌حسن اسدی، شهردار شیراز نیز گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۵۴۳ پروژه افتتاح و به بهره‌برداری و در سال جاری اتفاقات بسیار زیادی در شهر شیراز رقم خواهد خورد.

 وی افزود: در یک نگاه، شورای ششم یک شورای شبانه‌روزی و پرکار است و در مقایسه با سه دوره سپری شده درصد تحقق مصوبات در سالی که گذشت بیش از ۹۲ درصد بوده است، این در حالی است که سال اول تحقق مصوبات صحن از کمیته ها ۳۴درصد و در سال دوم ۶۸ درصد بوده است.

شهردار شیراز ادامه داد: در سالی که سپری شد پیگیری و اجرای پروژه‌های محله محوری، محرومیت‌زدایی، مسجدمحوری و به ویژه پروژه‌های حوزه فرهنگی انجام شد. وی اضافه کرد: در ۱۱۰ سال گذشته تعداد ۷۸ پل و تقاطع در شهر شیراز ساخته شده است‌، اما طی دو سال گذشته تاکنون تعداد ۳۸ پروژه پل و تقاطع‌سازی انجام شده است که اقدامی بی سابقه و بی نظیر در کشور بوده است.

 اسدی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته بیش از ۵۴۳ پروژه افتتاح و به بهره‌برداری رسید و اجرای ۴۵۰ پروژه آغاز و رشد بودجه ۵۰۰ درصد شد و در بازپرداخت بدهی، تملک، قراردادهای سرمایه‌گذاری، نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی، بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو و آتش‌نشانی، افتتاح بوستان‌ها، سرای محلات، افتتاح باغات بانوان و فرهنگسراها، دو مرحله‌ای شدن فرآیند صدور پروانه، احصای چند هزار میلیارد تومانی مطالبات شهرداری و در سایر حوزه‌ها تحولات خوبی را شاهد بودیم.

 وی نوید داد: در هفته جاری تعداد ۱۴ پروژه چمن مصنوعی به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین عملیات اجرایی چند سالن ورزشی آغاز خواهد شد.

در شورای ششم جایگاه یاوران شورا تثبیت شد 

 

در این نشست همچنین محمد تقی تذروی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیرا  در سخنانی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰۲ جلسه اعضای شورای اسلامی محلات، ۶ جلسه رابطین شوراها، ۱۶ جلسه دوره ای با شهرداران مناطق و در مجموع ۳۱ بازدید از شهرک ها و محلات شهر شیراز صورت گرفته است.

وی افزود: در خصوص رفع مسائل و مشکلات محلات در مناطق مختلف شهرداری شیراز با استاندار فارس، رئیس کل دادگستری، نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شیراز جلسات متعددی برگزار شد. نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: مدعی هستیم کار بسیار زیادی انجام داده ایم. اما هنوز هم نیازمند اجرای بسیاری از اقدامات در جهت رضایت مندی شهروندان هستیم و در این خصوص باید تلاش بیشتری شود.

به موارد فرهنگی و مذهبی در شیراز توجه ویژه شود 

محمدرضا هاجری، رییس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز نیز در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است و باید در این کلان‌شهر به موارد فرهنگی و مذهبی توجه ویژه شود، گفت: طرح محله‌محوری و مسجد محوری یکی از مهم‌ترین رویکرد کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر شیراز است.

 وی با بیان اینکه بودجه‌هایی که به مردم اختصاص دارد باید برای مردم صرف شود؛ گفت: طرح مسجد محوری و محله‌محوری در ۴۰۰ مسجد و حسینیه در ۱۵۳ محله شیراز انجام شده و ساخت ۱۱ سالن ورزشی در مناطق ۱۱ گانه در دستور کار قرار دارد.

 عضو شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه ساخت باغ خانواده یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد، از ساخت ۱۱ باغ مهر بانو در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز خبر داد و گفت: طی این مدت کمک و مشارکت در ۵۰۰ مراسم آئینی شادی و عزاداری در محلات مختلف شیراز به مناسبت‌های گوناگون صورت گرفته است.

