دکتر بهادر عنوان کرد؛ سلامت؛ محور توسعه و حقی همگانی

خبر پارسی – برنامه های هفته سلامت توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع خبرنگاران اعلام شد .
دکر علی بهادر ظهر امروز ۲۹ فروردین در جمع خبرنگاران حوزه سلامت استان، با اشاره به تاکید بر دو نعمت سلامت و امنیت در روایات اسلامی، گفت: سلامتی هم نوعی امنیت است که باید از آن مراقبت کنیم.
دکتر علی بهادر با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی سازمانی است که سلامت همه کشورها را مدنظر دارد، افزود: هر سال به مناسبت روز جهانی بهداشت، از سوی سازمان بهداشت جهانی شعاری مشخص می شود که شعار هفته سلامت امسال، “سلامت برای همه” است.
او اضافه کرد: بسیاری از کشورهای دنیا از سلامت کافی در ابعاد مختلف آن، برخوردار نیستند که باید به آن توجه شود؛ در زمینه سلامت، حداقل ها باید برای همه افراد تامین شود و پس از آن سایر اقدامات مرتبط با سلامت انجام شود؛ سلامت محور توسعه است و با وجود آن، امید به زندگی بیشتر شده و نیروی انسانی فعال بیشتر می شود.
رییس دانشگاه، ادامه داد: در کشور ما در زمینه سلامت کارهای بسیار خوبی انجام شده و هم اکنون دارای شبکه گسترده ای از خدمات سلامت هستیم؛ بسیاری از کشورها از سیستم سلامت ما الگو می گیرند و آن را پیاده می کنند.
دکتر بهادر، گفت: وقتی شعار سلامت برای همه در همه جا اعلام می شود به این معنی است که مردم باید به تمام اجزای سلامت دسترسی داشته باشند؛ در کشور ما در دورترین نقاط روستایی نیز با ۳۰ دقیقه پیاده روی به نخستین مرکز ارایه خدمات سلامت دسترسی داریم و این نعمتی است که ما داریم و بسیاری از کشورها از داشتن آن محروم هستند.
ارتقای کیفیت خدمات با اجرای طرح تحول سلامت
او با تاکید بر اینکه، در چند سال گذشته طرح تحول سلامت در کشور اجرا شد و در زمینه کاهش هزینه های درمانی کمک بسیاری به مردم شد که این طرح باید ارتقا پیدا کند، گفت: در این طرح بسیاری از بیمارستان های فرسوده تعمیر و تجهیز شد و توسعه پیدا کرد؛ بسته های ترویج زایمان طبیعی رایگان، کاهش سزارین و ساخت LDRها در شهرهای مختلف اجرا شد.
رییس دانشگاه، همچنین از توسعه اورژانس های کشور و سایر اقدامات انجام شده در طرح تحول سلامت، گفت که باعث بالا رفتن سطح سلامتی در کشور شده است.
نقش رسانه ها در ارتقای سلامت جامعه
دکتر بهادر، با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقای سلامت جامعه و ارتباط مستمر مدیران با رسانه ها، افزود: وظیفه ما تامین سلامت مردم است و باید تلاش کنیم کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا فردایمان بهتر از امروز باشد و مردم از نظر سلامت، امنیت داشته باشند.
رییس دانشگاه در ادامه، اضافه کرد: برگزاری هفته سلامت تنها به این دلیل نیست که بگوییم چه کارهایی انجام شده است بلکه، به این دلیل است تا دانشگاه علوم پزشکی و رسانه ها، مردم را برای توجه بیشتر به سلامت آگاهی دهیم و خطرات مرتبط با سلامت را به آنها گوشزد کنیم.
دکتر بهادر، مراقبت از سلامتی را موضوعی دو طرفه برشمرد که مردم باید از خود مراقبت کنند تا بیمار نشوند و متولیان سلامت نیز در امر تشخیص و درمان کوشا باشند.
اثربخشی پزشکی خانواده در سلامت عمومی با اجرای صحیح
دکتر بهادر در بخش دیگری از سخنانش، در زمینه پزشک خانواده، گفت: هیچ کشوری بدون کنترل هزینه ها، سطح بندی، شناسایی و مراقبت از بیماران، نمی تواند پوشش همگانی سلامت را ایجاد کند که این موارد با اجرای برنامه پزشک خانواده به خوبی انجام می شود.
او بیان کرد: هزینه ها باید به جا و درست انجام شود؛ اگر پزشک خانواده درست و بهینه اجرا شود باعث افزایش کیفیت خدمات می شود؛ در استان فارس اجرای برنامه پزشک خانواده ادامه دارد و امید است در تمام کشور نیز اجرا شود.
تاکید بر حمایت از کالای ایرانی
رییس دانشگاه با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به عنوان سال “حمایت از کالای ایرانی” از سوی مقام معظم رهبری، گفت: هر کشوری باید از محصولات خود حمایت کند؛ این کار نباید خاص یک سال باشد، بلکه باید در همه سال ها به آن توجه شود؛ وجود کالاهای با کیفیت ایرانی باعث غرور و افتخار کشور است و باید از محصولات با کیفیت ایرانی حمایت کنیم.