 

رفع مشکلات زیست محیطی کلان شهر شیراز به جد در حال پیگیری است 

در این نشست همچنین مسعود زارعی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: تعداد ۱۵ پروژه شاخص در مرحله اجرایی است و با توجه به نامگذاری شورا با عنوان سال نهضت خدمات رسانی در شیراز و انتخاب این کلان شهر به عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا موجب شده است تا نگاه ویژه ای به حوزه خدمات شهری شود.

 وی افزود: با توجه به اینکه شیراز پایتخت زیست محیطی آسیا است یک دبیرخانه تشکیل شده است تا یک کنگره آسیایی برگزار شود و در این راستا این دبیرخانه در راستای تهیه ۳ سند است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: آب‌های آلوده برای آبیاری مزارع کشاورزی، رودخانه چنار راهدار با ۵۲ کیلومتر طول، معادن شن و ماسه غرب شیراز و فرآیند احداث ناقص تصفیه خانه هایی که در شهر شیراز در حال احداث است، چهار منشا آلودگی جدی زیست محیطی شهر شیراز بوده که با آن مواجه است.

 زارعی ادامه داد: دسترسی به بازارچه های محلی که در این راستا معیشت مردم مورد توجه است و اقدامات جهت راه اندازی بازارچه ها در سطح مناطق در دستور کار است و در دو منطقه ۷ و ۹ اقدامات راه اندازی بازارچه های شهرداری به عنوان الگو در این دو منطقه در حال انجام است.

 

افزایش کیفیت زندگی همشهریان با ارتقای عملکرد زیر ساخت‌های عمرانی و معابر شهری

 در ادامه همچنین رضا محمدیان، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز اظهار کرد: شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم با اولویت قرار دادن طرح‌های عمرانی و اجرای پروژه های کلان حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز در پیشانی برنامه‌های خود سعی در دستیابی به توسعه شهری و بروز رسانی حمل و نقل عمومی داشته که در این راستا کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران، عطف به پنجمین برنامه توسعه شهر شیراز با راهبری و نظارت برساخت تعداد زیادی ازپروژه‌ها درجهت توسعه زیر ساخت های عمرانی و معابر شهری، بروز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی شهری، توسعه فضای سبز، احداث و بروز رسانی ساختمان های پشتیبانی و خدماتی و فرهنگی تلاش کرده است تا با ارتقای عملکرد خدمات دهی به شهروندان عزیز در شهر زیبای شیراز، سهمی در افزایش کیفیت زندگی همشهریان داشته است و مفتخر است که شیراز اکنون شهر بهتری برای زندگی باشد.

 وی در تشریح اهم مصوبات این کمیسیون افزود: راهبری اجرای همزمان ۴خط مترو در سطح شهر توسط سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری در دست اقدام است. همچنین طبق مکاتبه انجام شده از سوی معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و ناهماهنگی و ایجاد تضاد در روش اجرای طرح برقی سازی ناوگان اتوبوس شهری در کشور، هیچ یک از شهرداری ها مجاز نمی باشند رأساً نسبت به ایجاد سامانه اتوبوس برقی اقدام نمایند و در این رابطه وزارت کشور تمهیداتی را برای اجرای متمرکز طرحهای یاد شده در شهرهای کشور پیش بینی نموده است، لذا شهرداری پیگیری لازم جهت اجرایی شدن مصوبه فوق را انجام داده و به صورت مستمر با کارخانه های سازنده و سازمان شهرداری ها و دهیاریهای در حال رایزنی جهت به ثمر رسیدن این موضوع است. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: مدیریت حمل بار در سطح شهر با اجرایی شدن اخذ بهای خدمات صدور باربرگ توسط شهرداری شیراز در حال اجرا است که براساس گزارش مستندات، موضوع مصوبه در شهرداری در حال اجرا است.

 اجرای تونل ملل به طول دوکیلومتر

محمود صفایی، نائب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع تشریح ارائه گزارش عملکرد سال سوم شورای ششم با حضور شهردار شیراز و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۳۹ مصوبه تصویب و ۱۲۳ مصوبه اجرایی شد و تحقق ۸۸ درصدی مصوبات این کمیسیون توسط شهرداری شیراز صورت گرفت.

 وی افزود: دو مرحله ای شدن صدور پروانه به عنوان یکی از نقاط مثبت فعالیت این کمیسیون و اصلاح ضوابط و مقررات پارکینگ و اصلاح دریافت عوارض از دیگر اقدامات بوده است.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: ایجاد دهکده گردشگری در باغ های قصردشت، توسعه پیاده راه سلامت و اجرای پل زندگی از دیگر مصوبات این کمیسیون است.

ابلاغ ۴۵ تصمیم به شهرداری شیراز در امر محرومیت زدایی

 

 سیده مریم حسینی، رییس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با ارائه گزارشی در خصوص فعالیت این کمیته در سال سوم شورای اسلامی شهر گفت: این کمیته با برگزاری ۱۸ جلسه و بررسی ۶۹ دستور کار نهایتاً ۶۹ تصمیم را اخذ کرده که از این تعداد ۴۵ تصمیم به شهرداری ابلاغ شده است.

 وی ضابطه‌مندسازی و تصویب احکام قانونی مرتبط با امر محرومیت‌زدایی، شناسایی ۴۰ محله هدف برای تخصیص ۳ درصد اعتبارات محرومیت‌زدایی از بودجه، تلاش برای تحقق شعار سال و تأمین مسکن افراد بی بضاعت و کارکنان شهرداری را بخشی از اقدامات این کمیته دانست و گفت: بازآفرینی شهری با محور قراردادن مناطق محروم، توجه به حوزه بهداشت و درمان، ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی در حوزه محرومیت‌زدایی را می‌توان به عنوان بخشی دیگر از اقدامات انجام شده مورد اشاره قرارداد.

 

ایجاد شهر پایدار اقتصادی از اولویت‌های کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری است 

 

در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تامین منابع مالی پروژه های شهری یکی از ارکان اصلی مدیریت پروژه است که به تحقق آن مطابق برنامۀ زمان بندی کمک می کند.

 علیرضا اسکندری با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها و تنوع نیازهای کلانشهرها اهمیت مباحث سرمایه گذاری را دو چندان کرده است، اظهار کرد: رشد منابع اقتصادی در زمان محدودیت منابع مالی نقش ارزنده ای در پیشرفت عمرانی دارد.

 وی برخی از اقدامات شاخص کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر را برشمرد و تصریح کرد: ایجاد شهر پایدار اقتصادی و کمک به تامین منابع پایدار شهری، از اولویت‌های کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری است.

 

 بودجه سالانه شهرداری نسبت به سنوات گذشته نظام‌مندتر و هدفمندتر شده است 

در ادامه این نشست، افسانه خواست خدایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ارائه گزارش این کمیسیون اظهار کرد: بودجه، مهمترین ابزار اجرای سیاست توزیع درآمد شهری و انعکاس رقمیِ فعالیت شهرداری و سیاستگذاری شورا است.

وی گفت: شفافیت به عنوان یکی از ابزارهای پاسخگویی جزو حقوق عامه شهروندان می باشد. در سه سالی که در شورا خدمتگزاریم سعی بر آن داشته ایم تا در عموم موضوعات، این حقِ شهروندان تضییع نگردد.

 

 خواست خدایی بیان کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک به شکل کاملاً شفاف و قابل دسترس برای عموم شهروندان، موضوعات مرتبط با برنامه و بودجه شهرداری، املاک و اموال شهرداری و پرونده های حقوقی، در حال تصمیم گیری بوده و  سعی بر آن شده است تا در این  کمیسیون به سمت سیاست گذاری و بودجه ریزی عملیاتی برای شهرداری پیش رفته و ساختارهای گذشته در این خصوص اصلاح گردد.

 وی ادامه داد: موضوع شروع بودجه ریزی عملیاتی و بودجه ریزی برمبنای عملکرد و بهای تمام شده یکی از اقدامات کلیدی و سیاست گذاری شورای ششم بوده که در سال سوم شورا توجه ویژه به آن شده است.