دکتر بهادر اضافه کرد: در بیمارستان ها نیز بیش از ۸۰ درصد موارد مصرفی از کالاهای ساخت کشور است، اما در مواردی نیز چاره ای جز استفاده از محصولات خارجی نداریم؛ در مواردی هزینه خرید کالا از خارج کشور، ارزان تر از ساخت آن در کشور است اما، باید تلاش کنیم که امکانات ساخت اینگونه کالاها در کشور، فراهم شود.
او افزود: در مورد داروها قانون مشخصی داریم و هیچ پزشکی حق ندارد دارویی را خارج از لیست داروهای تولید داخل تجویز کند؛ اولویت ها و مشخصات خاصی از مصرف مواد، تجهیزات و دارو در بیمارستان ها وجود دارد؛ همچنین در بسیاری از موارد داروها با مشابه خارجی قابل رقابت است.
معرفی فعالیت های دانشگاه در هفته سلامت
در ادامه، معاون بهداشتی دانشگاه و رییس ستاد هفته سلامت دانشگاه، گفت: یکم تا هفتم اردیبهشت هر سال در کشور به عنوان هفته ملی سلامت نامگذاری شده است و شعاری برای آن در نظر گرفته می شود تا مسوولان و مردم را نسبت به امر سلامت، هوشیارتر کنند.
دکتر “عبدالرسول همتی” با بیان اینکه سلامت همگانی به معنای سلامت رایگان نیست؛ افزود: در بسیاری از کشورها، امر سلامت به صورت کامل اجرا نشده است، اما در کشور ما توجه به سلامت به خوبی انجام شده و بسیاری از کشورها از برنامه ایران در سلامت، استفاده کردند.
او اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید یکی از مسایلی که به خوبی مورد توجه قرار گرفته، بحث سلامت مردم است؛ در بسیاری از موارد ارایه خدمات رایگان بوده است و در استان فارس با اجرای پزشک خانواده در بحث کاهش پرداخت هزینه ها از سوی مردم، کارهای خوبی انجام شده است.
رییس ستاد هفته سلامت دانشگاه در ادامه با تاکید بر موضوع مهم خودمراقبتی، بیان کرد: رسانه ها باید اهمیت خودمراقبتی را به مردم منعکس کنند تا در مورد سلامت خود حساس باشند و از خدمات ارایه شده در مراکز بهداشتی استفاده کنند؛ اگر مردم به سلامت خود اهمیت ندهند، ارایه خدمات نیز نمی تواند مفید باشد.
دکتر همتی، با اشاره به برگزاری هفته سلامت در استان فارس، به مواردی نظیر برگزاری بیش از ۱۰ هزار جلسه آموزشی در مراکز، بیش از پنج هزار جلسه آموزشی در مدارس، برگزاری آیین زنگ سلامت با حضور رییس دانشگاه و رییس اداره کل آموزش و پرورش، سخنرانی رییس دانشگاه و روسای شبکه های بهداشت و درمانی در نمازجمعه، برگزاری بیش از پنج هزار همایش پیاده روی در استان، برگزاری صدها مسابقه نقاشی در مدارس و مهدکودک ها، نواخته شدن زنگ سلامت در ۸۳۱ مدرسه استان، برگزاری ۳۴ نشست خبری برای مسوولان، برگزاری ۹۹ جلسه مسوولان سلامت با فرمانداران شهرستان ها، برگزاری جلسات مشاوران سلامت در شهرستان ها، برپایی هزار غرفه سلامت در مدارس، ادارات و کارخانه ها، ارایه خدمات تیم های سیار دانشگاه در بیش از ۱۸۰ نقطه در استان، ارایه خدمات سلامت در سراهای سالمندان و آسایشگاه ها اشاره کرد.
او همچنین از برپایی ایستگاه های سلامت و اجرای برنامه غربالگری در بوستان ها، مترو، اماکن مذهبی و تجاری و برپایی غرفه سلامت در مقابل درب ورودی ساختمان مرکزی دانشگاه در این هفته، خبر داد.
دبیر ستاد هفته سلامت دانشگاه نیز با اشاره به هفتادمین سال فعالیت سازمان بهداشت جهانی، گفت: امسال با توجه به هفتادمین سال فعالیت سازمان بهداشت جهانی، شعار کلی “سلامت برای همه” و موضوع پوشش همگانی سلامت برای همه در همه جا، انتخاب شده است.
در ادامه جلسه دکتر “اکبر اجرایی” مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: امیدواریم هفته سلامت فرصت مناسبی باشد تا بیشتر از سایر روزهای سال، خدمات رسانی در امر سلامت و زمینه هایی که باعث حفظ و ایجاد سلامت و پیشگیری از وقوع بیماری ها می شود را توسعه دهیم.
او ادامه داد: افزایش بیماری های غیرواگیر و شرایطی که از نظر تامین سلامت مردم بر جهان حاکم است، ارتباطی که بین جنبه های مختلف سلامت وجود دارد و همه مواردی که سلامت را مورد تاثیر قرار می دهد در قالب شعار سلامت برای همه، قابل بررسی است.
یادآور می شود که هفته سلامت همه ساله از اول تا هفتم اردیبهشت برگزار می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.