تعیین شعاع یک تا دو کیلومتری برای دسترسی شهروندان به خدماتی مانند پارک‌های محله‌ای 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز به بیان توضیحاتی در خصوص مشکلات توسعه فضای سبز و احداث بوستان‌های محله‌ای پرداخت و گفت: یکی از مهمترین پروژه‌ها از پروژه‌های پانزده‌گانه معاونت خدمات شهری شهرداری جانمایی و جی.آی.اس کردن سرانه‌های فضای سبز شهری است.

 به گفته روح‌الله خوشبخت، در این خصوص مطالعات بسیار خوبی در حوزه معاونت برنامه‌ریزی بر مبنای ۱۵۲ محله شیراز انجام شده و در این محلات تقسیم‌بندی‌هایی صورت گرفته که شعاع دسترسی شهروندان به خدماتی مانند پارک‌های محله ای یک تا دو کیلومتر باشد.

 وی با تاکید بر این نکته که نیازسنجی این موضوعات در اکثر مناطق یازده‌گانه انجام شده و اعتبارات خوبی نیز در زمینه خدمات شهری در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده، تصریح کرد: در همین راستا ۴ بوستان بزرگ‌مقیاس در منطقه ۹ شهرداری به صورت همزمان کلنگ‌زنی شده که زمینه افزایش قابل توجه فضای سبز در سال ۱۴۰۳ را فراهم خواهد کرد.

 حل ترافیک صرفاً نمی‌تواند بر عهده شهرداری باشد

 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز طی سخنانی با اشاره وجود معضل ترافیک در این کلان‌شهر گفت: باید بپذیریم که ترافیک معضلی چندوجهی است و حل این مشکل صرفاً نمی‌تواند بر عهده شهرداری باشد؛ بلکه برخی دیگر از دستگاه‌ها و خود مردم هم باید در حل آن کمک‌کننده و یاری‌رسان باشند.

 به گفته هادی شه‌دوست شیرازی؛ برخی خرده‌فرهنگ‌ها در بروز معضل ترافیک شهر شیراز غالب هستند و بر همین اساس ارتقای فرهنگ ترافیک یکی از ضرورت‌هاست.

 روزانه بالغ بر ۶۰۰ هزار خودرو وارد شیراز می‌شود.

وی مسائلی مانند مهاجرت برای اشتغال یا درمان به شیراز را نیز در افزایش ترافیک این کلان‌شهر موثر دانست و گفت: روزانه بالغ بر هزار خودرو وارد شیراز می‌شود که طبیعتاً معابر عمومی شیراز پاسخگوی این ترافیک مازاد نخواهد بود.

 پرداختن به ۵ پروژه گردشگری در سال جاری 

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز در بخشی از این نشست به اقدامات انجام شده در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری این کلان‌شهر اشاره و خاطرنشان‌کرد: در دو سال گذشته اقدامات جدی در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری بر مبنای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و راه‌اندازی قرارگاه سرمایه‌گذاری انجام و تلاش شده تا در موضوعاتی مانند احداث تله‌کابین، پارک آبی و… که سال‌ها در این شهر مغفول مانده‌بودند ورود شود.

 حمیدرضا اسماعیلی با بیان اینکه تلاش کردیم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به صورت مشارکتی عملیاتی شود؛ اظهار کرد: در همین راستا پروژه‌هایی مانند آکواریوم، پارک آبی، شهربازی، باغ پرندگان و تله‌کابین در دستور کار قرارگرفت.

 معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید براینکه در سال ۱۴۰۳ تلاش شد سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه رفاه عمومی و گردشگری انجام شود، گفت: در این راستا مقرر شد قرارداد سرمایه گذاری ۵ پروژه گردشگری در سال جاری حتماً منعقد شود. به گفته اسماعیلی، با اقداماتی که در حوزه سرمایه گذاری انجام شده ارزش افزوده این پروژه ها در ابتدای سال ۱۴۰۴ رقم قابل توجهی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.